Felkerült a gömbkupola a medinai radar tornyára
2013. szeptember 12.
Másfél tonnát nyom az a csonkagömb alakú kupola, amit a héten szerdán helyezték fel az épülő medinai NATO-radartorony tetejére. Mivel precíz munkáról volt szó, a szakemberek egész nap vártak a kedvező széljárásra.
A 18 méter átmérőjű, másfél tonnás csonkagömböt délután öt órára sikerült ráemelni daruval a 28 méter magas toronyra. A húsz percig tartó munkát az erős szél hátráltatta, a műveletet végző cég munkatársai délelőtt kilenc órától vártak az alkalmas időjárásra. A kupola a 3D-s NATO-radart az időjárás viszontagságaitól védi.
Az ország légterét ellenőrző radarrendszer harmadik, most épülő állomásán a bánkúti és a békéscsabai radartól eltérően a torony melletti állványzaton szerelték össze, majd egészben helyezték el a 116 darab öt- és hatszögű elemből álló csonkagömböt.
A panelek felületét úgy alakították ki, hogy minimális veszteséget okozzon a kisugárzott és vett jelek nagyságára. A gömb a villámcsapások okozta túlfeszültségtől és akár 240 kilométeres erősségű széltől is megóvja a műszaki berendezéseket. Speciális meló - Az épülő NATO-radartorony és felhelyezésre váró gömbkupolája MedinánA beruházást 2012 októberében kezdte el a honvédelmi tárca, a torony vasbetonszerkezete decemberre készült el. A csonkagömböt eredetileg áprilisban tervezték elhelyezni az építményen, de a szállító cég késése csúszást okozott. A beruházó Honvédelmi Minisztériuma azonban a halasztás miatt nem módosítja az átadás 2014. január 31-ei határidejét, a medinai radart próbaüzem után a jövő év tavaszán, nyarán hadrendbe állítják.
A beruházás 1 milliárd 50 millió forintos költségének 94 százalékát a NATO állja, és további 19 évig a működési költségekhez is hozzájárul. A medinai a már meglévő 3D-s radarokkal együtt biztosítja majd az ország teljes légterének a védelmét. Az új 3D-s lokátor hatótávolsága lényegesen nagyobb, mint a korábbi technológiáé, és sokkal olcsóban is üzemeltethető.
Forrás: MTI A képek forrása az MTI, Fotó: Sóki TamásGréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?