Jót tesz az enyhe tél a nagyberuházásoknak
2015. január 26.
A tervezett ütemben folyik összesen mintegy 600 milliárd forint értékű vasúti és közúti nagyberuházás kivitelezésein, a munkálatokat magkönnyíti az enyhe időjárás. Közben bontják a Millenáris park fejlesztésénél a Melegpörgető csarnokot. Összefoglaltuk, milyen hazai beruházásokra kellett az elmúlt időben figyelni.
Indul a Melegpörgető bontása Budán
A Swietelsky vezette konzorcium a napokban megkezdte a Margit körúti közpark és mélygarázs-fejlesztés második ütemének munkálatait. A budai Millenáris Park bővítése tavaly márciusban kezdődött a volt ipari minisztérium épületének bontásával, melyről mi is beszámoltunk. A Margit körút - Kis Rókus utca - Fény utca - Mammut II. bevásárlóközpont által határolt területen ma már csak két egykori gyárépület áll. A kilencemeletes, 140 méter hosszú létesítményt, és egy kisebb irodaépületet augusztus közepére elbontották, a helyükön pedig ideiglenes parkolót alakítottak ki.
A kormány tavaly augusztus 27-i ülésén határozott a megmaradt két épület, az egykori Ganz-csarnok és a "melegpörgető" bontásáról, ezt a tervek szerint júliusra fejezik be. A másik épület bontása jóval bonyolultabb műszaki feladat, az egykor turbinák tesztelésére szolgáló "melegpörgető" néhol két méternél is vastagabb vasbeton szerkezetének feldarabolása hosszabb időt vesz majd igénybe. A környék levegőminőségét jelentősen javító zöld parkot és a parkolási gondokat enyhítő mélygarázst az elképzelések szerint 2017-ben vehetik birtokba a budapestiek - olvasható a közleményben.
Kilátás a Margit körútra az egykori Ganz-csarnok bontás előtt álló épületéből Budapesten 2015. január 23-án. Itt állt a volt Iparminisztérium irodaháza (MTI)
Ugyanaz a parkoló felől - Munkások kerítést építenek az egykori Ganz-csarnok bontás előtt álló épületénél 2015. január 23-án (MTI)
Örül az enyhe télnek az NFI
A tervezett ütemben folyik összesen mintegy 600 milliárd forint értékű vasúti és közúti nagyberuházás kivitelezése az országban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő januári szemléje szerint. A munkálatoknak jól jön az enyhe tél. Idén összességében több mint 70 kilométer gyorsforgalmi utat adnak át, például az M43-as autópálya Makó-országhatár, az M85-ös sztráda Győr-Csorna elkerülő, és a 8-as főút épülő szakaszait, erről írtunk korábban.
Ezen kívül több főút korszerűsítése és bővítése is befejeződik idén. Az útépítéseknél a március 15-ig tartó téli üzemmód miatt csökkentett kapacitásban dolgoznak a műtárgyak, hidak építése folyamatos, a földművek és töltések építése a talajviszonyoktól, időjárástól függően halad.
Folyamatosan dolgoznak Hatvanban a vasúti, Békéscsabán az Orosházi úti közúti felüljáró építésén, Szolnok térségében az M4 autópálya Tisza mellett kialakított szerelőterében és a Millér-csatornánál, a Tisza hídnál. Ezzel párhuzamosan mintegy 130 kilométer hosszan tart a vasúti pálya- és vonalfejlesztés, három vasútállomáson - Vácott, Székesfehérváron és Békéscsabán - korszerűsítenek. A dél-balatoni vasúti fejlesztés részeként jelenleg is zajlik a Lepsény-Szántód, a kőröshegyi vonal korszerűsítése, végzik Siófokon a Vitorlás utcai új közúti aluljáró szerkezetépítését. A Szolnok-Szajol vasútvonal felújításánál bontják a szerelőteret, tart a munkaterület tereprendezése, Szajolnál építik az árvízvédelmi töltést.
300 milliós naperőművet adtak át Berettyóújfaluban
Hajdú-Bihar megye legnagyobb naperőművét adták át Berettyóújfaluban január 19-én. A létesítmény évente 680 megawattóra villamos energia termelésére képes, ami 240 háztartás éves szükségletét elégíti ki. A beruházó, a hajdúszoboszlói székhelyű családi vállalkozás, a Nord-Point Kft. A cég Berettyóújfalu délnyugati részén, egyhektáros területen egy év alatt építette fel a közel 300 millió forintba kerülő naperőművet. A vállalat beruházáshoz 120 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert európai uniós forrásból. A kivitelezők 2277 napelemet telepítettek, így 495 kW teljesítményre lesz képes az első blokk.
Napelemek a Nord-Point Kft. Berettyóújfalu közelében lévő naperőművénél, amelyet 2015. január 19-én avattak fel (MTI)
Fotó: MTI/Marjai János, Czeglédi Zsolt
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?