Új Develon bontókoró
2024. április 18.
A Develon a DX140RDM-7 modellel bővítette nagysikerű bontókotró-kínálatát. Csakúgy mint a három nagyobb, 31 és 61 tonna közti típus, a 22,5 tonnás DX140RDM-7 esetében is többféle kiépítés közül választhatnak a vevők a megvalósítani kívánt projekthez illeszkedve. Ezek közé tartozik egy többcélú változat, ami a bontás mellett egyéb feladatokra is felhasználható a munkaterületen.
A DX140RDM-7 még több választási lehetőségeket kínál, kezdve a csak ehhez a modellhez elérhető „Monolithic” verzióval: ez tulajdonképp egy bontógémmel felszerelt kotró bármiféle átszerelési lehetőség nélkül. Ennek alternatívájaként az új gép nagyobb társaihoz hasonlóan megvásárolható moduláris gémszerkezettel is, lehetővé téve, hogy a hidraulikus gyorscserélő mechanizmus segítségével lecseréljék a kanálszárat, vagyis ugyanazon munkagéppel bontási és kotrási feladatok is végezhetők.
A DX140RDM-7 fix Monolithic alváltozata széles munkatartományt tud felmutatni, a bontóeszközzel akár 16 méteres magasságba is képes felnyúlni. Ilyenkor a szerelék legnagyobb javasolt tömege 1450 kg. A rálátásról ezúttal is 30 fokban billenthető fülke gondoskodik, ami kiváltképp nagy magasságban végzett bontási munkákhoz hasznos.
Többfeladatú kivitelben a bontógép legfeljebb 1450 kg-os szereléket emelhet maximum 14 méteres magasságba, de opcióként 2 méteres toldat is vásárolható. Ebben a konfigurációban a járószerkezettől a billenthető fülkén át a láncpapucsokig valamennyi részegység megegyezik a fix verzióval, az egyetlen eltérés a kanálszárak cseréjét lehetővé tevő moduláris gémszerkezet és hidraulikus gyorscserélő.
A gyorscserélő-rendszer mechanikus és hidraulikus csatlakozóival az átszerelés során egy speciális állvány is rendelkezésre áll a kanálszárak tárolásához. A folyamat befejezéséhez a rögzítőcsapokat egy munkahengereken alapuló rendszer tolja a helyükre.
A moduláris kialakításnak köszönhetően a földmunkás kanálszár kétféle módon is felszerelhető, azaz a bontógémet is figyelembe véve ugyanazon alapgép összesen három konfigurációra építhető ki, sokoldalúbbá téve az új kotrót.
A DX140RDM-7 hidraulikusan állítható járóművel készül, mely legfeljebb 3,7 méteres szélességig tolható ki, hogy optimális stabilitást biztosítson a bontási munkák során. Másik végletként a legkeskenyebb beállítással mindössze 2,5 méter a szélesség, amely főleg szállításnál jelent könnyebbséget.
A mozgatást egy belső munkahengeres, folyamatos kenéssel ellátott mechanizmus végzi, amely a szélesség változtatásakor jelentősen csökkenti a súrlódást, ezzel megóvja az alkatrészeket a károsodástól.
Mint minden Develon bontókotró esetében, a DX140RDM-7 biztonsági alapfelszereltsége magába foglalja a leeső tárgyak elleni védelmet (FOGS), a gémszerkezet biztonsági szelepeit, valamint az elégtelen stabilitásra figyelmeztető rendszert.
A Develon DX140RDM-7 bontókotró főbb jellemzői
• Üzemi tömeg (bontó kanálszárral): 22,5 tonna
• Maximális eszköztömeg: 1,25/1,45 tonna
• Maximális eszközmagasság: 14000 mm/16000 mm
• Szélesség (kitolt járószerkezettel): 3700 mm
• Szélesség (behúzott járószerkezettel): 2500 mm
• Magasság (a fülke tetejéig): 3020 mm
• Hossz: 10510 mm
• Farsöprés: 1525 mm
• Maximális függőleges kinyúlás (hajlított földmunkás kanálszárral): 6000 mm
• Maximális függőleges kinyúlás (egyenes földmunkás kanálszárral): 8000 mm
• Nyomtáv (lánctalpak középvonala között): 3200 mm
• Szállítási szélesség: 2590 mm
• Láncpapucsok szélessége: 500/600 mm
• Menetsebesség: alacsony tartomány – 2,9 km/h ; magas tartomány – 4,7 km/h
• Motorteljesítmény (SAE J1995)/(SAE J1349) 86 kW (115 Le)/81,6 kW (109 Le)
Forrás és fotók: Develon
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?