Kartellezés miatt büntették meg a Holcimet Brazíliában
2014. június 03.
Átszámítva 170 millió eurós (bő 50 milliárd forint) bírságot kapott Brazíliában a Magyarországon is érdekelt svájci Holcim építőipari vállalat, öt helyi vállalattal kötött ármegállapodás miatt - közölte a brazil versenyhivatal.
A versenyhivatal összesen nagyjából egymilliárd euró (több mint 300 milliárd forint) büntetést szabott ki a hat cégre eljárásában, amelyet még 2006-ban indított, és amelyben több vezető cementgyártó üzleti gyakorlatát vizsgálta.
A Holcim közölte: megtámadja a döntést, mert, mint állította, mindig a hatályos versenyszabályoknak és jogi előírásoknak megfelelően járt el.
A brazil versenyhivatal szerint a Holcim, amelynek több mint 85 százalékos a piaci részesedése Brazíliában, a gazdasági versenyre vonatkozó szabályok megszegésével évi mintegy 465 millió euró (141 milliárd forint) kárt okozott a brazil piacon.
Összejátszottak egymással (illusztráció)
A többiek
A kartellvádban érintett volt egy másik nagy európai cementgyártó, a Magyarországon szintén jelenlévő francia Lafarge is, de a párizsi székhelyű nagyvállalat még 2007-ben közös megegyezéssel lezárta az ügyet. A megállapodás keretében a Lafarge 14 millió eurót (4,2 milliárd forint) fizetett a brazil államnak. A német HeidelbergCement nincs a büntetettek között.
A most bírsággal sújtott cégeknek ezenkívül meg kell válniuk bizonyos üzleti tulajdoni részeiktől és a jövőben korlátozásoknak vetik alá őket, amikor állami bankok általi finanszírozásról van szó.
A cementgyártók a brazil piac 85 százalékát ellenőrzik, és a kartellhivatal szerint a verseny akadályozásával 1,4 milliárd real összegű költséget okoztak.
Brazil helyzet
A brazil építőiparnak emellett mostanában sokkal kínosabb dolga is akad. Úgy tűnik, hogy több a nyári labdarúgú világbajnokságra éplülő stadion gyakorlatilag az utolsó pillanatban fog elkészülni - lesz olyan, ahol teljes értékű főpróba nélkül futnak neki az első világbajnoki mérkőzésnek -, a repülőterek és a pályaudvarok egy része talán akkor sem. A csúszások mögött a legtöbb elemzőő szintén korrupciós okokat sejt.
Forrás: MTI, Vg.hu, Origo.hu
Fotó: Thinkstockphotos.com
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?