Hazai logisztikai hírek
2023. augusztus 04.
Szakmai szövetség: erősödhet a magyar logisztikai szektor helyzete
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint erősödhet a magyar logisztikai szektor helyzete, és jelentős többletbevételt generálhat minden érintettnek, hogy a Gazdaságfejlesztési Minisztérium a terület szereplőivel együttműködve számos intézkedést, szabályozói változást tervez bevezetni.
A szövetség július második felében keadott közleményében kiemelte, a tervezett intézkedések megteremtik a feltételeit annak, hogy korszerű és biztonságos szálláslehetőséggel kibővített parkolók jöhessenek létre az ország számos pontján, továbbá felülvizsgálják a kulcsfontosságú közúti és vasúti határátkelők áteresztőképességét befolyásoló határforgalmi gyakorlatokat, és szigorúbb ellenőrzési rendszert vezetnek be az engedély nélkül fuvarozó külföldiekkel szemben.
A tervek szerint bevezetik a minimális szolgáltatási díjat és az e-fuvarlevelet, valamint maximálják a fuvarozásba bevonható alvállalkozók számát, illetve a fuvarozók egymás közötti elszámolásának fizetési határidejét - írják a közleményben.
Kifejtették, a minőségi szolgáltatások - például őrzött parkolók és szálláshelyek építése - és hatékonyabb útdíj-, illetve engedélyellenőrzés, gyorsabb határkeresztezés esetén akár több milliárd forintos plusz bevételhez juthatnának a magyar vállalkozások és a költségvetés. A szövetség szerint a kormány logisztikai szektort érintő tervezett intézkedései évtizedes problémákra nyújthatnak megoldást.
Magyarországon a logisztikai szektor a GDP több mint 5 százalékát adja, ami akár duplája is lehetne, ha Magyarország jobban kihasználná geopolitikai adottságait. Jelenleg csak közúton évente több mint kétmillió nehéz tehergépjármű halad át az országon, és több millió tonna tranzitárut kezelnek vasúton, közúton és vízen - hívták fel a figyelmet a közleményben.
Hozzátették, a kormány már a következő években 100 milliárd forintot meghaladó plusz bevétellel kalkulál a nemzetközi áruforgalomhoz kapcsolódóan a növekvő útdíjak, valamint a hatékonyabb ellenőrzési rendszer bevezetése miatt, amely feltételezi a forgalom további bővülését.
Az ágazati becslés szerint a magyarországi fuvarok 40 százalékát az EU-n kívüli, harmadik országbeli - török, albán, szerb - fuvarosok viszik el a magyar fuvarozók elől, jelentős részét engedély nélkül. Az eddigi ellenőrző rendszer nem tudott hatékonyan fellépni az engedélyekkel trükköző, vagy az útdíjat nem fizető kamionosokkal szemben - írták.
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a hazai logisztikai és közlekedési szakma egyik meghatározó szervezete, amely a magyar logisztikai szolgáltató központok közel 90 százalékát fogja össze. Tagsága 86 szervezetből áll, árbevételük 2021-ben elérte a 506 milliárd forintot.
Budapesten és környékén több mint 65 ezer négyzetméterrel nőtt a spekulatív ingatlanállomány
Idén a második negyedévben 65 580 négyzetméterrel bővült a Budapest környéki agglomeráció spekulatív ingatlanállománya - adta hírül a Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (BIEF) július második felében.
A második negyedév végén a teljes országos modern ipari, logisztikai állomány 4,814 millió négyzetmétert tett ki. Ebből a fővárosban és környékén több mint 3,306 millió négyzetméter található, míg a regionális magyarországi állomány meghaladja az 1,507 millió négyzetmétert.
Arra is kitértek, hogy április és június között a teljes bérlői kereslet a fővárosi agglomerációban 124 770 négyzetmétert tett ki, ami 10 százalékos növekedés az előző év azonos időszakában regisztrált volumenhez képest. A szerződéshosszabbítások nélküli nettó kereslet 80 390 négyzetméter volt, ami éves összevetésben 22 százalékos emelkedés.
A második negyedév legnagyobb ügylete egy előbérleti szerződés volt, amely 32 000 négyzetméterre vonatkozott a VGP Park Kecskemét E épületében. A Budapest és környéki piacon szintén egy előbérleti megállapodás volt a legnagyobb volumenű: 22 770 négyzetméterre szólt a HelloParks Páty PT2-es csarnokában.
Az előbérletek aránya elérte a teljes kereslet 41 százalékát, ezt a szerződésmegújítások követték 36 százalékkal, majd az új szerződések 21 százalékkal, míg a bővülések a teljes kereslet 2 százalékát adták.
Az üresedési ráta 2023 második negyedévének végén Budapesten 8,6 százalékon állt, ami 270 bázisponttal magasabb az előző negyedévben regisztrált adatnál, illetve 220 bázisponttal haladja meg az egy évvel korábban mért értéket. A negyedév végén 283 740 négyzetméter ipari-logisztikai terület állt üresen. A regionális hazai spekulatív ingatlanállományban több mint 104 ezer négyzetméter üres területet rögzítettek, ami 6,9 százalékos kihasználatlanságnak felel meg. Az országos kihasználatlansági mutató 8,1 százalék.
A Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma tagjai: a CBRE, a Colliers, a Cushman & Wakefield, az ESTON International, az iO Partners és a Robertson Hungary.
A VGP Park Kecskemét egyik épülete
Forrás: MTI
Fotók: Vgpparks.eu, Freepik.com
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?