Szlovén gigavasút-projekt

Támadják a projektet, melynek célja felszámolni a Koper tengeri kikötő és Divača közötti egyvágányú vonal szűk keresztmetszetét. 

2025. április 23.

Miután a fő konzorcium újabb 350 millió eurós költségtérítési igényt nyújtott be, a koperi kikötő beruházása ismét felkeltette a szlovén közvélemény figyelmét. A korábbi viták miatt a 80%-os készültség ellenére az utolsó építési szakaszt közelről fogja követni a szlovén közvélemény. A 2026-ra tervezett második kétvágányú vasútvonal célja, hogy megszüntesse a Koper és Divača közötti egyvágányú vonal szűk keresztmetszetét. 

Miért volt szükség egy ilyen nagyszabású vasúti beruházásra?

Koper Szlovénia legnagyobb tengeri kikötője, mely az elmúlt két évtizedben Közép- és Kelet-Európa egyik fő logisztikai kapujává nőtte ki magát. Csak 2024-ben a kikötő mintegy 23 millió tonna rakományt kezelt, 3%-kal többet mint 2023-ban, és a konténerforgalom elérte a rekord 1,13 millió TEU-t (évente kezelt konténeregység). Ezzel Koper a vezető adriai kikötők egyike, szoros versenyben Trieszttel és Rijekával. Azonban a növekvő konténerforgalom és járműimport miatt a kikötő kapacitása megtelt és a Koper és Divača közötti meglévő egyvágányú vasútvonal akadályozta a további bővítést és csökkentette a logisztikai hatékonyságot.

A versenyképesség fokozása és az áruszállítás közútról vasútra való átterelése miatt elengedhetetlen volt egy új, modern, kétvágányú vasútvonal építése. Az új, 27 km-es vonalat úgy tervezték, hogy teljes mértékben kiváltsa a meglévőt, és jelentősen növelje a kapacitást (napi 90-ről 212 vonatra), lehetővé téve ezzel közel 37 millió tonna áru éves szállítását, mely közel háromszorosa a korábbinak.

1,172 milliárd eurós projekt

A nagy szintkülönbségek és a nehéz terep (az új vonal 20,5 km-e alagutakon, további 1,2 km-e hidakon halad keresztül) idővel jelentősen megnövelte a költségeket. A projekt áfa nélkül és jelenlegi árakon számítva körülbelül 1,172 milliárd euróba kerül, míg 2010-ben a projektet körülbelül 700 millió euróra becsülték egyvágányú útvonalként. Miután a tervet kétvágányúra módosították, számítottak a költségek emelkedésére, de a nyilvánossággal nem közöltek egyértelmű és átlátható költség-előrejelzést. A nem egyértelmű finanszírozási struktúrával együtt ez növekvő társadalmi aggályokhoz és politikai vitákhoz vezetett. Ezért népszavazást tartottak ahol a többség támogatta a projekt folytatását. Ezt a döntést később a szlovén Legfelsőbb Bíróság is helybenhagyta. A beruházás irányítására az állam egy külön vállalatot hozott létre, a 2TDK-t, amely egy civil felügyeleti és tanácsadó testületet is alapított a közvélemény aggályainak kezelésére. Egy speciális irányítási és felügyeleti rendszert vezettek be az átláthatóság és az elszámoltathatóság javítására.

Az előkészületek 2019-ben, a nagyobb munkálatok 2021-ben kezdődtek. Az építkezést több, konzorciumba szervezett vállalat végzi. A fő infrastrukturális munkálatokat, beleértve az alagutakat és viaduktokat, a Kolektor CPG (Szlovénia), a Yapı Merkezi İnşaat ve Sanayi A.Ş. (Törökország) és az Özaltın İnşaat Ticaret ve Sanayi A.Ş. (Törökország) konzorciuma építi, összesen körülbelül 628,3 millió euró értékben.

A projekt utolsó szakaszát, kb. 203,8 millió euró értékben, mely a vasúti rendszer telepítését foglalja magában, beleértve a síneket, a jelzőberendezéseket, a telekommunikációs, villamosítási és alagút berendezéseket, egy másik konzorcium végzi, melynek tagjai az SŽ-Železniško gradbeno podjetje d.d. (Szlovénia), a Kolektor IGIN d.o.o. (Szlovénia), a GH Holding d.o.o. (Szlovénia) és az YM Construction d.o.o. (Szlovénia).

Viták vetnek árnyékot a befejezésre

Bár időnként nyilvános jelentéseket lehetett olvasni költségtúllépésekről és műszaki kihívásokról, a beruházás nem nagyon volt a nyilvánosság látókörében mostanáig, amikor is a fő építőipari konzorcium további 350 millió eurós költségtérítési igényt nyújtott be műszaki nehézségekre hivatkozva.

Ezzel egyidejűleg a Polgári Felügyeleti Tanács is aggályosnak találta a projekt irányítását és átláthatatlan, hatékonytalan döntéshozatallal vádolta a 2TDK-t. A vállalat vezetősége határozottan elutasította a vádakat és Alenka Bratušek közlekedési miniszter is elment megnézni az építkezést. Biztosította a nyilvánosságot, hogy a munka 80%-a már befejeződött, és a beruházás elkészül 2026-ra, ahogy tervezték. A múltbeli viták miatt a közbizalom viszont továbbra is óvatos, és a projekt fokozott figyelmet fog kapni a végső szakaszban.

Dr. Aleš Pustovrh, az EECFA

Az EECFA (Eastern European Construction Forecasting Association) 8 kelet-európai ország, köztük Szlovénia építési piacát kutatja.

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Törő és osztályozógépek. Történet, gyártók és a magyar piac.

Bauma 2025: "az "iparág szívdobbanása". A szakma legnagyobb seregszemléje Münchenben.

Az építésgazdaság problémái. Az ÉVOSZ felmérése és javaslatai.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Hozzászólási szabályzat Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©