Kínában építik
2018. december 18.
Lassult az új lakások áremelkedése novemberben
Kínában novemberben már 43. hónapja drágultak az új lakások annak ellenére, hogy a beruházások visszaestek, az ország gazdasági növekedése lelassult és a kormány is több intézkedést hozott annak érdekében, hogy visszafogja az ágazat bővülését. Az utóbbi pár évben ugrásszerűen emelkedtek a lakásárak Kínában. A spekuláció megfékezésének érdekében a helyi kormányzatok szigorították a lakásvásárlás feltételeit és emelték a jelzáloghitel felvételéhez szükséges minimális önerő arányát, ennek köszönhetően a lakásárak emelkedésének üteme a tavalyi év második felében elkezdett lassulni.
A kínai statisztikai hivatal (NBS) december közepén azt közölte, hogy a hetven legnagyobb városban az új lakások átlagára 0,9 százalékkal nőtt novemberben októberhez képest. Éves összevetésben a lakásárak novemberi növekedése 9,3 százalékra gyorsult az októberi 8,6 százalékról. Ugyanakkor novemberben a vizsgált 70 városból 63-ban jegyeztek fel havi szintű drágulást, októberben ez a szám 65 volt.
Több mint 200 repülőteret építenek 2035-ig
Schenzen International Airport
Kínában 2035-ig több mint 200 repülőteret építenek - közölte december közepén a kínai polgári légügyi felügyeletre (CAAM) hivatkozva a China Daily napilap. Idén október végén 234 polgári repülőtér üzemelt Kínában, számuk a tervek szerint 450-re nő 2035-re.
A kínai repülőtereken tavaly 552 millió utas fordult meg, 2020-ra ez a szám 720 millióra nőhet. A nemzetközi légiforgalmi szervezet (IATA) számításai szerint 2024-re Kína válik a világ legnagyobb légi utasforgalmi piacává. Szakértői előrejelzések szerint Kína a következő húsz évben ezermilliárd dollárt költhet polgári repülőgépek vásárlására.
A múlt év végén Kínában 58 légitársaság működött, együttesen 3296 repülőgépből álló légiflottával rendelkeztek. A polgári repülési ágazat tavalyi nyeresége 12,3 százalékkal valamivel 65 milliárd jüan (1 jüan=41,44 forint) fölé emelkedett. Az ágazat tavalyi működési bevétele 746 milliárd jüan volt, 15,3 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál.
Kőfejtőbe épült hotel
Shimao Wonderland, Sanghai Intercontinental
Elkészült a világ első "fordított" hotelje Kínában: a lefelé, 88 méter mélyen egy volt bányatóba épített szálloda november 20-án nyitotta meg kapuit. A Shimao Wonderland nevű ultramodern épület 19 emeletéből 16 a korábbi talajszint alatt található, csak három szintje emelkedik a földfelszín fölé. Az építészek úgy tervezték, hogy az épület "legördüljön" a nagy elhagyatott kőfejtő meredek szikláin.
A tíz éve kezdődött építkezésen ötezer mérnök és munkás dolgozott, a munkálatok költségét 555 millió dollárra (158 milliárd forintra) becsülik. A hotel mind a 336 szobája rendelkezik balkonnal, amelyek lenyűgöző kilátást nyújtanak az épülettel szemben lévő, a kőfejtő tetejéről lezúduló vízesésre. Vannak vízszint alatt lévő szintek is. A két alsó szint egy tíz méter mély akváriumba "merül", az ott megszállók ablakai halakkal teli medencékre néznek.
A mérnököknek váratlan problémákkal kellett szembenézniük. Mielőtt az építkezés 2013-ban elkezdődött, heves esőzések hatására megáradt az egyik közeli folyó, és félig feltöltötte a bányát. Az építészek ezért a gödör peremére töltést építettek, hogy megakadályozzák ennek megtörténtét a jövőben. A vízszintet szivattyúkkal szabályozzák.
A projekt egyik leglátványosabb eleme a hotellel szemben a bányagödörbe lezúduló vízesés. Az extrém sportokat kedvelők pedig akár a sziklamászást is kipróbálhatják a bánya falán.
Kína gyors gazdasági növekedésének hatására egyre több az építkezés az országban, ami gyakran igen különleges építményeket eredményez. A Kínai Központi Televízió pekingi központját például különleges alakja miatt "a nagy alsónadrágként" emlegetik. Kína délnyugati részén pedig egy olyan felhőkarcoló épült, melynek egyik oldaláról 108 méteres vízesés zúdul a mélybe.
(MTI hírek felhasználásával)
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?