Új hidat adtak át az Ipoly folyón
2023. július 31.
Nem kell többé 24 km-es kerülő utat tenni az Ipoly folyó két oldalán fekvő Ipolydamásd - Chľaba (Helemba) települések között, az újonnan megépült 58 m hosszú új Ipoly-hídnak köszönhetően. Az eredetileg a II. világháborúban megsemmisített, majd 2000-ben az Ipolyon levonuló jeges ár áldozatává váló híd rekonstrukciója révén magyar oldalon 540 méter hosszú, míg a szlovák oldalon 175 méter hosszú csatlakozó út épült.
Az Európai Unió 2014-ben indította el új, 2014-2020-ra vonatkozó Interreg V-A programját, melynek célja a támogatott országok határok közötti kapcsolatainak elősegítése, az átkelési kapcsolatok bővítésével.
Az Ipoly-híd és a hozzá kapcsolódó létesítmények megépítéséről Magyarország Kormánya és a Szlovák Köztársaság Kormánya 2012. február 27-én írt alá egy megállapodást, azonban az előkészítésre és a tervezés megkezdésére 2016-ig várni kellett. A projekt tényleges kivitelezése 2021-ben kezdődött.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium, mint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. jogutódja, valamint a Nyitra Megyei Önkormányzati Kerület megbízásából az Ipoly-híd híd esetében a projektelemek a Colas Közlekedésépítő Zrt. kivitelezésében épültek meg. A magyar oldali csatlakozó út esetében pedig az ÉKM megbízásából a Colas Út Építőipari Zrt. kivitelezésében, a szlovák oldali csatlakozó út pedig a Nyitra Megyei Önkormányzati Kerület megbízásából a Colas Slovakia a.s kivitelezésében jött létre.
Az Ipolydamásd - Chľaba (Helemba) között megépült új híd óriási jelentőségű az Ipoly folyó két oldalán elterülő településeken élő lakosság, a vállalkozások és a turizmus számára egyaránt. A magyarlakta részeket összekapcsoló fejlesztés nemzetpolitikai szempontból is fontos eredmény, mely elősegíti a magyar-szlovák rokoni, baráti, illetve kulturális és gazdasági kapcsolatainak ápolását.
A projekt I. részének esetében a híd az Ipoly folyót a 3+487 fkm szelvényben keresztezi. A hídszerkezet 58 m hosszú, szabadnyílása 54 m. A híd szélessége 12,13 m, melyhez 2,7 m széles kerékpárút csatlakozik. A fejlesztés II. részének esetében a magyar oldali útcsatlakozás a 1201 j. út ágazik ki körforgalomú csomópont kialakítással. A hídhoz való kapcsolódásig 540 méteres szakasz kerül megépítésre, mely magában foglalja a meglévő kerékpárúthoz való csatlakozást és annak felvezetését a hídra.
Magyarország és Szlovákia között 6 közös projekt van folyamatban, melyek közül öt kivitelezés alatt áll, valamint egy, a Neszmély és Dunaradvány (Radvaň nad Dunajom) településeket összekötő kompkikötő, mely egy hónapja került átadásra.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint a Nyitra Megyei Önkormányzati Megye megbízásából megvalósult projekthez az Európai Unió 5.745.785,80 EUR Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatást biztosított az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében, melyet hazai forrás egészített ki.
Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóközleménye, 2023.07.28.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?