Villámgyors munka az épülő szolnoki vasúti hídnál
2014. október 07.
A vasútfejlesztésben egyedülálló technológiával, 36 óra alatt 3300 tonna acélszerkezetet megmozgatásával előbb kitolták a régi hidat a Szolnok és Szajol közti vasúti szakaszon, majd október 6-án az új hídszerkezetet is betolták a helyére.
A 6,4 km hosszú Szolnok-Szajol állomásköz az egyik legforgalmasabb vasúti vonalszakasz hazánkban: naponta megközelítőleg 200 szerelvény halad itt át. Kiemelt szerepe van a hazai vasúti forgalomban, hiszen ez a szakasz köti össze a tiszántúli területek nagy részét a fővárossal. A szakaszon lévő két folyami acélszerkezetű vasúti híd közül a szolnoki Tisza-híd Magyarország egyik legnagyobb kétvágányú vasúti hídja.
A régi kétvágányú hidat két újonnan épülő egy vágányú mederszerkezetből álló hídra cserélik. A két új egyvágányú híd lehetővé teszi, hogyha az egyik hídon munkálatok folynak, akkor a másikon zavartalanul közlekedhessenek a szerelvények.
Magyarország egyik legnagyobb vasúti hídjának 100 méter hosszú bal mederhídja a kiemelkedő mérnöki teljesítmény eredményeképpen mindössze egy hét alatt újult meg, így október 5-én éjféltől újra megindulhatott a félpályás vonatforgalom a Szolnok-Szajol vasúti szakaszon. Egy hét alatt a betolás után a pedig a teljes hídszerkezet is közlekedésre alkalmas lesz. Ilyen rövid idő és ilyen típusú technológiával elvégzendő betolásra, és kiépítésre itthon még nem volt példa.
A vonalszakasz az árvizek által jelentősen veszélyeztetett területen halad, ezért már a tervezés során figyeltek az árvízvédelmi szempontokra. Szajolnál a pálya mindkét oldalán új árvízvédelmi földgátat építenek 450 méteren. Az új 40 méteres ártéri Tisza-híd segíti az árvizek biztonságosabb és gyorsabb lefolyását, így jelentős szerepet kap az árvízi védekezésben. A beruházás során megújul a besenyszögi közúti aluljáró vasúti szerkezete is.
A tervek alapján 8605 négyzetméter zajárnyékoló falat is felhúznak, mely Szolnok Tallinn nevű városrészét és a Milléri Sporttelep környezetét fogja védeni a zajártalomtól. A vasúti pálya a felújítása után a vonatok már 160 km/h-val száguldhatnak a pályán. A kivitelezés 2015 decemberében ér véget. A Tisza-2013 Konzorcium által végzett beruházás nettó értéke 20,7 milliárd forint.
Videó:
Forrás: NFI
Fotó: MTI, Bugány János, Videó: Hajósi József
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?