bauma Innovációs Díj jelölések: gépek
2019. március 26.
A Német Gépipari Szövetség (VDMA), a bauma és a német építőipar vezető szervezetei a vásár előestéjén, április 7-én adják át az innovációs díjakat. Az anyagi elismeréssel nem járó díjat 2019-ben immár tizenkettedik alkalommal ítélik oda. A kutatókból, építőipari szakemberekből és a szaksajtó képviselőiből álló nemzetközi zsűri kategóriánként három jelöltet választott ki. Az öt kategória a következő: gépek; felszerelések/digitális rendszerek; építőipari kivitelezési technikák, eljárások; formatervezés; tudomány, kutatás. Sorozatunk első cikkében a gépek kategória jelöltjeit mutatjuk be.
Liebherr 370 EC-B Fibre daru
Forradalmi újítás: a kötél
A Liebherr új oszlopcsúcs nélküli (ún. flat-top) darucsalád bemutatására készül a müncheni bauma építőgép-kiállításon. Az 370 EC-B 12 Fibre jelenleg kategóriája legnagyobb daruja, melynek páratlan teljesítményéhez a nagy szakítószilárdságú üvegszálas kötelek, a szállítást és összeszerelést érintő számos innovatív megoldás, valamint az előremutató kialakítás járulnak hozzá.
A Fibre darucsalád gépeit a soLITE fantázianevű, nagy szilárdságú üvegszálas kötéllel szerelik, melynek kifejlesztésén a Liebherr és a Teufelberger kötélgyártó vállalat 10 éve fáradozik.
Amellett, hogy acélsodronyt használó társaikhoz képest a Fibre daruk 20%-kal magasabb emelési kapacitással büszkélkedhetnek, az üvegszálas kötél élettartama az acélsodronyokénak mintegy négyszerese. Mivel a üvegszálas kötél ötször könnyebb, mint az acélsodrony, használatával az emelőkötél befűzése is jóval egyszerűbbé válik. Ezen túlmenően a karbantartás is kevésbé körülményes, ugyanis az új kötél egyáltalán nem igényel kenést, ráadásul környezetbarát is: csökken az elhasznált kötelek miatt keletkező hulladék, és kiküszöbölhető a kenőanyagok okozta szennyezés.
A fentiek mellett mindenképp megemlítendő az üzembiztonság javulása is. A kötél külső héjának különböző elemei más-más ütemben kopnak, és a darukezelő számára a külső köpeny alatti piros színű réteg láthatóvá válása jelzi, hogy a kötél megérett a cserére.
Optimalizált acélszerkezetek: kisebb, könnyebb, nagyobb teljesítményű
A daru felső részének számos elemét érintette a szállítás és szerelés egyszerűsítését célzó optimalizálás: az új EC-B kompakt „nyakrésze”, gémje és futómacskája az anyagtakarékos kialakításnál fogva könnyebb, mint az elődmodellen. További előnyként a gém annyira keskeny, hogy három darab 12 méteres gémszekció is elfér egymás mellett egy tehergépkocsin. A hasonló Liebherr darukkal összevetve még a legrövidebb gém esetében is eggyel kevesebb szállítójárműre van szükség, vagy legalább kettővel kevesebbre, ha a maximális gémhosszt vesszük alapul. Ily módon nem csupán idő és pénz takarítható meg, de a környezetet is kíméljük. Az új darukat a gyártó által szabadalmaztatott, optimalizált csatlakozásokkal látták el a gém és az ellengém felszereléséhez, hogy az összeállítás még egyszerűbbé és mindenekfelett még biztonságosabbá váljon.
videó: https://www.youtube.com/watch?v=MomR1Hv2Y24
E-Power Pipe®
Az E-Power Pipe® rendszer formájában a Herrenknecht olyan új megoldással állt elő, amely kis átmérőjű védőcsövek gyors és biztonságos föld alatti beépítését teszi lehetővé egy kilométeres hossz felett is. A jól bevált fúrási technológiák módosításával és továbbfejlesztésével kidolgozott innovatív módszerrel a földkábelek feltárás nélkül fektethetők mindössze 2-4 méteres mélységben, így nincs szükség a felszín megbolygatására.
A rendszer lelke a AVNS350XB típusú távvezérelt fúrópajzs, melynek fejtési átmérője 505 mm, és kialakításánál fogva alkalmas 1.000 méter feletti sajtolási hossz eléréséhez. Fontos szempont, hogy a gép nagy pontossággal képes tartani a tervezett vonalvezetést, így biztonságosan haladhat el a meglévő infrastruktúra – például csővezetékek, utak, vasútvonalak, kisebb felszíni vizek – alatt. Szintén ennek köszönhető, hogy az egyes furatok egymástól kis távolságban (1-2 méteres közökkel) hozhatók létre, emiatt több párhuzamos vezeték létesítése is kivitelezhető.
