Szaúdi vasútálmok
2013. október 02.
950 kilométer kétvágányú vasútvonalat épít a sivatag közepén található fővárosa, Rijád és a Vörös-tenger partján lévő forgalmas kikötőváros, Dzsidda között Szaúd-Arábia.
A vonal megépítése azért vált szükségessé, mert Dzsidda a monarchia kapuja az Európából és az Amerikából érkező áruk szempontjából. Ezek az országon belüli továbbszállítása nagy kihívást jelent az Szaúd-Arábia számára, főleg az innen majdnem ezer kilométerre fekvő ötmilliós fővárosba, Rijádba.
Az új vonal a megépülése után csatlakozik a már meglévő vasútvonalakhoz, amik szintén a fővárost kötik össze az ország keleti kapujának számító másik kikötővárossal, Dammannal. A nagyszabású, Szaúdi Landbridge Projectre keresztelt vasútépítési projekthez egy kisebb, 115 kilométeres szakasz megépítése is hozzátartozik, Damman és Jubail között.
A Szaúdi Landbridge Project térképen - A folytonos szürke vonal jelöli az ebben a programban felépülő vasúti pályát, a piros a már meglévő, a többi az egyéb terveket mutatja
A projekt kivitelezésére nemrég hirdetett nyertes a szaúdi befektetési alap. A megbízást két amerikai cég nyerte, a Balfour Betty-csoporthoz tartozó Parsons Brinckerhoff és a Fluor. A Parsons a teljes prodzsektmenedzsmentet viszi, a Fluor tanácsadással segít. A vasút megépülésével a jelenleg háromnapos út 10 órára rövidül a kikötőváros és a főváros közt. A vonalon az áruszállítás mellett személyforgalmat is terveznek. A szerződés időtartama kb. 8 év, így a tervek szerint 2021-re épül fel a vonal.
Forrás: Khl.comA kép forrása: Wikipédia, szerző: Maximilian Dörrbecker
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?