Hazai logisztikai hírek

Új logisztikai központot épített a Zoll-Platz Kft. Szeged határában, emellett félmillió négyzetméternyi vasúti átrakóterület épül Magyarországon.

2023. november 03.

Új logisztikai központot épített a Zoll-Platz Kft. Szeged határában

Uniós támogatással, mintegy 1,4 milliárd forintos beruházással új raktárközpontot épített a vámügynöki és logisztikai szolgáltatást nyújtó Zoll-Platz Kft. Szeged határában - adta hírül a vállalkozás október 29-én. A közlemény szerint a beruházás költségeiből 313 millió forintot fedezett uniós támogatás.

A pandémia miatt az ellátási láncokban jelentkező problémák következményeként egyre nagyobb az igény a helyben raktározásra. A Zoll-Platz Kft. ezekre az igényekre reagálva döntött úgy, hogy új logisztikai központot alakít ki Szeged határában, a Sándorfalvi út mellett. A terület egyaránt közel található az M43-as és M5-ös autópályához és határán egy a Szeged-Hódmezővásárhely vasútvonalhoz kapcsolódó iparvágány halad.

Egy 2890 négyzetméteres, szendvicspanelből készült épületet alakítottak ki, melyben a raktározásra alkalmas területek mellett irodai és szociális helyiségek is vannak. Az öt - a kamionok rakodására alkalmas - dokkolóval ellátott épületre három, 50 kilowattos napelemes rendszer került, amelyek a központ és a parkolókban telepítendő elektromos töltőállomások energiaigényét is fedezik. A logisztikai központ működéséhez szükséges anyagmozgatási eszközöket, targoncákat, valamint takarító- és fűnyírógépeket is vásároltak.

A Zoll-Platz Kft., mint vámügynökség 1991 óta működik. A több mint 120 alkalmazottat foglalkoztató, teljes körű vámügyintézést végző cég üzemelteti Csongrád-Csanád vármegye egyetlen vámudvarát, és kirendeltséget működtet az udvari, tompai, röszkei és záhonyi határátkelőhelyen, valamint raktározási, logisztikai szolgáltatásokat is nyújt partnereinek.

A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint közvetve és közvetlenül magyar magánszemélyek tulajdonában álló Zoll-Platz Kft. értékesítésből származó nettó árbevétele tavaly 2,01 milliárd forint volt, ez 8 százalékkal maradt el a 2021-estől. A vállalkozás 2021-ben 323, tavaly 678 millió forint adózott eredményt ért el.

MLSZKSZ: félmillió négyzetméternyi vasúti átrakóterület épül Magyarországon

Félmillió négyzetméternyi vasúti átrakóterület épül Magyarországon az ipari üzemek és az áruszállítás kiszolgálása érdekében - ismerteti a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) október 27-én publikált közleményében. A szövetség szakmai becslése szerint ez 80-100 milliárd forint beruházást igényel a fejlesztők részéről.

Az MLSZKSZ emlékeztet: a vasúti terminálok bővülése a fényeslitkei East-West Gate átadásával már tavaly elkezdődött. 2024-ben és 2025-ben újabb négyet adnak át, és továbbiak építéséről is folynak tárgyalások. Jövőre kezdheti meg működését Szegeden, az egykori kiskundorozsmai átrakó területén a PSP Terminál, amely elsősorban a Dél-Alföldről, Szerbiából, Romániából és Bulgáriából érkező forgalmat fogadhatja. A Petrolsped Szállítmányozási Kft. félmilliárd forintos magánberuházásával kialakított terminál 48 ezer négyzetméterén daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, valamint konténereket tudnak majd vasútra rakni.

Ezt követően adják át a BMW-gyár szomszédságában a Debrecen Terminált, ezt főképp autógyártók és beszállítóik fogják használni. A 110 ezer négyzetméteres területen portáldaruval és mobil rakodógépekkel tudnak majd rakodni konténert és pótkocsikat.  A terminál működtetéséhez szükséges kiegészítő berendezések bekerülési költsége 17,2 milliárd forint.

2025-ben adhatják át az M76-os autópálya tervezett nyomvonala és a vasúti fővonal találkozásánál épülő a Zalaegerszeg Terminált, valamint a Szeged Terminált, amely a csongrádi megyeszékhely ipari és logisztikai központjában épül, mindkettő a METRANS beruházásában.

A már működő létesítmények közül is többet bővítenek. Európa legnagyobb szárazföldi intermodális terminálját, a Fényeslitkén tavaly átadott East-West Gate-et azért fejlesztik, mert az ukrajnai háború miatt nagy az igény az ömlesztett áru átrakására. Budapesten a Rail Cargo Terminal - BILK Zrt. 220 ezer négyzetméteres telephelye új konténerrakodó gépekkel gyarapodik, és energiahatékonysági beruházásokat is végrehajtanak mintegy 250 millió forint értékben.

A METRANS BUCS Terminál napelemparkot kapott, és felépítették az idén a negyedik bakdarut.  A 143 500 négyzetméter területű terminálnak az összes fontos európai kikötővel van kapcsolata.

A MAHART Container Center Terminált 2025 első feléig 5,8 milliárd forintból fejlesztik: a jelenlegi 110 ezer négyzetméter mellé majdnem húszezer négyzetméternyi új területet építenek ki, mintegy  tizenötezer négyzetmétert felújítanak, beszereznek egy második bakdarut, valamint vasúti vágányokat is építenek, illetve felújítanak.

A MÁV tulajdonában lévő ZÁHONY-PORT Zrt. a rakodási és tárolási kapacitást, a vegyi anyagok átfejtési technológiáját fejleszti, és mérlegelési-mérési lehetőségeket alakít ki. A Sopron Terminálnál pedig modernizációt és bővítést is tervez a tulajdonos GYSEV Cargo, amely a technológiát a 2010-es években már két ütemben felújította a 40 500 négyzetméteres területen.

A közlemény szerint az átrakodók építését az indokolja, hogy a vasúti szállítást felértékelték a fenntarthatósági szempontok, az EU ennek köszönhetően támogatja a vasúti fejlesztéseket. Egyidejűleg a közúti szállítás helyzetét a sofőrhiány és az emelkedő környezetvédelmi díjterhek egyaránt nehezítik - jelezték.

Az MLSZKSZH közleményében rámutat: ha Magyarország teljesíteni akarja a klímacélokat, évente 50-100 ezer kamionnyi forgalmat kell majd közútról az intermodális fuvarozás felé terelni.

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a hazai logisztikai és közlekedési szakma meghatározó szervezete, amely a magyar logisztikai szolgáltató központok közel 90 százalékát fogja össze. Jelenleg 89 tagja van, az általuk képviselt nemzetgazdasági volumen az árbevételek alapján közelíti az 1000 milliárd forintot.

Forrrás: MTI

Fotó: Rádió7.hu, East-West Gate

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©