Nem mindennapi leletek a 21-es főút felújításán
2014. augusztus 25.
Szilágyi Márton ásatásvezető régész a jégkor utolsó szakaszából származó gyapjas mamutok maradványait méri fel Szurdokpüspöki határában (2014.08.22.)
Dupla meglepetés
Pár nappal a mamutleletek megtalálása után, egy rézkori telep nyomaira bukkantak.Az 5200-5300 éves telep területén kerültek elő. Utóbbi szintén szenzációs lelőhelynek számít: egy 250-300 méter átmérőjű, kör alakú sáncgyűrűt mutat a feltárás, két cölöpszerkezetű építménnyel együtt. Utóbbiak funkciója még nem tisztázott, de talán az erődítés kapui lehettek. Egy ilyen megépítése jelentős társadalmi szervezettség meglétét sejteti.
A beruházásról
A beruházás, ahol a leleteket találtál, egy két megyét is érintő fejlesztés keretében a jelenlegi 2x1 sávos utat közel 10 km hosszan 2x2 sávossá bővítik Heves megyében - Lőrinci, Apc, Zagyvaszántó -, míg Nógrád megyében Jobbágyi, Szurdokpüspöki települések között.
A 21. sz. főút korszerűsítésének célja, hogy Nógrád megyét és Salgótarjánt bekapcsolja az ország infrastrukturális vérkeringésébe. A 21-es út ezen szakaszainak szélesítése mellett különszintű csomópontokat, turbó-körforgalmakat, új gyalogos és kerékpáros aluljárókat, a Szuha-patak felett új hidakat, vadátjárót létesítenek. A párhuzamos utakat felújítják, az érintett útkereszteződéseket átépítik, Az út mentén kisállat-, kétéltű átjárót, és vadvédő kerítést építenek.A Heves megyei szakaszon a Swietelsky , a Nógrád megyei szakaszon a Swietelsky és a HE-DO Kft. által alkotott konzorcium a kivitelező.
Az út- és vasútépítések előtt kötelező a régészeti feltárás. Az uniós támogatással megvalósuló létesítmények nyomvonalai mentén 2010 óta több mint négymillió négyzetméteres területen voltak ásatások Magyarországon.
A Bátonyterenye TV videója a februári munkakezdéskor:
Forrás: MTI, NFI, Bátonyterenye TV
Fotó: MTI, Komka Péter
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?