Európai reptérfejlesztések
2018. július 03.
A növekvő forgalom miatt sorra indulnak az európai városokat kiszolgáló repülőterek fejlesztései.
München - Németország
Június végén jelentették be, hogy több mint 450 milló eurós beruházást indítanak a müncheni nemzetközi repülőtéren, a pénzt korszerűsítésére és bővítésre fordítják.
A fejlesztésben felújítják az 1992-ben megnyitott 1-es terminál utasforgalmi részeit és építenek egy új utasmólót is. A 320 méter hosszú építményen 12 beszállító folyosó lesz, a schengeni övezeten kívüli járatokat szolgálja majd ki.
A projekt befejeztével 95 ezer négyzetméterrel bővül a terminál, az építkezés várhatóan az idén kezdődik, az új mólót legkorábban 2023-ban lehet használni. A költségeket 455 millió euróra (150 milliárd forint) becsülik, a beruházást saját forrásból finanszírozzák. A bajor tartományi fővárosban működő nemzetközi repülőtérnek tavaly 45,5 millió utasa volt, ennek alapján a frankfurti után a második legnagyobb repülőtér Németországban.
Prága - Csehország
Jelentős bővítést tervez a prágai Václav Havel nemzetközi repülőtér. A június közepén bejelentett beruházások értéke 2026-ig mintegy 27 milliárd koronára (átszámolva 308 milliárd forintra) rúg.
A repülőtéren, amely már ma kapacitásai határán működik, a következő években egy új fel- és leszállópályát építenek és kibővül, korszerűsödik a jelenlegi kettes terminál.
A munkálatok befejezése után 2026-ban a Václav Havel repülőtér évente mintegy 21 millió utas kezelésére lenne alkalmas a tavalyi 15,4 milliós új rekord forgalomhoz képest. A repülőtér menedzsmentje azzal számol, hogy az utasok száma az idén 17 millióra emelkedik.
A prágai nemzetközi repülőtérnek jelenleg két fel-, és leszálló pályája van, a harmadik építését tervezik. A jövőben a régi pályákat döntően a felszállásra, míg az újat a gépek leszállására használnák.
Az új fel-, és leszállópálya építését azonban bonyolítja, hogy a cseh főváros észak-nyugati szélén élő lakosok már hosszabb ideje tiltakoznak ellene. Szerintük az új pálya jelentősen rontaná a környéken élő lakosság életkörülményeit és negatív hatása lenne a természeti környezetre is.
A Heathrow reptér 3-as terminljának 2007-ben átadott irányítótornya a legmagasabb az Egyesült Királyságban
London – Egyesült Királyság
Hosszú vita után június végén jóváhagyta a brit parlament alsóháza a súlyos kapacitásgondokkal küszködő londoni Heathrow repülőtér harmadik kifutópályájának megépítését. Az országban évtizedek óta vita tárgya a rendkívül szűkös londoni repülőtéri kapacitás bővítésének ügye.
A Heathrow, amely a világ legnagyobb forgalmú két kifutópályás repülőtere jelenleg ugyanis 99 százalékos kapacitáskihasználtsággal működik, vagyis gyakorlatilag megtelt.
A repülőtér jelenlegi területétől észak-nyugatra tervezett harmadik pálya és a kiszolgáló létesítmények jelentős része lakott térségekben lenne. A beruházás helyszínének közvetlen térségében, illetve tőszomszédságában van három falu (Longford, Harmondsworth és Sipson), amelyekben nagy valószínűséggel több száz ingatlant le kell bontani.
Az elfogadott törvénytervezethez mellékelt 93 oldalas kormányzati hatástanulmány szerint a harmadik pálya megépítésével 85,5 millióról 130 millióra növelhető Heathrow éves utasforgalmi kapacitása.
A bővítéssel a tanulmány szerint 60 ezer új munkahely jöhet létre, és a reálgazdasági haszon a 2050-es évekig elérheti 70 milliárd fontot (csaknem 26 ezer-milliárd forint). Az új pályát várhatóan 2025 és 2030 között adhatják át a forgalomnak.
Forrás: MTI
Fotó: Wikipédia/Tony Hisgett
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?