Mi újság az állami sportberuházásokkal?
2014. november 18.
Az kormány idén is rengeteg forrást biztosított különböző sportlétesítmények fejlesztésére, felújítására, vagy döntött a leendő elköltésükről. Összeszedtük az utóbbi hetek történéseit, arra az esetre, ha elkeveredtünk volna a sok átadó és bejelentést közt.
1. Tüskecsarnok (Budapest)
Több mint húsz évvel az építkezés kezdete után végre elkészült a Tüskecsarnok. a multifunkcionális sportközpont hivatalos megnyitója november végén lesz. Az szakemberek ezekben a napokban helyiségről helyiségre átveszik a kész épületet a kivitelezőtől, és javíttatják az esetleg felmerülő apróbb garanciális hibákat, hiányosságokat. A tervek szerint a hivatalos megnyitót követően azonnal benépesülhet Budapest új sport- és rendezvénycsarnoka, amely már idén több tömegrendezvénynek ad otthont.
A csarnok építése még a 90-es évek elején kezdődött, aztán több mint tizenöt évre félbeszakadt. A kormány 2012-ben döntött a létesítmény befejezéséről, és az elmúlt bő két év tervezési, valamint kivitelezési munkái után készült el mostanra a 4000 fős nagycsarnok, a szabadidős sportolókat váró sportcentrum és a kétszintes mélygarázs.
A Tüskecsarnok 2014 novemberében
2. Új Sóstói Stadion (Székesfehérvár)
14 ezer férőhelyes, UEFA IV. kategóriájú stadion épül Székesfehérváron. A 2016 végére elkészülő létesítményben egy természetvédelmi látogatóközpontot is kialakítanak egy ) milliárd forint összköltségvetésű projektben. A többfunkciós létesítmény a jelenlegi stadion helyén épül meg, és minden szempontból illeszkedik majd környezetébe.
Rövidesen elkészülnek a kiviteli, koncepció- és engedélyes tervek, majd 2015 szeptemberében elkezdődhet az építkezés, amely várhatóan 12-13 hónapig tart. A mostani főépület szerkezete megmarad, viszont felújítják, bővítik. A város a beruházással párhuzamosan fejleszti a környék közlekedését, parkolót építenek, és a stadion közvetlen környezetében fekvő természetvédelmi terület évtizedes problémáit is megoldják. A fejlesztés keretében mederkotrást végeznek, és megoldják a terület vízpótlását is.
Látványterv az új fehérvári stadionról
3. Hidegkuti Nándor Stadion (Budapest)
A fehérvárihoz hasonlóan szintén 2016-ra készül el az MTK labdarúgó csapat új stadionja, amely 5000-5500 néző befogadására lesz alkalmas. Az új stadion tervezésére nemzetközi építész tervpályázatot írtak ki, amelyben 12 konzorcium - tíz magyar, egy spanyol és egy holland - vesz részt. Az eredményt a jövő hónap elején hirdetik ki, s a győztes tervezővel december 5-én kötik meg a szerződést. A klubvezető szerint világon legkorszerűbb játéktér- és világítás kialakításával rendelkezik majd az új stadion.
Az építkezés már el is kezdődött, hiszen a jelnlegi stadion székeinek és világításának bontását már megkezdték. A beruházás összköltsége 5,65 milliárd forint. A létesítményfejlesztések 90 százalékát a kormány, tíz százalékát pedig saját forrásból finanszírozzák.
Munkások bontják a nézőteret a Hidegkuti Nándor Stadionban 2014. november 6-án.
4. Audi Aréna (Győr)
November 15-én avatták fel a győri Audi Arénát, a kisalföldi megyeszékhely új multifunkcionális csarnokát. A változtatható befogadóképességű, de akár 5500 néző befogadására is alakítható létesítmény építése gyorsan lezajlott, hiszen csak idén januárban kezdődött. A kormányzat által ötmilliárd forinttal támogatott munkák eredményeként olyan aréna épült, amely decemberben már a női kézilabda Európa-bajnokság egyik helyszíneként is szolgál.
A létesítmény is a kormány, a város és a helyi vállalkozások együttműködésében valósult meg, az építkezést a kormányzat finanszírozta, az infrastruktúra kialakításának költségeit felesben állták az önkormányzattal, a működtetésbe pedig helyi vállalkozásokat is bevonnak.
Látogatók állnak sorba az Audi Aréna Győr multifunkcionális sportcsarnok átadásának napján 2014. november 15-én.
Fotók: Mnsk.hu, MTI (Illyés Tibor, Krizsán Csaba)
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?