Egykori várcölöpök a nagykanizsai szennyvízcsatorna-építésen
2013. június 18.
Több méter hosszú kihegyezett cölöpök, az egykori kanizsai vár maradványai kerültek elő a héten Nagykanizsán, a már két éve zajló csatornaépítés közben. A kivitelező Szabadics Zrt. a munkálatok régészeti felügyelőjével egyeztet.
A régészeti felügyelője Száraz Csilla, a nagykanizsai Thúry György Közérdekű Muzeális Gyűjtemény igazgatója az MTI-nek elmondta: a mostani építkezésen eddig több esetben előbukkant cölöpök sajnos már nem voltak az eredeti helyükön. A szennyvízberuházás során a Király utca környékén az egykori vár falát alkotó cölöpök, valamint egy ott húzódó út deszkái kerültek elő már korábban és most is.
Sajnálatos módon ezek a 18. századból származó maradványok már nem voltak az eredeti helyükön, ugyanis még az 1950-es években lefektetett nagyméretű csatornacsövek alá, a talaj tömörítéseként egyszerűen visszatemették őket az akkori építők. Ma éppen ezért már csupán másodlagos régészeti leleteknek számítanak a faanyagok.
Hozzátette, hogy a csatornázáskor így is mindent dokumentálnak például fényképekkel és GPS adatmérésekkel, a fa elemeken kívül azonban mást nem találtak. Az előkerült maradványokat ideiglenesen a kivitelező telephelyén tárolják, amint nagyobb mennyiség gyűlik össze, azokat beszállítják a múzeumba, ahogy ez már többször is megtörtént.
Az egykori kanizsai vár cölöpjei fekszenek egy munkagödör mellett a nagykanizsai Király utcában (MTI)
A beruházó Szabadics Zrt. 2011 novembere óta folytatja a munkálatokat Nagykanizsán, ahol egy közel három milliárdos beruházással a Nagykanizsán szennyvíztisztító telepet bővítik. Várhatóan jövő év január közepére végeznek a munkálatokkal.
(Forrás: MTI, Szabadics Zrt.)
(A képek forrása az MTI, Fotó: Varga György)
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?