A fúrópajzs felszerelésre került egy jet szivattyúval és integrált hidraulika-rendszerrel. Hagyományos módszerek esetén a helyhiány akadályozza a zagy eltávolítását hosszabb szakaszokon, ezért a besajtolható csövek hossza is korlátozott. Viszont az által, hogy jet szivattyú alkalmazásával történik a zagy szállítása, kisebb átmérőtartományban akár a korábbi sajtolási hossz tízszerese is elérhető, méghozzá nagy sebességgel.
E-Power Pipe® kétlépcsős beépítési mód
Az indítóaknában kerül elhelyezésre az újonnan kifejlesztett nyomó- és húzóállomás. Ez biztosítja a tolóerőt, amely ahhoz szükséges, hogy a tolócső és a fúrópajzs az előre meghatározott vonalvezetéssel betolásra kerüljenek a fogadóakna irányába. Menet közben a furat biztosításáról mindvégig a gép és a tolócső gondoskodik. A fogadóakna elérését követően a szakemberek leszerelik a pajzsot a még a furatban lévő tolócsőről, majd helyére az előregyártott védőcsövet rögzítik. A következő fázisban a nyomó- és húzóállomás visszahúzza a tolócsövet az indítóakna irányába, ezzel megtörténik a védőcső behúzása a furatba. A védőcső beépítésével véget is ér az E-Power Pipe® rendszer munkája, ezt követően a földkábelek behúzását szakvállalkozó végzi el.
Az innovatív technológia kidolgozásának részét képezte az új, nagy hosszúságú tolócsövek megalkotása, melyekkel jóval hosszabb folyamatos előrehaladás vált lehetővé. Ezzel párhuzamosan a Herrenknecht kifejlesztette az új csövekhez megfelelő nyomó- és húzóállomást, amely 10 méteres löket mellett 350 tonnányi húzó- és nyomóerő kifejtésére képes. A technológia egy fogasléces vezetőegységen alapszik, melyhez elektromos motorok csatlakoznak, ezzel az innovatív koncepció nagyobb beépítési teljesítményt és – az alacsonyabb zajkibocsátás következtében – magasabb elfogadottságot eredményez.
videó: https://www.youtube.com/watch?v=JJ05LjXOQH8
Wirtgen hidegmarógép MILL ASSIST funkcióval
A Wirtgen MILL ASSIST funkcióval ellátott nagy hidegmarója méretosztályának első olyan intelligens típusa, amely automatikusan képes megfelelni a gépkezelő által megadott teljesítmény- és minőségi követelményeknek. Ezt úgy éri el, hogy a különféle paraméterek átfogó elemzésével valós időben szimulálja és optimalizálja a marási folyamatot. Így nemcsak a kezelő munkaterhe csökken, de jelentősen javul a gép teljesítménye, míg a gázolajfogyasztás, a CO2 kibocsátás és a zajszint is mérséklődik.
A 2019-es bauma kiállításon a látogatók világpremiernek lehetnek tanúi, ugyanis a müncheni rendezvényen két modell is bemutatásra kerül a Wirtgen nagy marógépeinek új generációjából. Innovatív kialakításuk révén a MILL ASSIST funkcióval ellátott gépek előnyei közé tartozik, hogy
– egyszerűbbé teszik a gépkezelők munkáját,
– maximalizálják a teljesítményt,
– optimalizálják az üzemeltetési költségeket,
– javítják a felmart felület minőségét, illetve
– óvják a környezetet.
A Wirtgen által kifejlesztett és szabadalmaztatott intelligens vezérlési technológia, amely automatikusan optimalizálja a gép paramétereit, ezáltal illeszkedve a más-más munkaterületekre jellemző különböző körülményekhez. , új mércét teremt a marási technológia terén. A Wirtgen Csoport FS.1011 jelű kiállítóhelyen felállított standján az érdeklődőknek lehetőségük lesz első kézből megtapasztalni a gépeken alkalmazott intelligens megoldásokat, melyekről részletes információkat is kaphatnak. A gépek elsőként Európában lesznek megvásárolhatók, forgalmazásuk 2019. április 8-án – azaz a bauma első napján – veszi kezdetét.
videó: https://www.youtube.com/watch?v=ENBQpoiSgYs
Szövegek és fotók a gyártóktól
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?