Július végén nyitja meg kapuit az új FTC-stadion
2014. június 11.
Két és fél hónappal a szerződésben foglalt határidő lejárta előtt elkészült a Ferencváros labdarúgócsapatának új stadionja, amely július végén nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt.
A múlt hét szerdán tartott sajtóbejáráson elhangzott, megkezdődött az átadás-átvételi eljárás és a használatbavételi engedélyezés, ahol a megrendelő, azaz a magyar állam, és a hatóságok szigorúan ellenőrzik az épületet.
Az új stadion felépítése rekord, mivel kategóriájában ez a világ leggyorsabban felépült arénája. A létesítmény a 21. század technikai vívmányait felhasználva Európa legkorszerűbb, valamint leginkább környezettudatos stadionja is.
Az elmúlt évben Magyarországon ez volt a legnagyobb középület, amely felépült, a létesítmény tervezése és kivitelezése 3000 embernek adott munkát. Érdekesség, hogy az új Fradi-stadionban található az ország legnagyobb acélszerkezete, amelyet Kecskeméten gyártottak, s nincs más olyan budapesti épület, amelybe ennyi beton épült volna be. Az előre gyártott elemek Dunaújvárosban készültek el.
A stadion építése téma volt a Magyar Építő Fórum hasábjain is. Tavaly számoltunk be róla, hogy a betonelemek és az acélszerkezet beemelését a Bautrans végezte az építkezésen. A 40 tonnás Demag AC-40 City típusú munkagéppel, egy 55 tonnás Liebherr LTM-1055-3.1 autódaruval és 130 tonnás Liebherr LTM-1130-as típusú daruval dolgozott a vállalat, de besegített a munkákba egy 5 tonnás KATO NK-250-es autó daru is. A meg mozgatott betonelemek súlya egyébként 5 és 3 tonna közt volt.
A stadion 2014. június 4-én
Zöld zöld-fehér
Az építés során fontos szempont volt a környezetvédelem, ezért a régi, lebontott stadion maradványait újrahasznosították, és beépítették az új létesítménybe. Az új Fradi-stadionban napkollektorokat használnak, és újrahasznosítják a szürkevizet.
Elválasztó korlátot és hálót nem szerelnek fel a lelátókhoz, így a szurkolók közvetlenül a pálya mellett ülnek, a nézőtér teljesen fedett, a kerengőn pedig 200 LCD-kijelzőn követhetőek a pályán történő események.
A gyep az egyik legmodernebb technológiával készült, s a játéktér automatikus fűtési rendszerrel van felszerelve. Utóbbi működéséhez 26 kilométeres csőrendszer húzódik a gyepszőnyeg alatt.
Az arénában a készpénzhasználattól mentes, kártyás fizetési rendszert alkalmaznak majd, a szurkolói csoportok egymástól teljesen elkülönítve jutnak be a létesítménybe, a lelátót pedig nagyfelbontású digitális kamerarendszerrel figyelik. Az stadionban működő kamerarendszer egy speciális számítógépes technológiával egészül ki, ennek köszönhetően akár mérkőzés közben is van lehetőség a játékosok teljesítményének minden részletre kiterjedő figyelésére és elemzésére, s az öltözőben elhelyezett LCD-képernyő segítségével az edzők akár már a szünetben használhatják a rendszert.
Pénzügyek
A beruházás közel 40 százaléka visszafolyik a költségvetésbe az építkezés alatt, illetve az azt követő egy évben különböző adónemek formájában.
Átlagosan 15 ezer fős nézőszámot várnak a stadionban, amely nemzetközi mérkőzéseken 23 500, a magyar bajnoki találkozókon pedig több mint 24 ezer drukker befogadására lesz alkalmas. Az új Puskás Ferenc Stadion felépítéséig válogatott összecsapásokat is rendeznek majd az arénában, amelyben évente legalább 200 rendezvénynapot szeretnének tartani az évi 30-50 futballmérkőzésen kívül. A téli időszakban 30 ezer fős koncertek lebonyolítására is lesz lehetőség.
Videó:
Forrás: MTI
Fotó: MTI, Illyés Tibor
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?