Európában egyedülálló kastély újult meg Gyulán
2015. december 02.
Befejeződött a gyulai Almásy-kastély építészeti rekonstrukciója. A következő hetekben a kiállításokat rendezik be, majd elindul a múzeummá avanzsált épület próbaüzeme.
A körülbelül két éves kivitelezés során a 18. században épült kastélyban egy a korabeli a főúri családok mellett az őket kiszolgáló cselédség életét is bemutató tárlatot hoztak létre. Emellett múzeumpedagógiai műhelyet és történelmi játszóházat, turisztikai információs központot, egy toronykilátót, ajándékboltot és cukrászdát is kialakítottak.
Az épületben meg lehet majd kóstolni a korabeli receptek alapján készített ételeket is. A toronykilátó pedig igazi kuriózum lesz, más alföldi kastélynak ugyanis nem nagyon voltak tornyaik. Az üzemeltető tervez éjszakai kastélylátogatásokat is, az épület revitalizált parkjából pedig esténként a látogatók megtekinthetik a díszkivilágítást és a speciális árnyjátékot.
A kastély képe
Körültekintően dolgoztak
A munka 2011-ben levéltári, képtári és helyszíni régészeti kutatással kezdődött, ugyanis nem sok minden maradt meg az egykori értékekből. Az Almásy- és a Wenckheim-család ma élő leszármazottai családi fényképalbumok átadásával és az 1939-1945 közötti emlékeik elmesélésével sokat segítettek a kutatóknak. A kastélyt - amelyet 1959-ben csecsemőotthonná alakították, majd évtizedekig üresen állt - az utolsó pillanatban sikerült megmenteni az enyészettől. Nemcsak turisztikai attrakció épült, hanem egy műemlékvédelmi beruházás is zajlott. Síkvidéki, gótikus téglavárral szemben 300 éves kastély sehol máshol nem látható az országban, Európában sem igazán.
A beruházásra három ütemben összesen 2,4 milliárd forint európai uniós támogatást nyert el a város. A látogatószám a tervek szerint 2020-ra eléri az évi 48 ezer főt. A nagyközönség a tervek szerint jövő év március közepétől tekintheti meg a felújított kastélyt.
Fotó: Gyulaikastely.hu
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?