Mit adnak át 2015-ben?
2015. január 07.
Több nagy beruházás is 2015-ben zárul, így idén sem lesz hiány a különböző átadókból. A Magyar Építő fórum összeszedte, milyen beruházásokon fogják átvágni idén a szalagokat.
Az év első fele - 1-es villamos, Nemzeti Lovarda, miskolci elkerülő
Mindjárt az év elején egy fővárosi nagyberuházás átadóján csattanhatnak az ollók, január végén ugyanis átadják a 2013 óta épített 1-es villamos új és felújított pályáját az utasforgalomnak. Mint az ismert a beruházásban új vágányokat is épültek, a vonalat meghosszabbították a Rákóczi-hídon keresztül Budára, ahol összesen 3,2 kilométeres új villamosszakasz épül a Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út vonalán. A vonal új (ideiglenes) végállomása a Fehérvári útnál lesz.
Munkások dolgoznak a Rákóczi hídon az 1-es villamos vonalának meghosszabbításán 2014. január 24-én
Késő tavasszal Miskolc mellett nyílik majd meg az elkerülő út, 5,8 kilométer hosszan. Az elkerülő elsőfokú árvízvédelmi gátként szolgál majd, teljes mértékben biztosítva a térség településeinek árvíz problémáját 13,9 milliárd forintból.
Egyelőre még dátum nélkül az év első felében lesz készül el a Nemzeti Lovarda, melyre az állam közel 2 milliárd forintot fordít. Az új Nemzeti Lovarda a hagyományőrző szerepe mellett a tervek szerint multifunkcionális lesz, több lovas szakágnak otthont ad, emellett nyit is: rendezvény- és oktatási központként is működik majd, valamint ideköltözhet a lovas színház.
Az év közepe - M43-as autópálya, balatoni déli vasútpálya
Szintén nincs még pontos dátuma az év közepén átadásra kerülő M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti 23,1 kilométeres új szakaszának. A Duna Aszfalt Kft. 2013 tavaszán kezdte el a kétszer kétsávos sztrádaszakasz kivitelezését. Amennyiben a román oldalon is elkészül a mintegy 40 kilométeres szakasz, az év közepére létrejöhet Araddal, Temesvárral és Dél-Erdéllyel az első autópálya-kapcsolat.
Aszfalt finisher az M43-as autópálya építkezésén tavaly nyáron (2014.07.17.)
Nyáron a Balaton déli partján is lesz átadás, hiszen elkészül a vasútvonal felújítása 32 kilométeren Lepsény-Szántód, Kőröshegy állomások között. A vonatok innentől a jelenlegi 60-80 helyett 100 km/órás sebességgel repeszthetnek majd. Szabadifürdő megállóhely - Siófok állomás - Zamárdi felső állomás között pedig új második vágányú szakaszok is épülnek.
Ősz - Kecskeméti elkerülő, békéscsabai vasútállomás, Százlábú-híd
Ősszel a kecskemétiek örülhetnek majd, mivel elkészül a hírös várost északról 10,3 kilomér hosszan megkerülő a 44-es és az 5-ös számú főutat összekötő útszakasz, mely csökkenti majd a városon átmenő tranzitforgalmat. A munkák során a kivitelező Duna Aszfalt Kft. egyebek mellett hét csomópontot, három körforgalmat, három felüljárót, két aluljárót és egy vadátjárót alakít ki.
Munkagépek a kecskeméti északi elkerülő alapkőletételének napján 2013. november 4-én.
Szintén őszre készül el a Békéscsaba vasútállomásának felújítása, mely a békési megyeszékhely történetének legnagyobb közlekedési beruházása. A jelenleg is zajló felújítások során nemcsak az épület, hanem az előtte lévő tér, a peronok és a vágányok is megújulnak, alul- és felüljárok épülnek. A munkákra összesen 34.9 milliárd forintot költenek.
Felüljáró Budapesten is épül, a Kerepesi utat a Keleti pályaudvarhoz vezető vágányok fölé emelő a mindennapokban csak Százlabú-hídként említett vasúti felüljáró felújítása régóta esedékes volt már, így a beruházó BKK a teljes újjáépítés mellett döntött. A 4 milliárdos beruházásban októberre teljesen kicserélik a hídszerkezetet. Az új híd 30 méterrel hosszabb lesz majd az eredetinél.
Év vége - Budapesti csatornázás
A 2013 szeptemberében indult fejlesztésnek köszönhetően év végéig 240 kilométernyi szennyvízcsatorna épül meg Budapest eddig ellátatlan területein, így a csatornázottság 96-ról 9 százalékossá bővül. A főváros 16 kerületét és Budaörsöt érintő beruházás eredményeként összesen 42 ezer budapesti lakos élete válik majd komfortosabbá.
A Budapest Komplex Integrált Szennyvízelvezetése (BKISZ) Projekt egyik leglátványosabb eleme - tavaly október végén indult a fúrópajzs Budafokról Csepelre a Duna alatt. Az új alagúttal Budafok-Tétény szennyvize is a csepeli Központi Szennyvíztisztító Telepre jut majd (BKISZ)
Fotó: MTI/Máthé Zoltán/Kelemen Zoltán Gergely/Ujvári Sándor, BKISZ
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?