Új híd Bulgária és Románia közt
2013. június 28.
Ünnepélyes keretek közt, a két ország kormányfőinek részvételével avatták fel az új Duna-hidat a délnyugat-romániai Calafat és a bulgáriai Vidin között, mely több órával lecsökkenti a romániai tranzit-időt.
A 275 millió eurós beruházás - három éves késéssel - uniós támogatásból, illetve bolgár, román és német költségvetési forrásokból valósult meg. A 470 kilométer hosszúságú folyami határszakaszon eddig egyetlen híd kötötte össze Romániát Bulgáriával, az 1954-ben megépült Giurgiu (Románia) - Rusze (Bulgária) híd. A két kilométeres új függőhíd a négyes páneurópai közlekedési folyosó déli szárnyát nyitja meg a Drezda-Budapest-Krajova (Craiova)-Szófia-Isztambul útvonalon, és több órával lecsökkenti a romániai tranzit-időt, mivel az áthaladó kamionoknak már nem kell Bukarestet is érinteniük. A hidat a spanyol FCC építette fel, és közös bolgár-román cég fogja működtetni.
A hídon menetirányonként két sávon zajlik a közúti forgalom. Az áthaladó személygépkocsiknak hat eurós díjat kell fizetniük, a súlyosabb járműveknek pedig - tömegük függvényében - nagyobb, 37 euróig terjedő összeget. A hídon gyalogos- és kerékpársávot is kialakítottak: nekik ingyenes az átkelés. A vasútvonalat még nem nyitották meg a hivatalos hídavatón.
Bolgár becslés szerint az első évben 100 ezer gépjármű halad át majd át a hídon, később a forgalom elérheti a napi 8400 járművet.
A híd kész, a környezete még nem annyira (MTI/AP)
A román és bolgár sajtó az átadáskor azonban rámutatott, hogy az új híd valójában még nem tölti be teljesen a funkcióját, mert jelenleg még hiányzó infrastruktúra-hálózatok között teremt összeköttetést. A hídhoz nemhogy autópálya nem vezet még, de román oldalon a Krajova - Calafat országút is tele van kátyúkkal, és Krajova körgyűrűje sincs még befejezve.
Nagyobb térképre váltás(Forrás: MTI, Construction Europe)
(A képek forrása az MTI/AP, Fotó: Valentina Petrova)
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?