Tízéves a Megyeri híd

A magyar mérnöki munka egyik csúcsteljesítményének számító műtárgyat 2008. szeptember végén adták át a forgalomnak.

2018. október 02.

Tíz éve, 2008. szeptember 30-án adták át a forgalomnak Budapest tizedik, az ország tizenkilencedik és leghosszabb Duna-hídját, a Megyeri hidat. A magyar mérnöki munka egyik csúcsteljesítményének számító híd idén jubilál.

A Megyeri híd Újpestet köti össze Budakalásszal a Szentendrei-szigeten keresztül, az M0-ás autópálya részeként. A mindenkori magyar kormányok fontos célja, hogy a fővárost körülölelő M0-s autópálya  egyre inkább körbeérjen Budapest körül, ezzel tehermentesítve a város útjait. Az autópálya északi szektorának fontos részét képező híd tervezése ezért már 1993-ban elkezdődött.

Az építkezés

Az építkezés 2006-ban kezdődött, de egy árvízhullám miatt az előkészítő munkák jelentős része kárba veszett. A kivitelezést az M0 Északi Duna-híd konzorcium végezte, amelyben a Hídépítő Zrt. 60, a Strabag Építő Zrt. 40 százalékos részesedéssel rendelkezett, a létesítményvezető Windisch László volt. Az építési forgalmat a szigetre ideiglenesen a Szentendrei-Dunaágat keresztező bárkahíd biztosította, a Nagy-Dunaágon való közlekedést motorcsónakokkal oldották meg.

Az építési munkálatok a komoly műszaki kihívások ellenére két év alatt befejeződtek. A Nagy-Duna hídjának próbaterhelését 2008. augusztus 22-24. között éjjelente tartották, 48 homokkal megrakott, egyenként 43 tonna össztömegű teherautóval. A műszaki átadás augusztus 27-én kezdődött, az avatóünnepséget a szeptember 13-i nyílt napon tartották, a hidat szeptember 30-án helyezték forgalomba.

Ez utóbbira azonban csak ideiglenes engedéllyel kerülhetett sor, mert a végleges engedély kiadásához a nehezen megközelíthető Szigetmonostor önkormányzata (amelynek lehajtót ígértek, de ezt környezetvédelmi okokból végül nem építették meg) nem járult hozzá, a jogi vitát azóta sem sikerült megnyugtatóan rendezni.

Az elnevezése

Az új híd nevéről a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium internetes szavazást rendezett, amely gyorsan népszerű lett az interneten, és a vicces kedvű szavazóknak köszönhetően Chuck Norris látszott a legesélyesebb jelöltnek, de végül Stephen Colbert amerikai komikus lett a befutó.

Az ügyben illetékes földrajzi névbizottság nem vette figyelembe a komolytalanná vált voksolás eredményét, és a beérkezett kétszáznál több javaslat közül a Megyeri híd elnevezést választotta, utalva arra, hogy a híd keleti partjánál Káposztásmegyer, a nyugatinál Békásmegyer fekszik. A döntést aztán miniszteri rendelet szentesítette.

A híd látképe

Az elkészült műtárgy

Az M0-ás gyorsforgalmi út részeként épült híd 1861,35 méteres teljes hosszúságával Magyarország második leghosszabb hídja és egyben leghosszabb Duna-hídja. A Szentendrei-Duna felett acél gerendahíd, a Duna főága felett ferdekábeles acélhíd, az árterek és a sziget felett vasbeton gerendahidak vezetik át a forgalmat. A hídon irányonként 2 forgalmi sávot alakítottak ki a szokásosnál szélesebb, később forgalmi sávvá alakítható leállósávokkal. Déli oldalán gyalogosjárda, északi oldalán kerékpárút épült.

Az öt híd (kilenc hídszerkezet) együtteséből álló Megyeri híd legimpozánsabb szakasza a Nagy-Dunaág fölött húzódó 591 méter hosszú, 300 méter hajózó nyílású ferdekábeles acélhíd. Az ország első ilyen szerkezetű hídjának pályáját 12 méter hosszú, előre gyártott acél hídelemek összeillesztésével hozták létre. Az acélszerkezetet a 100 méter magas, feszített vasbeton felszerkezet (pilon) tartja.

Az "A" betűt formáló pilonok szára üreges, falvastagságuk az aljuktól a tetejükig 1 méterről 40 centiméterre csökken. A pilonokat és a pályát összesen 88 - egyenként több tíz acélsodronyból álló - kábel tartja. A kábelek legyezőszerűen, két síkban függesztik fel az acélszerkezetű merevítőtartót. A 28 pilléren nyugvó teljes híd díszkivilágítása szépen követi a befelé dőlő pilonok formáját. A pilonok tetejére személylift visz fel, de az onnan kitáruló panorámát általában csak a hídmester és a karbantartók élvezhetik.

A 62 milliárd forintos költséggel megépült híd hatalmas méreteit jól érzékelteti a beépített anyagok mennyisége. A beépített vasbeton szerkezet 120 ezer köbmétert, az acélszerkezet 12 ezer tonnát, az aszfaltburkolat 46 250 négyzetmétert, a sóvédő bevonat (pl. festékek) 25 ezer négyzetmétert tesznek ki, az építés során 452 nagy átmérőjű, fúrt vasbeton cölöpöt használtak fel.

A szakmát is lenyűgözi

A hatalmas forgalom átvezetésére képes Megyeri híd a budapesti M0-ás körgyűrű északi szakaszának meghatározó építménye, egyben a letisztult 21. századi hídépítészet mintapéldánya. Szépsége a közönséget és a szakmát is lenyűgözi, idén a tizedik születésnapját ünneplő híd nyerte el az első ízben odaítélt az Év hídja díjat - a hídalak és erőjáték összhangja, az arányosság, a részletekben megmutatkozó igényesség, a környezetbe illeszkedés és a történeti jelentőség szempontjai alapján bizonyult a hazai Duna-hidak legjobbjának.

Alkotóit, Hunyadi Mátyás, Kisbán Sándor és Kőrösi Gábor építőmérnököket 2009-ben megosztott Széchenyi-díjjal ismerték el. A hídról két könyvet is írtak Az én hidam, illetve Az M0 Északi Duna-híd acél felszerkezetének megvalósítása címmel.

Forrás: MTI

Fotó: Wikipédia/Civertan

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


A korábban jól ismert Doosan márkanevet januárban Develonra változtatta az új tulajdonos. Megnéztük, milyen munkagépek kerültek az új brand alatt a piacra. A képen a novemberben bejelentett új átrakó látható.

Az elmúlt fél évben az abroncsgyártók nem fukarkodtak új típusok és méretváltozatok bejelentésével, ezekből válogattunk. A képen a Michelin Crossgrip abroncsa látható.

Számos hazai fejlesztés könnyítheti meg az építőiparban vagy az építőanyag gyártásban dolgozó szakemberek dolgát. Az elmúlt néhány hónap ígéretes hazai fejlesztéseiről olvashatnak. A képen hőszigetelő üveghab látható.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem

Brand Content Kft. 2022 ©