Idén még kitart a lendület a budapesti iroda- és raktárpiacon

Tavalyhoz hasonlóan 2023-ban is jelentős mennyiségű új területtel bővül a kínálat az Erste Bank elemzése szerint.

2023. február 03.

Erste: a fővárosi iroda- és raktárpiacon az idén még kitart a lendület

A budapesti iroda- és raktárpiacon az idén még kitart a lendület, és tavalyhoz hasonlóan 2023-ban is jelentős mennyiségű új területtel bővül a kínálat - adta hírül az Erste Bank február elején.

Deák Tamás, az Erste ingatlanfinanszírozási vezetője elmondta, hogy tavaly 267 ezer négyzetméter új irodaterületet adtak át Budapesten, az idén azonban már 200 ezer négyzetméternél kevesebb épülhet, mivel a túlkínálat és a gazdasági környezet alakulása miatt a beruházók a folyamatban lévő fejlesztéseket elnyújtják. Egyszerre drágul a kivitelezés és annak finanszírozása, miközben nő az elvárt hozam, ilyen környezetben a fejlesztők, ha tehetik, kivárnak - tette hozzá a szakember.

Az Erste szerint továbbra is nő a kereslet a fővárosi irodaházak iránt, a növekedés üteme azonban lassult. A régebbi, kevésbé korszerű irodaházak eddig is csak szerényebb bérleti díjakkal tudtak a piacon maradni. A kínálat jelentős bővülése, valamint a korábbinál jóval magasabb energiaárak miatt az olló a következő időszakban tovább nyílik, és lesznek olyan ingatlanok, amelyeket át kell építeni.

Arra is kitértek, hogy raktárpiac évről évre rekordokat dönt, részben az új fejlesztések területét tekintve, részben pedig, mert a kereslet folyamatosan felszívja ezt a növekvő kínálatot. A tavaly átadott 400 ezer négyzetméterrel a budapesti agglomeráció raktárpiaca átlépte a 3 millió négyzetmétert, és ezt a fejlesztők idén további 300 ezer négyzetméterrel tervezik növelni.

Deák Tamás szerint a fogyasztással kapcsolatos borúlátó várakozások miatt a jövőben várhatóan nem indul jelentős retail fejlesztés Budapesten, és ez is segíti a meglévő állomány stabil teljesítményét, így a finanszírozását is.

Helloparks

BIEF: közel 120 ezer négyzetméterrel nőtt a logisztikai ingatlanterület a negyedik negyedévben

Az év utolsó három hónapjában 60,9 ezer négyzetméter új logisztikai ingatlant adtak át a budapesti agglomerációban, míg vidéken csaknem 48,3 ezer négyzetmétert - számolt be a Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (BIEF) január végén.

Tavaly összesen 333 210 négyzetméter új területtel bővült a Budapest környéki ipari ingatlanpiaci állomány és az év végére elérte a 3,137 millió négyzetmétert, míg vidéken meghaladta az 1,444 millió négyzetmétert.

Az üresedési ráta a fővárosi agglomerációban tavaly év végén 3,8 százalékon állt, ami 100 bázisponttal alacsonyabb, mint az előző negyedévben, de 65 bázisponttal magasabb a bázis értéknél.

A negyedév végén összesen 120,1 ezer négyzetméternyi ipari-logisztikai terület állt üresen és öt épületben volt elérhető 5 ezer négyzetméternél nagyobb szabad terület - áll a közleményben.

A teljes bérlői kereslet a fővárosi agglomerációban több mint 222,7 ezer négyzetmétert tett ki a negyedik negyedévben, ami éves összevetésben 7 százalékos csökkenés. 2022 végére az éves bérlői kereslet a 2021-es rekordszintet 7 százalékkal meghaladva 679,7 ezer négyzetméterre emelkedett.

A teljes keresleten belül az előbérletek aránya volt a legnagyobb, 55 százalékkal, míg az új szerződések aránya 29 százalékot, a szerződéshosszabbításoké 15 százalékot tett ki.

A kapcsolódó közlemény szerint a budapesti ipari ingatlanpiac eddigi legnagyobb előbérleti szerződését regisztrálták a negyedik negyedévben (CTPark Sziget), több mint 118 ezer négyzetméterrel.

A Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fórumának tagjai a CBRE, a Colliers, a Cushman & Wakefield, az Eston International, a JLL és Robertson Hungary.

Forrás: MTI , címlapfotó: East Gate raktárbázis

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©