Szerelik a Déli összekötő vasúti híd elemeit
2020. május 18.
A hídépítés helyszínén tavaly december óta folyik a munka. A kisebb előkészítő munkálatokat követően elkészültek a szükséges kábelkiváltások, az újonnan épülő hídszerkezethez igazodó felsővezeték tartó oszlopok, valamint éjszakai vágányzár mellett épül az új cölöpalapozás. A Duna medrében található pillérek, valamint a pesti oldali hídfő csak kis mértékben kerül átalakításra az új hídszerkezetek fogadására.
A híd acélszerkezetű elemeit Révkomáromban és a lengyelországi Będzinben gyártják, a korrózióvédő bevonatokat Magyarországon kapják meg. A hídelemeket a csepeli előszerelő területen hozzávetőlegesen 20 m hosszúságú szerelési egységgé hegesztik össze. Itt történik a híd végleges, teleszürke színre történő festése is.
A szerelési egységek később bárkára kerülnek, ahol hozzávetőlegesen 80 m hosszúságú úsztatási egységgé állítják össze őket. Ezt követően a hidat a helyszínre úsztatják, átemelik emelőbárkákra, majd várhatóan 2020. III. és IV. negyedévben a helyére emelik. Jelenleg három szerelési egység már készen várja, hogy megkapja végleges színét, a negyedik szerelési egység összeállítás alatt van.
A munkálatok ideje alatt közúti forgalomkorlátozásokra kell számítani a hídfők környezetében mind a pesti, mind a budai oldalon. A pesti oldalon a Laczkovich utca híd alatti szakasza teljes keresztmetszetben, a budai oldalon pedig a Dombóvári út híd alatti szakasza egy sáv szélességben került lezárásra.
A beruházás célja a Kelenföld-Ferencváros közötti Déli Körvasút fejlesztés első, már épülő ütemeként a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése. A híd felszerkezetei mára leromlott állapotúak, fő tartószerkezetük komolyan károsodott. Tekintettel a híd kulcsfontosságú, a nemzetközi és hazai vasúti forgalomban betöltött − más hídon nem pótolható szerepére −, az átépítés nem oldható meg a vonatforgalom teljes kizárásával. A meglévő felszerkezetek elbontása és az új felszerkezetek építése ezért csak egy harmadik, a mai vasúti hidak és a Rákóczi híd között megvalósuló új felszerkezet előzetes megépítését követően történhet meg. Ez a műszaki megoldás teszi lehetővé, hogy a kivitelezés ideje alatt a vasúti forgalom két vágányon folyamatosan üzemeljen. Az új felszerkezet a meglévő pillérek felhasználásával létesül.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság beruházásában valósul meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Korlátolt Felelősségű Társaság végzi nettó 35,9 milliárd Ft értékben.
NIF Sajtóközlemény
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?