Nem mindennapi leletek a 21-es főút felújításán

Ritkaságnak számító jégkorszaki mamutleletek kerültek elő a Nógrád megyei Szurdokpüspöki határában a zajló régészeti feltáráson. És nem ez volt az egyetlen.  

2014. augusztus 25.

Ritkaságnak számító jégkorszaki mamutleletek és egy késő rézkori település nyomai is előkerültek a Nógrád megyei Szurdokpüspöki közelében zajló régészeti feltárás során, amelyet a 21-es számú főút négysávosra való bővítése miatt végeznek.
 
A gyapjas mamutok maradványai a humuszréteg eltávolítása közben kerültek elő. A leletek elhelyezkedése, valamint az, hogy a négy lapocka és az összefüggő gerincalap együtt maradt, arra utal: nem természetesen úton kerültek ide.  A szakértő régész szerint gyapjas mamutok maradványai legalább 14 ezer évesek, vagy még régebbiek és az akkori vadászok helyezték el ezeket.  A környék egyébként kiváló mamutélőhely lehetett, mert Szurdokpüspöki és a szomszédos Jobbágyi közigazgatási területéről is kerültek már elő leletek.

Szilágyi Márton ásatásvezető régész a jégkor utolsó szakaszából származó gyapjas mamutok maradványait méri fel Szurdokpüspöki határában (2014.08.22.)

Dupla meglepetés

Pár nappal a mamutleletek megtalálása után, egy rézkori telep nyomaira bukkantak.Az 5200-5300 éves telep területén kerültek elő. Utóbbi szintén szenzációs lelőhelynek számít: egy 250-300 méter átmérőjű, kör alakú sáncgyűrűt mutat a feltárás, két cölöpszerkezetű építménnyel együtt. Utóbbiak funkciója még nem tisztázott, de talán az erődítés kapui lehettek. Egy ilyen megépítése jelentős társadalmi szervezettség meglétét sejteti.

A beruházásról

A beruházás, ahol a leleteket találtál, egy két megyét is érintő fejlesztés keretében a jelenlegi 2x1 sávos utat közel 10 km hosszan 2x2 sávossá bővítik Heves megyében - Lőrinci, Apc, Zagyvaszántó -, míg Nógrád megyében Jobbágyi, Szurdokpüspöki települések között.

A 21. sz. főút korszerűsítésének célja, hogy Nógrád megyét és Salgótarjánt bekapcsolja az ország infrastrukturális vérkeringésébe. A 21-es út ezen szakaszainak szélesítése mellett különszintű csomópontokat, turbó-körforgalmakat, új gyalogos és kerékpáros aluljárókat, a Szuha-patak felett új hidakat, vadátjárót létesítenek. A párhuzamos utakat felújítják, az érintett útkereszteződéseket átépítik, Az út mentén kisállat-, kétéltű átjárót, és vadvédő kerítést építenek.A Heves megyei szakaszon a Swietelsky , a Nógrád megyei szakaszon a Swietelsky és a HE-DO Kft. által alkotott konzorcium a kivitelező.

Az út- és vasútépítések előtt kötelező a régészeti feltárás. Az uniós támogatással megvalósuló létesítmények nyomvonalai mentén 2010 óta több mint négymillió négyzetméteres területen voltak ásatások Magyarországon.

A Bátonyterenye TV videója a februári munkakezdéskor:

Forrás: MTI, NFI, Bátonyterenye TV

Fotó: MTI, Komka Péter

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©