Elérte a legmagasabb pontját a Szabolcs utcai múzeumszakmai központ
2018. február 26.
Megtartották az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ bokrétaünnepségét február 23-án, vagyis az épületegyüttes elérte a legmagasabb pontját.
Az előzetes tervek szerint halad a Szabolcs utcai Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ (OMRRK) építése. Az összesen közel 37 ezer négyzetméteres épületegyüttesben a Néprajzi Múzeum, a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) több mint 350 ezer műtárgyának megőrzésére és tudományos kutatására lesz lehetőség.
A 20 milliárd forintos beruházással felépülő komplexumban a raktárak, restaurátor-műhelyek, kutatószobák, irodák mellett helyet kap a Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet (KEMKI) és egy látogatóközpont is, valamint egy 13 ezer négyzetméteres parkot is kialakítanak.
Az építkezéshez 108 ezer köbméternyi talajt mozgatnak meg, 4800 tonna betonacélt és mintegy 500 kilométernyi kábelt használnak fel. A 160 talajszondás és egy levegős hőszivattyú segítségével az épületek teljes hűtési és fűtési energiáját biztosítani tudják. A háttérbázis 70 restaurátornak biztosít munkaállomást, valamint 200 új munkahely megteremtéséhez járul hozzá.
A szakértők szerint a legkorszerűbb ilyen típusú európai intézmény épül a Szabolcs utcai egykori kórház területén. A még 2018-ban elkészülő épületegyüttes a 21. század minden követelményének meg fog felelni, korábban soha ilyen magas színvonalú logisztikai háttérrel nem rendelkeztek a magyar múzeumok. A kormány 150 éves adósságot törleszt azzal, hogy világszínvonalú háttérbázist épít a Néprajzi Múzeum számára.
Az öt épületből álló komplexum legnagyobb létesítménye lesz a raktáraknak és restaurátor-műhelyeknek otthont adó épület, amely a térszint alatt négy, afelett pedig háromszintes területen biztosít korszerű és biztonságos körülményeket.
Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere (j) Baán László, a LigetBudapest Projekt miniszteri biztosa, a Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója (k) és Kemecsi Lajos, a Néprajzi Múzeum főigazgatója az épülő, várhatóan 2018-ban elkészülő Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ épülete sajtóbejárásán Budapesten az egykori Szabolcs utcai kórház területén 2018. február 23-án.
Kutatóintézet is lesz
Emellett több mint háromezer négyzetméteren kap otthont a Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet (KEMKI), ahol könyv- és iratarchívum is segíti majd a kutatók munkáját. A KEMKI a tervek szerint az egyik legjelentősebb közép-európai művészettörténeti dokumentációs központtá válik, amelynek alapját a Szépművészeti Múzeum és az MNG több mint egy évszázad alatt gyűjtött archív dokumentációs anyaga adja. Ez az anyag kiegészül az Artpool és az egykori Képző- és Iparművészeti Lektorátus anyagával, így mintegy másfélmillió dokumentum lesz elérhető a kutatók számára.
A fejlesztés régi és új épületek összhangjára törekvő terveit a Narmer Építészeti Stúdió készítette. A telek két értékes, Freund Vilmos által tervezett, régi épületét az örökségvédelmi szempontok figyelembe vételével újítják fel.
Az egykori izraelita kórház felvételi épületének, majd imaházának rekonstruált épületében kap helyet egy több mint ezer négyzetméteres látogatóközpont, ahol többek között konferenciatermet, kiállítótermet és éttermet alakítanak ki. A területen egy mélygarázs és egy kertészház is épül.
A Liget projektben idén több más kivitelezés is zajlik, az OMRRK komplexuma mellett épül az 56-osok terén a Néprajzi Múzeum új épülete, zajlik az Olof Palme ház felújítása, valamint egyszerre három szimbolikus parkfejlesztési beruházás is kivitelezési szakaszban jár.
Az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ látványterve, amely a Liget Budapest Projekt keretében még ebben az évben elkészül az egykori Szabolcs utcai kórház területén.
Forrás: MTI
Fotó: MTI/Bruzák Noémi Kép: Városliget Zrt.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?