Peking beruházásokkal élénkíti a gazdaságát

Öt új repülőtér és három új vasútvonal megépítését hagyta jóvá a kínai vezetés. A kevésbé fejlett régiókban végzett beruházásokra koncentrálnak.

2014. október 27.

Öt új repülőtér és három új vasútvonal megépítését hagyták jóvá Pekingben, a beruházásokra 150 milliárd jüant (átdzámítva 6 ezer milliárd forintot) szánnak.

Az öt repülőtér tervezett együttes költsége 5,49 milliárd jüan (217,5 milliárd forint), a beruházásra kiszemelt tartományok: Csilin, Csinghaj, Jünnan, Kujcsou és Belső-Mongólia. A három vasútvonalra 144,52 milliárd jüant (5727 milliárd forint) irányoztak elő. A döntéshozók közleménye szerint a kormány ezekkel a beruházásokkal is az ország kevésbé fejlett térségének, a középső és a nyugati régiónak a fejlesztését, gazdasági növekedését kívánja előmozdítani.

Az állami China Railway Corp. vasútfejlesztő vállalat idén már három alkalommal emelte az új beruházásokra szánt éves alapját, amely eredetileg 630 milliárd jüan volt és már 800 milliárdnál tart. Ebből az összegből 7000 kilométer új vasútvonal készül el és 64 új projekt indítására nyílik lehetőség. A vállalat nem zárta ki, hogy tovább emelik a beruházások keretösszegét, amely a Cajhszin gazdasági magazin szerint 2010-ben érte el eddigi csúcsát 842,7 milliárd jüannal.

A kínai szakma a beruházásokra figyel (illusztráció)

Élénkítenének

Elemzők szerint a vasúti és egyéb infrastrukturális beruházások gazdaságélénkítő program részei, az állóeszköz-beruházások hagyományosan a bruttó hazai termék több mint a felét adják Kínában. A október 20-án közölt adatok szerint ezen a területen is visszaesőben van a növekedés, az első kilenc hónap állóeszköz-beruházásai - éves bázison - mindössze 16,1 százalékos emelkedést mutattak. A jelenség okaként az ingatlanfejlesztések mérséklődését nevezték meg. A kínai gazdasági növekedés a harmadik negyedévben 7,3 százalékra esett vissza a második negyedévi 7,5 és az első negyedévi 7,4 százalék után.

A Reuters által megkérdezett elemzők a folyó idei utolsó negyedévre 7,3 százalékos GDP-növekedést várnak, az év egészére pedig 7,4 százalékot, ami elmarad a kormány által becsült 7,5 százaléktól. A 41 megkérdezett szakértő azzal számol továbbá, hogy jövőre az ázsiai ország gazdaságnövekedése 7,1 százalékra lassul. A kínai államtanács, azaz a kormány gazdaságkutató intézete, a fejlesztési kutatóintézet (DRC) makrogazdasági osztályának a vezetője egy pekingi fórumon október 24-én, pénteken 7 százalékos jövő évi gazdasági növekedésrő beszélt az idei 7,4 százalék után, ami elmarad a kormány hivatalos előrejelzésétől.

A kínai kormány mindenestre úgy tánik minden eszközt megragad az élénkítésre, mostantól támogatni fogják a "társadalmi beruházást", azaz a magántőke részvételét a távközlés, az internethálózat, a vasút, a kikötők és a folyami szállítás, a repülőterek és a polgári célú űrkutatás fejlesztésében. 

Forrás: MTI

Fotó: Thinkstockphotos.com

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©