Jövőre adják át New York új metróvonalát
2015. július 15.
Jövő év végére készül el az első szakasza New York nyolcvan éve tervezett új metróvonalának. Az építkezés költségei magasra rúgnak, csaknem 17 milliárd dollárra (átszámolva csaknem ötezer milliárd forintra) rúgnak.
Hetven év óta először épül teljesen új metróvonal New Yorkban. A sok évtizedes kihagyás után a városvezetés a világ legdrágább metróját tervezi kifúratni, de az egyelőre nem világos, hogy a Manhattan keleti oldala alatt végighaladó vonal befejezésére mikor és honnan lesz pénz.
A Második sugárút alatt haladó vonal terve korántsem újdonság: először 1929-ben merült fel, hogy szükség lenne rá. Ám az építkezés végül csak közel nyolc évtizeddel később kezdődött meg, emiatt pedig eddig sokan úgy emlegették a projektet, mint "a metróvonal, amelyet elfeledett az idő".
Az új földalatti vonalra azért van szükség, mert a város pénzügyi-gazdasági központjának, Manhattannek a keleti részét kiszolgáló, és napi mintegy 1,6 millió utast szállító három vonal, a számos hollywoodi filmből is ismert ütött-kopott, azonban időtálló 4-es, 5-ös és 6-os New York-i metró végképp túlterheltté vált. A régi vonalak tehermentesítése végett most reggeltől estig munkások ezrei dolgoznak 40 méterrel a nyugati világ egyik legsűrűbben lakott területe alatt. A tervek szerint az új vonal első szakaszát jövő év végén fogják átadni, és az építés vezetői azt állítják, hogy jelen állás szerint időben el fognak készülni a 2016. december 30-i határidőre.
Azonban a projekt egészével kapcsolatban sok még a kérdőjel. Az összesen négy szakaszban megépítendő, 14 kilométer hosszúra tervezett metró a becslések szerint legalább 17 milliárd dollárba (csaknem ötezer milliárd forintba) fog kerülni, és ezzel a világ legdrágább földalattija lesz. Összehasonlításképpen: ebből az összegből közel tizenegyszer kijönne a budapesti 4-es metró, sőt a Panama-csatornára elköltött összeg mai értéke is alacsonyabb ennél. A költségek tekintetében egyedül a másfél évtizede átadott tokiói Óedo vonal veheti fel a versenyt az új New York-i metróval, ám előbbi alagútja jóval hosszabb, több mint 40 kilométeres.
A teljes projekt finanszírozása még nem állt össze. "A második, harmadik és negyedik szakaszra még nincs meg a pénz" - közölte Amanda Kwan, a naponta mintegy 11 millió utas szállító New York-i közlekedési hatóság munkatársa. Hogy a hiányzó pénzt honnan sikerül előteremteni, az egyelőre nem teljesen világos, de az biztos, hogy évekbe fog telni - tette hozzá.
Az alagútfúrók naponta 20 métert haladtak előre, és összesen 352 ezer köbméter földet és 450 ezer köbméter követ hoztak a felszínre. Az első szakasz a kivitelezés egészét tekintve 84 százalékban készült el - mondta Michael Horodniceanu, a New York-i közlekedési hatóság főépítésze, a beruházásért felelős cég elnöke. A szakasz a Central Parktól északra, Harlemből indul, majd a park déli vége alatt egy nagy kanyarral a Times Square felé veszi az irányt. A tervek szerint a következő szakasz a Times Square-től Manhattan déli részén át vezet majd.
Az új vonalon a hírhedten ütött-kopott és szűkre szabott New York-i metróban megszokottnál tágasabb állomásokat, sőt légkondicionálást is ígérnek. "Minden jobb lesz, mint a régi vonalakon. A régi állomásokra a vonatok dugattyúként nyomják be a meleget, emiatt ha kint 30 fok van, a metróban 40 fok" - magyarázta Michael Horodniceanu. Mindazonáltal bármennyire modern is lesz az új vonal, az azon közlekedő vonatokat nem számítógépek, hanem továbbra is emberek fogják vezetni.
Fotó: Cntraveler.com
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?