Pénzügyi hírek a hazai céges világból
2021. október 22.
Bayer Construct
Jelentős befektetői érdeklődés mellett, névértéken csaknem 10 százalékos túljegyzéssel bocsátott ki kötvényeket az építőipari Bayer Construct Zrt, amely a tranzakció során 29,62 milliárd forintot vont be új beruházásokra és korábbi hiteleinek refinanszírozására – adta hírül a cégcsoport október második felében. A Magyar Nemzeti Bank Növekedési kötvényprogramjában kibocsátott kötvények futamideje 10 év, az aukción kialakult átlaghozam 3,9211 százalék lett.
Nemes István, a Bayer Construct Zrt. pénzügyi igazgatója a kapcsolódó vállalati közleményben ismertette, a kötvénykibocsátás révén befolyt forrásokat korábban felvett forgóeszközhitelek kiváltására, valamint új beruházások megvalósítására fordítják. Ez a forrásbevonás kedvező lehetőséget biztosít arra, hogy fokozott mértékben használhassák ki az építőipari konjunktúrájában rejlő lehetőségeket.
A Bayer Construct Zrt. és leányvállalatai a magyar építőipari, kivitelezői és fejlesztői piac egyik meghatározó cégcsoportja, amely több mint 20 éves tapasztalattal rendelkezik. Olyan nagy volumenű projektek kivitelezője, mint a Puskás Aréna, az Etele Plaza vagy az Agora Budapest, és jelentős referenciákkal bír a lakás- és irodaépítés, az ipari létesítmények, a kereskedelmi létesítmények, a sportberuházások, a közlekedésfejlesztés, továbbá a földmunkák és a vízépítés terén is. Tevékenysége a magyar piacon egyedülálló módon lefedi a teljes építőipari-ingatlanfejlesztési vertikumot az építőanyag gyártástól, az ingatlanfejlesztésen és generálkivitelezésen keresztül az ingatlanértékesítésig és üzemeltetésig.
A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a Bayer Construct Zrt. árbevétele 39,15 milliárd forint volt 2020-ban, míg egy évvel korábban 36,98 milliárd forint. A vállalatnak tavaly 5,06 milliárd forint volt az adózott eredménye, ez 712,72 millió forinttal haladta meg a 2019-es nyereségét.
Masterplast
A Masterplast Nyrt. megvette a Németországban működő üzeme 50 százalékát, így 100 százalékban a tulajdonába került – adta hírül a társaság október második felében. Közleményükben jelezték, hogy az üzletrész adásvételre az eredetileg tervezettnél korábban, a 2023-ra ütemezett kivásárlási opció feltételeinek módosításával, a társaság számára kedvezőbb feltételekkel került sor. Az ügylet finanszírozását a Bayer Constructhoz hasonlóan a Növekedési Kötvény Program kereteiben bevont forrásból fedezi a vállalat.
Kitértek arra is, hogy az akvizíció lezárása mellett egy új, hosszú távú stratégiai-üzletfejlesztési megállapodás született a felek között, aminek értelmében az eddigi társtulajdonos, Hartmut Layer érdekeltségébe tartozó BWK cégcsoport vállalja a Masterplast építőipari termékeinek piaci disztribúcióját Németországban, Franciaországban, Svájcban és Ausztriában.
A potenciális piacok elérése a Masterplast számára várhatóan jelentős kereskedelmi bővülést hoz, aminek áruhátterét az üzemeiben rendelkezésre álló szabad gyártási kapacitásokkal biztosítja.
Idézték Tibor Dávidot, a Masterplast elnökét, aki szerint mostantól egyszerűbben dönthetnek az innovációkról és a további fejlesztésekről, mert konkrét elképzelésük van a német üzem egészségipari és építőipari beruházásairól. A volt tulajdonostársukkal kötött megállapodástól pedig már a jövő évben jelentős kereskedelmi hatást várnak.
Az 1997-ben alapított Masterplast csoport a közép-kelet-európai régió legnagyobb magyar többségi tulajdonban lévő építőanyag gyártó és forgalmazó vállalata. A cégcsoport 9 országban rendelkezik saját tulajdonú leányvállalattal és további 30 országba értékesíti termékeit.
A Budapesti Értéktőzsdén, a prémium kategóriában jegyzett vállalat 2020-as árbevétele 122,7 millió euró volt. A Masterplast részvények szerdai záró ára 4430 forint volt, miközben egy évvel ezelőtt a papírok 800 forintot értek.
Mapei
A Mapei Kft. forgalma 21 milliárd forint volt szeptember végén, ami 21,4 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakához képest – adta hírül az építőipari segédanyaggyártó és -forgalmazó október közepén.
A cég exportforgalom meghaladta a 349 millió forintot, ez 23,6 százalékos csökkenés a tavalyi évhez képest a belföldi vevőkiszolgálás előtérbe helyezése miatt.
Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője a vállalat közleményében elmondta, hogy az építési piacot továbbra is élénk kereslet határozta meg a harmadik negyedévben. Némileg enyhült az alapanyaghiány, például az adalékszer-ellátás területén, és lassult az árak emelkedése is, igaz nem állt meg - mutatott rá az ügyvezető. A bizonytalanságnak ugyanakkor még nincs vége, az energiaárak emelkedése miatt új, nem várt fejlemények is jöhetnek - tette hozzá.
A vállalat kétféle áruhiánnyal küzd: az egyik a Magyarországon gyártott termékek alapanyagai, a másik az import késztermékek hiánya. A fennálló problémákat a készletnöveléssel és beszállítói kapcsolatok erősítésével mérséklik. Utóbbi nagyon szoros, napi, néha óránkénti egyeztetést jelent.
A szakember szerint az áremelkedés fő oka jelenleg az áram- és gázár drasztikus növekedése mellett az élénk kereslet. Ezek a hatások a Mapei termékek gyártását is jelentősen befolyásolják, jelenleg a homok drágul jelentősen - fűzte hozzá. Arra is kitért: a vállalat továbbra is követi árpolitikáját és fékezi az árait, nem hárít át minden terhet a piacra, kizárólag azoknál a termékeknél végez árkorrekciót, amelyeknek az előállítási, illetve a beszerzési ára jelentős mértékben növekszik.
Az ellátás folyamatosan javul, jövő év elejére normalizálódhat a helyzet. Ugyanakkor még legalább fél évig felléphet átmeneti hiány egyes termékekből, azonban ez nem lesz tömeges és általános - összegezte az ügyvezető.
Az 1937-ben Milánóban alapított Mapei jelenleg magyarországi leányvállalata 1991-ben jött létre. A társaság jelenleg 211 főt foglalkoztat az országban, 2020-ban 22,7 milliárd forint volt a nettó belföldi árbevétele.
Forrás: MTI
Fotó: Bayerconstruct.hu, Mapei.hu
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?