Európai vasútfejlesztések
2018. március 16.
Déli szomszédainknál fontos vasútvonal újulhat meg, a Skandináv-félszigeten új vasútat terveznek, és itthon is indul vonalfelújítás.
Kirkenes-Rovaniemi
Új kikötő és vasútvonal építésével csatolná az európai áruforgalmi vérkeringésbe a kínai Új Selyemút Kezdeményezés arktiszi hajóútvonalát Norvégia és Finnország.
A norvég Sor-Varanger Utvikling beruházási társaság, a Kirkenes Business Park és a Finnmark megyei önkormányzat közös gondozásában készült Arctic Railway Vision projekttervezet szerint a Barents-tenger és a Balti-tenger közötti vasúti összeköttetés létesítésével Északkelet-Ázsia és Észak-Európa között a Szuezi-csatornán keresztül haladó útvonalhoz képest az arktiszi hajózási útvonalon negyven százalékkal lehetne csökkenteni a szállítási időt és húsz százalékkal az üzemanyag-felhasználást.
A márius első felében nyilvánosságra hozott elképzelés szerint vasúti összeköttetés létesülne az orosz határtól 15 kilométerre nyugatra fekvő norvég Kirkenes kikötő és a finnországi Rovaniemi között. A barents-tengeri jégmentes kikötő bővítése és az 520 kilométeres vasútvonal megépítése 2,9 milliárd euróba kerülne és 2030-ra készülne el.
Belgrád-Zágráb
Felújítják a Belgrád-Zágráb vasútvonalat, így az eddigi 7,5 órás menetidő néhány éven belül 3,5-4 órára csökkenhet. Erről állapodtak meg a két ország képviselői március első felében Belgrádban.
A megállapodás szerint a két ország közösen újítja fel a 10-es páneurópai közlekedési folyosó részét képező, 412 kilométer hosszú vasútvonalat. A Száva folyó völgyét követő vasút az egyik irányban Ljubljana és Salzburg felé, a másik irányban pedig Szkopje és Szaloniki felé folytatódik. A memorandum értelmében a felek felújítják a vasúti infrastruktúrát, megkönnyítik a határátkelést, valamint közösen pályáznak az európai uniós támogatásokra.
A tervek szerint a vonatok a jövőben óránkénti 160 kilométeres sebességgel tudnak haladni a kétvágányú, villamosított vasútvonalon. Jelenleg vannak olyan részek, ahol óránként csupán 30 kilométeres sebességgel közlekedik a vonat a sínek rossz állapota miatt. A vasútvonal 116 kilométeres szerbiai, valamint 296 kilométeres horvátországi szakaszán 2019-ben kezdődhet meg a felújítás. A szerbiai szakasz felújításához várhatóan 250 millió euróra lesz szükség, a horvátországi szakasz pedig egymilliárd euróba fog kerülni - közölték az illetékesek.
A gödöllői vasútállomás egy korábbi felvételen
Budapest-Hatvan
Közel 150 milliárd forint értékben, három projekt keretében megújul a Budapest-Hatvan vasúti vonalszakasz. A fejlesztés, amelynek március első felében tartották az alapkőeltételi ünnepségét, része annak az országos fejlesztési sorozatnak, amelyben 1500 milliárd forint értékben, összesen 900 kilométer hosszú vasúti pályát korszerűsítenek, és 45 ezer férőhellyel bővül a járműkapacitás. A cél az, hogy a térségi közlekedést, nagymértékben vasúton, megbízhatóan, pontosan, precízen összekötve a főváros közlekedési rendszerével, időt nyerve tudják kialakítani.
A beruházás részeként 55 kilométer hosszan 120 és 160 kilométeres óránkénti pályasebesség kialakításával fog megépülni a Budapest-Hatvan vasútvonal. Vasúti fejlesztésekkel egyébként nem áll rosszul Pest megye, mivel az idén megépülnek az érdi vasútállomás feletti felüljárók, bővítik a börzsönyi kisvasutat, több mint 51 milliárd forintból korszerűsítik a Kelenföld-Százhalombatta vonalszakaszt, valamint a Budapest - Vác - Szob, illetve a Budapest - Monor - Cegléd- Szolnok vonalakon új vonatok fognak járni a jövő évtől.
A 17. kerületi lakosokat fogja talán a legintenzívebben érinteni ez a fejlesztés, mivel nem csak az állomásaik és a váróik fognak megújulni, hanem egy új megálló is létesül, valamint a Rákos és Gödöllő közötti szakaszon 17 kilométer hosszan zajvédőfal is épül. A most induló fejlesztés Kelet-Magyarország legfontosabb vasútvonalát, a 80-as számú Budapest - Hatvan - Szerencs - Miskolc - Sátoraljaújhely vonalat érinti, amelyen évente kilenc millióan utaznak és megközelítőleg 9,1 millió tonna áruforgalmat bonyolít. A kivitelezés alatt az utazóközönség zavartalan kiszolgálására törekszik a MÁV.
A beruházás a kormányzati támogatás mellett több európai uniós alap közös finanszírozásával jön létre. Az illetékesek három szakaszban folytatták le a közbeszerzést, az elsőt a Rákos - Gödöllő, a másodikat a Gödöllő - Hatvan vonalszakaszra, a harmadikat a Rákos - Hatvan szakasz biztosítóberendezéseinek kivitelezési munkálataira írták ki. Hozzávetőleg 53 kilométer vasúti pálya újul meg, 14 vasúti megállóval, akadálymentesített formában. A szakaszon a vonatok sebessége 100, 120 és 160 kilométer/órára gyorsul, továbbá kiépül egy egységes irányítási rendszer, amely a vonatközlekedés biztonságát és a balesetek megelőzését felügyeli.
Forrás: MTI, Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?