Harmadánál tart a BudaPart városnegyed-fejlesztés
2022. augusztus 03.
Magyarország harmadik legnagyobb ingatlanfejlesztő cége, a Property Market által fejlesztett városnegyedben eddig 5 lakóépületben 870 db lakóingatlant, 40.000 m² bérbeadható irodaterület, közel 6100 m² kiskereskedelmi területet adtak át. Az első ütemekben a városnegyed belvárosias részei jöttek létre - így a sétáló- és bevásárló utca -, a most induló fejlesztési ütemekben már a zöldfelületi arány fog jobban nőni. A fejlesztés újabb ütemében az itt lakók, és itt dolgozók kényelmét szolgáló funkciók erősítéséhez elindul egy jelentősebb közút és középület fejlesztés, valamint folytatódik a zöldfelületek kialakítása. Óvoda, bölcsőde, orvosi rendelő is létrejön, ezzel a beruházás valóban Buda új belvárosaként funkcionálhat. Megindul a zöldfejlesztések újabb fázisa is, amelynek során 3 hektárral bővül a parkfelület, amely a fejlesztés végére az ötödik legnagyobb közpark lesz Budapesten.
fotó: Palkó György
Zöldterület és a közszolgáltatások fejlesztése
Schrancz Mihály, a Property Market Kft. ügyvezető igazgatója ismertette, hogy a zöldterületek fejlesztése az ütemterv szerint halad, újabb fázis kezdődik a nyáron. A BudaParton található park magántulajdonban van, de az nyitott a köz számára, a tulajdonos nagyon magas minőségben karbantartja, és további funkcionális fejlesztéseket is megvalósít benne. A beruházásnak ugyan még csak az egyharmada készült el, de a parkba éves szinten egymillió látogató jön. Eddig összesen 13,5 hektár megújítása, illetve minőségi karbantartása valósult meg a projekt keretében. A szintén a beruházó tulajdonában lévő Lágymányosi öböl vízfelülete további 10 hektárral növeli a teljes természetes felületet. A BudaPart területének majdnem fele, 26 hektár zöld terület, ennek része a Kopaszi-gát is. A parkfejlesztés jelenlegi ütemében mintegy 3 hektáros központi park van építés alatt - mondta, és összehasonlításként megemlítette, hogy amikor elkészül az új, 20 hektáros park, akkor ez a Tabán vagy a Városmajor méreténél is nagyobb, a város 5. legnagyobb közparkja lesz. A parkfejlesztés most induló üteme várhatóan 2023 második felében készülhet el, kutyafuttatóval, közösségi kerttel, játszótérrel. Ebben az ütemben kb. 100 darab fát és 1730 m²-nyi cserjét telepítünk, jövőre pedig 560-ról 1370-re fog nőni a fák száma és több közparkot is létrehozunk – ismertette.
Budapest egyetlen dunai strandja ismét megnyitotta kapuit, 2021-ben elkészült a tereprendezés, zöldítés, a környezet megóvása érdekében megvalósított fejlesztések. A partszakaszon madárbarát kertet alakítottak ki, a strand pedig folyamatosan ellenőrzött vízminőséggel és mederrel (fémdetektorozás, kotrás) működik, így biztonságos fürdőterület. A megnyitás előtt komoly engedélyeztetési folyamaton ment keresztül a strand, amely egyre kedveltebb a fővárosiak körében – hangsúlyozta Schrancz Mihály.
Az itt lakók igazi zöldövezetben élvezhetik a természet – növények, vízpart – közelségét, de természetesen megfelelő szociális szolgáltatásokra is szükség van, hogy a pár év múlva itt lakó és dolgozó több tízezer ember a „15 perces város” koncepciójának megfelelően helyben megtalálja a bölcsődét, óvodát, orvosi rendelőt – hangsúlyozta. A tervek szerint két bölcsőde, egy óvoda és orvosi rendelő is épül. Az első bölcsődét és óvodát idén ősszel, az első orvosi rendelőt pedig az év végén adhatják át – számolt be róla az ügyvezető igazgató. A fejlesztés jelenlegi szakaszában kezdődik meg a Centrál Parkon belül a 600 négyzetméteres, többgenerációs játszótér kialakítása is.
fotó: Palkó György
Közlekedésfejlesztés
Schrancz Mihály arról is beszélt, hogy a BudaPart könnyű megközelíthetősége érdekében a lakó- és iroda fejlesztésekkel összhangban tovább fejlesztik a közlekedési infrastruktúrát is. Az 1-es villamos már Kelenföldig szállítja az utasokat, ami biztosítja a városnegyed összeköttetését az M4-es metróval, valamint körjáratként, hosszabbított útvonalon közlekedik a 154-es buszjárat, ami már érinti a Kopaszi-gát és a BudaPart területét is. Ezen kívül, a dél-budai buszjáratok útvonalának módosításával és járatsűrítéssel is fejlesztik a városnegyed elérhetőségét. Folyamatos egyeztetések zajlanak a Budai fonódó villamos második ütemének fejlesztéséről, a Déli Körvasút hálózatfejlesztés építése pedig már folyamatban van, ez utóbbinak köszönhetően a BudaPart is új megállót kap Nádorkert néven. Az ügyvezető igazgató beszámolt róla, hogy a BudaParton nincs felszíni parkolás, és a kialakított zsákutca rendszer miatt nincs áthajtó forgalom sem. A nagyvárosi élet itt megvalósított új modelljében a felszínen az autók helyett a gyalogosoké a főszerep, több terület jut a közösségi tevékenységre és az egészségesebb környezetben való mozgásra. A BudaPartra érkező látogatók az irodaházakban létesített felszín feletti parkolóházakban tudják elhelyezni az autóikat – tette hozzá. A BudaParton az energiatakarékos és környezetbarát közösségi közlekedés lehetőségét is megteremtették: már van MOL Bubi állomás, folytatódik az Eurovelo bringaút fejlesztése, emellett rendelkeznek elektromos autótöltőkkel és természetesen minden jelentősebb carsharing szolgáltatás elérhető.
