Kínai pénzből fejlesztenék a kelet-közép európai közlekedési infrastruktúrát
2015. január 02.
A december közepén Belgrádban tartott csúcsértekezleten az összes kelet-közép-európai ország képviseltette magát, majdnem mindegyik miniszterelnöki szinten. Kína kész befektetni a térségben.
Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítése
Magyarország, Szerbia és Kína a találkozó alatt írta alá a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítéséről szóló megállapodást. A vonal fejlesztése nagyban megkönnyítené a kínai áruk a görög kikötőkből Európába való jutását. A felújítással a vonatok az óránként 160 kilométeres maximális sebességet is elérhetnék, amivel lehetővé válna, hogy a menetidő a jelenlegi hét-nyolcról három óra alá csökkenjen.
Orbán Viktor miniszterelnök Aleksandar Vucic szerb miniszterelnökkel tárgyal Belgrádban 2014. december 17-én (MTI)
Beruházási alap Kelet-Európának
Duna-híd Belgrádnál
A kínai befektetések első kézzelfogható eredménye a Belgrádban a csúcstalálkozó alatt átadott Mihajlo Pupin hid, mely Kína első infrastrukturális nagyberuházása Európában. A hatsávos, külön bicikliúttal és járdával is rendelkező híd több mint másfél kilométer hosszú, csaknem 30 méter széles, és 20 méternél is magasabb. Megépítése 2011 októberében kezdődött. A beruházás értéke 260 millió dollár volt, amelynek 85 százalékát a kínai Eximbank hiteléből biztosították, a maradék 15 százalékot pedig a szerb állam és Belgrád városa bocsátotta rendelkezésre. 79 év után most először épült új Duna-híd Belgrádnál, így a szerb fővárosban már két híd ível át a Dunán és hét a Száván.
Nem fenékig tejfel Nem megy minden zökkenőmentesen a kínai befektetésekkel sem. A tavalyi év végén a Külgazdasági és Külügyminisztérium sajtóosztálya a Magyar Nemzet megkeresésére elismerte, a tervezettnél továbbtart a Budapestet elkerülő V0-s vasúti körgyűrű projekt finanszírozásának tárgyalása. A Kínai Fejlesztési Bankkal (CDB) folyamatosak a tárgyalások, és bíznak benne, hogy a következő hónapokban meg tudnak egyezni a függőben lévő kérdésekben. A lap megtudta, hogy nem áll rendelkezésre más forrás, a 2014-2020-as költségvetési ciklusban nincs a beruházásra fordítható európai uniós keret. Eredetileg 2014 tavaszán akarták indítani az építkezést. |
Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Burger Barna
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?