Cseppfolyósgáz-terminál épülhet az Adrián

Európai tervek szerint 2019-re készül el az adriai cseppfolyósgáz-terminál. Az évi 6 milliárd köbméter kapacitású terminál megépítése 630 millió euróba kerül.

2014. július 23.

Európai tervek szerint 2019-re készül el az adriai cseppfolyósgáz-terminál, amely 630 millió eurós beruházással, évi 6 milliárd köbméteres kapacitással épül meg.
 
A Jutarnji List horvát lap szerint a Nyugat és az Egyesült Államok is abban érdekelt, hogy megépüljön a krki terminál és a német-lengyel határon fekvő Balti-tengeri lengyel kikötővárosban, Swinoujscévelmben lévő cseppfolyós terminált összekötő tranzitvezeték. Európa így kevésbé függne az orosz gáztól, és ezzel együtt az orosz politikától. Angela Merkel német kancellár is elvi támogatásáról biztosította a horvátokat erről a dubrovniki találkozón.
 
A krki terminál biztosítaná a lengyel, a cseh, a szlovák és a magyar piac számára is a földgázellátást, továbbá Ukrajna is azon országok közé tartozik, amely a lap szerint érdekelődik a horvát földgáz iránt, és erről már tárgyalásokat is folytat. A terminált az ország vezető gáz- és árampiaci állami vállalatai (HEP, Plinacro) által alkotott projektcég (LNG Hravatska) hozza létre. A földterület jelenleg még a Dioki Rt. petrolkémiai vállalat tulajdonában van. A tulajdonjogi kérdéseket viszont még az építési engedély kiadása előtt rendezni akarják. 

A környéken lesz egy terminál is - A Krk szigetén található Baska felu látképe (illusztráció)

Pénzügyek
 
A terminál körülbelül 331 100 négyzetmétert foglalna el. A tengeri rész az állam tulajdonában marad. A horvát kabinet több finanszírozási lehetőséget is megvizsgált. Az egyik lehetőség, hogy stratégiai partnert keres Horvátország, olyat, aki befektetne a terminálba és így többségi tulajdonossá válna. A másik lehetőség, hogy az Európai Fejlesztési Bank és más kereskedelmi bankok meghitelezik az építést, a harmadik opció pedig a vissza nem térítendő EU-támogatások. Az építési munkálatok 2-4 évig tartanának. Európai tervek szerint 2019-re léphet működésbe. 
   
A terminál mellett egy tartalék gázvezetéket is építenek Szlovénia felé, valamint a krki Omislja és Slavonski Brod közé, ahonnan már Magyarország felé van kellő vezeték kapacitás. Lapértesülések szerint a földgáz beszerzésével kapcsolatban Horvátország tárgyalásokat folytat Katarral, és más amerikai és afrikai országokkal, továbbá olyan mediterrán térségbeli országokkal, amelyeknek már van létező cseppfolyósgáz-termináljuk, vagy építeni akarnak.
 
Ivan Vrdoljak horvát gazdasági miniszter keddi sajtótájékoztatóján elmondta, hogy legkésőbb 2020-ra elkészül a terminál. A miniszter szerint az EU a CEF (Connecting Europe Facility) programja keretében a terminál és a hozzá kapcsolódó vezetékrendszer kiépítésének összesített költségének felét állhatja, ennél többet nem adhat az érvényes szabályozás szerint."Intenzív kapcsolatban vagyunk az Európai Bizottsággal, amely megerősítette, hogy az LNG-terminál az egyik stratégiai projektje. Biztonságpolitikai és ellátás-biztonsági kérdés. Úgy gondolom 2019-re, legkésőbb 2020-ra kész lesz a terminál" - mondta Ivan Vrdoljak.

Forrás: MTI

Fotó: Thinkstockphotos.com

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©