Kiosztották a bauma Innovációs Dijakat
2019. április 12.
A Német Gépipari Szövetség (VDMA), a Német Építőipari Vállalkozások Országos Egyesülete (HDB), a Német Építőipari Szövetség (ZDB), a Német Építőanyag Egyesület (BBS) és a Messe München minden harmadik évben, a bauma szakkiállításon adja át a bauma Innovációs Díjat.
Az idei 138 nevezés 64 százaléka Németországból, 36 százaléka pedig külföldről érkezett. A gépek kategóriában 53, az alkatrészek és digitális rendszerek kategóriában 44, az építőipari munkák/kivitelezési technikák/építőipari eljárások kategóriában 5, míg a tudományos munka és kutatás, illetve a design/formatervezés kategóriákban 18-18 nevező mérettette meg magát. A résztvevők ezúttal is többfordulós értékelési eljáráson estek át, és különféle követelményeknek kellett megfelelniük. A zsűri a digitalizáció szintje, a fejlettség és a felhasználóbarát jelleg mellett természetesen az innovációk gazdaságosságát is vizsgálta, ezen kívül az esztétikai és ergonómiai szempontok is szerepet játszottak. A design/formatervezés kategóriában a forma és a funkció egysége volt döntő fontosságú.
A gépek kategóriában a Herrenknecht nyerte el a díjat az E-Power Pipe® eljárással, melyet a vállalat földalatti vezetékek gazdaságos és környezetbarát beépítése érdekében fejlesztett ki. A rendszer alkalmazásával a kis átmérőjű védőcsövek gyorsan és biztonságosan sajtolhatók be több mint egy kilométeres hosszúságban is. Ezzel kiküszöbölhető a felszín komolyabb megbolygatása, ami egyben azt is jelenti, hogy az elektromos vezetékek fektetése nagyobb elfogadásra talál a lakosság részéről.
Az alkatrészek és digitális rendszerek kategóriában a MOBA Mobile Automation érdemelte ki az első helyet a PAVE-TM rendszerrel. Az automatikus rétegvastagság mérő alkalmazásával útépítési projektek esetében pontosan tervezhetővé válnak az anyagszükségletek, miközben a balesetveszély is minimálisra csökken, hiszen a továbbiakban nem szükségesek kézi mérések. Mindezek együttvéve hatalmas megtakarításokhoz és az útburkolat minőségének javulásához vezetnek.
A Max Bögl vihette haza az Innovációs Díjat az építőipari munkák/kivitelezési technikák/építőipari eljárások kategóriában. Szélerőművek építésére szolgáló mobil gyártóüzemével a vállalat a világ bármely pontján képes német gyári minőséget előállítani, így megspórolhatók a tetemes szállítási költségek, mialatt a folyamatból a helyi gazdaság is profitálhat.
A tudományos munkáért és kutatásért odaítélt elismerésben a Müncheni Műszaki Egyetem részesült. Az intézmény és partnerei által közösen kidolgozott „Gépkezelő-támogató rendszer 4.0” hologramokkal segíti az építőgépek kezelőit a munkaterületen végzett tevékenységek során. A megoldás lényege, hogy a virtuális 3D modelleket és a különböző forrásokból nyert adatokat a valós környezetre vetíti rá, így a gépkezelő anélkül jut hozzá minden fontos információhoz, hogy le kéne vennie a szemét a környezetről. Ez javítja az áttekinthetőséget, és segíti az esetleges változtatások megvalósítását a kivitelezés alatt.
Végül, de nem utolsósorban, a Liebherr Hydraulik Bagger nyerte el a díjat a design kategóriában. Építőgépekhez fejlesztett új üzemeltetési környezetével a cég új szintre emeli a digitális környezetet, melyhez ötvözi a fizikai és digitális egységeket: ennek érdekében tableteket integráltak az építőgép vezérlésébe, és a gépkezelőket érintő követelmények egy intuitív grafikus felületen jelennek meg. Ezen túl az ember nem pusztán irányítja a gépet, hanem kommunikál is vele.
A jelöltekről és a díjazottakról olvashatnak lapunkban az alábbi linkeken:
//maeponline.hu/bauma/bauma-innovacios-dij-jelolesek/
//maeponline.hu/bauma/bauma-innovacios-dij-jelolesek-felszerelesek-digitalis-rendszerek/
//maeponline.hu/bauma/bauma-innovacios-dij-jelolesek-epitoipari-eljarasok/
//maeponline.hu/bauma/bauma-innovacios-dij-jelolesek-design/
//maeponline.hu/bauma/bauma-innovacios-dij-jelolesek-kutatas-tudomany/
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?