A kultúra befogadása
Beszámolt arról is, hogy a „BudaPart a kultúráért” kezdeményezés keretében kiállításokat, rendezvényeket szerveznek, volt már fotópályázat és művészeti kiállítások, a nyáron rendszeresek a szabadtéri filmvetítések, a koncertek és a gyerekprogramok is. Megnyitott a Zsdrál Art Pop-Up Galéria a CITY irodaházban, ahol elsősorban kortárs képzőművészeti kiállításokat tekinthetnek meg az érdeklődők, éppen a frissen megnyitott Pécsi arcok kiállítást. 2021-ben a városnegyedbe költözött a legendás Dürer Kert, így folyamatosak a zenés és egyéb kulturális programok. Az ügyvezető kiemelte: A Property Market, mint fejlesztő számára fontos, hogy ne csak a házak egy csoportját hozza létre, hanem egy élettel teli városnegyedet, ami nem csak az itt lakóknak, dolgozóknak, de a befektetőknek is hosszú távon értéket teremt.
Lakó-, iroda és kereskedelmi fejlesztések
Az új vegyesfunkciós városnegyedben eddig 5 lakóépületben 120.000 m²-en épültek lakások, a következő ütemben három lakóépület készül, a tervezett befejezés jövőre az első negyedévben várható – mondta. Elkészült a BudaPart GATE és a BudaPart CITY irodaház. Jelenleg építés alatt áll a BudaPart DOWNTOWN irodaház, amely egy 200 szobás, négy csillagos Radisson szállodát is magában foglal. A bérbeadott kereskedelmi felület nagysága 5.574 négyzetméter. 2022 végére adják át a terület és Budapest legmagasabb épületét, a Mol-székházat. A projekt 15 év alatt, 2030-ig összesen 15 lakó- és 13 irodaház, valamint egy hotel felépítését foglalja magába. Ez megközelítőleg 3.000 lakást és 250.000 négyzetméternyi új bérbeadható irodaterületet jelent; a lakásokból mintegy 1.200 darabot értékesített már a fejlesztő.
fotó: Németh János
Városnegyed fejlesztés
Schrancz Mihály hangsúlyozta, hogy a BudaPart víziójának megalkotásakor, a megtervezésénél, és megvalósításnál is figyelembe veszik a legújabb városfejlesztési trendeket. „Azzal kell számolnunk, hogy az urbanizációs szint globálisan növekszik, ma az emberiség 54 százaléka városokban él, de 2050-re ez 70 százalék körül lesz. Ahhoz, hogy a városiasodáshoz, a nagyvárosok átalakításával, fejlesztésével minél élhetőbb környezetet teremtsünk, szemléletváltásra van szükség. Talán a legfontosabb a „Traffic place to people place” - elv, vagyis, hogy a városi tereket ne helikopterről, a közlekedési infrastruktúrának mindent alárendelve tervezzük meg, hanem az elsősorban gyalog, vagy kerékpárral közlekedő emberek valós igényeire igazítva, sok zölddel, közösségépítésre alkalmas helyekkel – emelte ki Schrancz Mihály. Mi a „15 perces város” koncepciót helyeztük a középpontba – tette hozzá. Abból indultunk ki, hogy a fővárosban nagyon kevés városi alközpont található, sok embernek kell a városban a lakhely, a munkahely, és az egyéb elintézendő okán ingáznia, jelentősen növelve ezzel a fogalmat. A mai nagyvárosfejlesztés célja a decentralizáció, egy kompakt város létrehozása, ahol lehetőség szerint közel esik egymáshoz a lakóhely és a munkahely. A városon belüli forgalmat le kell csökkenteni, a közlekedésire szolgáló felületek helyén sokkal több zöldfelület kell kialakítani. A smart city koncepció mentén kialakított digitális infrastruktúrából kinyert big data megfelelő kielemzésére van szükség, ami alapján jelentősen optimalizálható az infrastruktúra, így például a közlekedési rendszer is. „Az általunk kialakított koncepciót nemzetközi szinten is elismerés fogadta, a világ legrangosabb nemzetközi ingatlanfejlesztési versenyének, a FIABCI-nak a szakmaizsűrije a világ legjobb városfejlesztése elismeréssel díjazta a BudaPartot.
Property Market sajtóközlemény, 2022. 08. 03. Címlapfotó: Palkó György
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?