Kínai befektetők építhetik a szupergyors brit vasúthálózatot

Kínai beruházókat kért fel a brit kormány arra, hogy induljanak a tervezett szupergyors angliai vasúthálózat beruházási pályázatain.

2015. szeptember 25.

Kínai beruházókat kért fel a brit kormány arra, hogy induljanak a tervezett szupergyors angliai vasúthálózat beruházási pályázatain.

A felhívást a kínai látogatáson tartózkodó George Osborne brit pénzügyminiszter terjesztette elő csütörtökön. Osborne hivatalosan meghirdette a pályáztatási folyamatot, arra biztatva a kínai vállalatokat, hogy induljanak a programhoz kapcsolódó hét, összesen 11,8 milliárd font (ötezer milliárd forint) értékű beruházási szerződés elnyeréséért.

A nagysebességű vasúti hálózat Londont kötné össze az észak-angliai nagyvárosokkal. A beruházási terv alapján először London és a második legnagyobb angol város, Birmingham között építenék ki a vasúti pályát, amelyen 400 kilométeres óránkénti sebességgel közlekednének a 400 méter hosszú, 1100 személyes szuperexpresszek. A vonalat később meghosszabbítanák Manchesterig, illetve egy elágazással Leedsig.

A terv évek óta heves belpolitikai viták tárgya. A beruházás ellen több kampány is folyik; közös álláspontjuk az, hogy a vasútvonal védett természeti értékeket tenne tönkre, és a milliárdos költségeket nem támasztják alá egyértelmű gazdasági indokok.

További bizonytalansági tényezőt jelent a legnagyobb ellenzéki erő, a Munkáspárt új irányvonala, amely az elmúlt évtizedekben privatizált nagy infrastrukturális rendszerek, köztük a vasút újraállamosítását célozza. A Labour árnyékkormányának közlekedési miniszterjelöltje, Lilian Greenwood csütörtökön - a pályáztatási folyamat megindítására reagálva - közölte, hogy az államosítási szándék vonatkozik a tervezett angliai szuperexpressz-hálózatra is.

A Eurostar nagysebességű vasút Kentnél Nagy-Britanniában Jelenleg az a járat az egyetlen az országban, ami eléri a 225 km/órás sebességet.

A brit kormány mindazonáltal valóságos kampányt indított annak érdekében, hogy kínai vállalatok vegyenek részt kiemelt nagy-britanniai infrastrukturális beruházásokban.

London a héten egy kínai részvételű atomerőmű-építési beruházásra vállalt többmilliárdos hitelgaranciát, kilátásba helyezve egyben azt is, hogy a további hasonló nagy-britanniai beruházások kínai tervezésű nukleáris technológiával valósulhatnak meg.

Az állami garanciavállalás egyelőre 2 milliárd fontig (csaknem 860 milliárd forintig) terjed, de a brit kormány az Európai Unió korábbi hozzájárulása alapján akár 16 milliárd fontig is kiterjesztheti a beruházás hitelgaranciáját.

A garanciavállalás a délnyugat-angliai Hinkley Point nukleáris létesítmény vitatott és többévi késésben lévő bővítési beruházását hivatott segíteni. A tulajdonos francia EDF energiaipari csoport egy 3200 megawattos egységet épít, amelyben két reaktor lesz. Az erőmű az éves brit áramszükséglet 7 százalékát termeli majd meg.

Az EDF elsősorban Kínában keres finanszírozási partnereket a 24,5 milliárd font (több mint tízezer milliárd forint) költségű beruházáshoz, és a héten bejelentett brit kormánygarancia ennek elősegítését célozza. 

Fotó: Wikipédia, Clem Rutter

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Lapunk ezúttal is megkérdezte az építőgép forgalmazó és gépkölcsönző szektorban működő nagyvállalatok vezetőit, hogyan értékelik az elmúlt évet és mit várnak 2024-től. 

A világ legjelentősebb építőipari gépkiállításai közül messze az INTERMAT az, amelyik a leghosszabb múltra tekint vissza.Előzetes körkép és gyártói információk. 

2024. évi várakozások az építőiparban. ÉVOSZ: a rendelésállományt és a cégek véleményét figyelembe véve az építőipar 2024-ben a termelés csökkenésére készül.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©