Jövőre indulhat a Nyugati tér felújítása

Új látványtervekek láttak napvilágot a megújuló Nyugati térről. Az egyik leglepukkantabb fővárosi közterület felújítása akár már 2015-ben megindulhat.

2014. október 20.

A Fővárosi Blog új látványterveket tett közzé a Nagykörút egyik leglepukkantabb közterületéről, az alapos felújításra váró Nyugati térről. A rekonstrukcióra Fővárosi Önkormányzat által meghirdetett TÉR-KÖZ pályázat ad lehetőséget.

A tér az eltelt néhány évtizedben ieléggé elhasználódott, lelakottá és korszerűtlenné vált, ráadásul bár találkozóhelyként működik, mégsem tudja ezt a szerepét maradéktalanul betölteni, mert nincsen erre elég hely. A főváros által tavaly kiírt TÉR-KÖZ közterületmegújítási pályázatra épp ezért pályázott a VII. kerület. A Welovebudapest által megszólaltottt kerületi főépítész, Mátus István szerint egyszerűbb, robusztusabb, nem túlstrukturált teret lenne az ideális, "fontos, hogy a tér kommunikáljon a környezetével, így meg kell teremteni a kapcsolatokat a többi térrész és az épületek között. Emellett egyszerűbbnek kell lennie a karbantartásnak és a fenntartásnak, ezért csak minőségi anyagokat szeretnénk beépíteni."

A tervek elkészítésével a Város-Teampannon Kft.-t bízták meg, a többször átdolgozott tervek alapján eltűnik a bódésor, és sokkal zöldebb lesz a tér. Érdekesség, hogy a felszín alatt gépészeti berendezések húzodnak, így a kiültetett fák gyökereinek nem lenne elég hely a talajban, ezért ún. planténereket használnának majd a fák számára. A tervek szerint bővíteni fogják a pályaudvar és a tér felszíni kapcsolatait is, és az áruház is nyitottabbá válna tér felé, a földszinten könyvesbolt, ruhaüzlet és kávézó nyílhat. 

Valódi találkozóhely lehet - a leendő tér a pályaudvar felől

Tavaly ősszel kiderült, hogy a fővárosi TÉR_KÖZ pályázaton a kerület az igényelt 463,4 millió forint helyett csak 295,5 millió forint támogatást nyert el, ami nem fedez mindent. Novemberben még úgy tervezték, hogy a tér felújítása idén szeptemberre lesz kész. A kevesebb támogatás miatt azonban mindent újra kellett gondolni a felújítással kapcsolatban. Felmerült, hogy kisebb területen, egyszerűbb térelemekkel dolgoznak. Mivel egyik út sem tűnt hosszú távon kifizetődőnek, úgy döntöttek, hogy inkább ütemezik a munkát. Később kezdik, amikor a kerület is több forrást tud szerezni. Erre a TÉR-KÖZ II. pályázaton lehetőség is nyílik. Ha a már meglévő támogatáshoz továbbiakat tudnak szerezni, akár már februáran elkezdődhetnek a rég várt felújítási munkák.

Rá sem lehet majd ismerni - a Nyugati tér látványa a leendő elbontott bódésor fölül

Történet

A tér története szervesen kapcsolódik a fővéros történetéhez. 1877-ben nyílt meg a teret építészetileg meghatározó Nyugati pályaudvar, miután az 1846-ben épült Indóházat elbontották, hogy helyet adjanak az építkezésekkel egyidejűleg kialakított Nagykörútnak. A tér másik meghatározó épülete az egykori technikai színvonalon a csúcsot jelentő, 1984-ben elkészült Skála Metró áruház, melyet Déli pályaudvart is jegyző Kővári György tervezett. A füstüveggel borított épületben a korabeli szocialista luxustermékeket árulták. A ma sokak által már avíttnak tartott épület műemléki védelem alatt áll.

Forrás: Welovebudapest.com

Fotó: Város-Teampannon Kft., Grafikai munka: Vági Bence

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©