Műszaki különlegesség az M1-es alatt
2017. augusztus 17.
A Pannónia Szíve program keretében Etyektől Tarjánig épülő kerékpárút Bicske közelében keresztezi az M1-es autópálya kb. 8 m magas töltését. A gyorsforgalmi úton természetesen elképzelhetetlen a szintbeli kereszteződés, a meglévő közúti alagút mérete pedig nem tette lehetővé, hogy a kerékpárosok is azt használják. Ezért önálló kerékpáros alagutat kellett építeni, amelyhez a forgalom zavartalanságának biztosítása érdekében egy nem hagyományos megoldást alkalmazott a kivitelező SYCONS Kft.
A nagyon alapos tervezést és méretezést követő kivitelezés három fő részből állt. Elsőként ki kellett alakítani a rézsűbevágásokat az alagút két oldalán és biztosítani, hogy a töltés oldala ne tudjon megcsúszni. Második lépésként megépült a vasbeton támszerkezet. Ez akár 3000 tonnányi sajtolóerő felvételére is képes, elmozdulás és deformálódás nélkül, így biztosítva, hogy az alagút a tervezett nyomvonalban, egyenesen haladjon át a töltésen. Az ellentartó szerkezetet 10 méteres vasbeton cölöpök és 18 méteres feszített talajhorgonyok rögzítették. A cölöpök megerősítéséhez köbméterenként 360 kg vasat használtak a szakemberek, biztosítva a stabilitást.
A kivitelezés legfontosabb, harmadik lépése maga a sajtolás volt. Az alagút belsejét vasbeton elemek alkotják, amelyek elejére egyedi acél szerkezetű vágóél került. A töltésbe sajtolt betonkeretek belsejéből kotrógéppel távolították el a felesleges földet. A sajtoláshoz egy nagyjából 400 bar nyomású, hidraulikus berendezés szolgáltatta a tolóerőt. A gép óránként nagyjából 25 cm-nyivel préselte beljebb az egyenként 20 tonnás beton alagútelemeket, a teljes, 48 méter hosszú szakasz átsajtolása így nagyjából két hétig tartott.
Mivel a szakembereknek nem voltak információik az autópálya-töltés pontos talajszerkezetéről, ezért többféle fúrási akadály elhárítására fel kellett készülni. Szerencsére komoly nehézségek nem merültek fel a munkák során. A keretelemek optimális módon, 3 cm-es pontossággal kerültek a helyükre, nem okozva semmilyen sérülést és instabilitást a töltésben.
A nem mindennapi mérnöki teljesítmény lehetővé tette a kerékpárút optimális nyomvonalon való vezetését oly módon, hogy az autópályán közlekedők ebből semmit nem tapasztaltak.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?