A Develon az Intermat-on
2024. május 08.
Mióta lecserélte a korábbi Doosan Construction Equipment nevet, a Develon az április 24. és 27. között Párizsban tartott INTERMAT kiállításon jelent meg először a nagyközönség előtt. Többek közt itt debütált Európán belül a Develon nagy érdeklődéssel várt Concept-X 2.0 távvezérelt (autonóm) építőgép-technológiája a show két legnagyobb sztárja, a DD100-CX autonóm dózer és a DX225-CX autonóm lánctalpas kotró képében.
DL420CVT az INTERMAT-on
Ugyancsak újdonság volt, hogy a gyártó ezúttal a statikus kiállítás mellett dinamikus bemutatókkal is készül az INTERMAT kültéri szekciójában. A 2000 négyzetméternél is nagyobb alapterületű, kétrészes Develon standon a látogatók az alábbi munkagépekkel találkozhattak:
STATIKUS BEMUTATÓK DINAMIKUS BEMUTATÓK
DTL35-7 kompakt lánctalpas rakodógép DA30-7 csuklós dömper
DD130-7 kompakt dózer DX100WR-7 gumikerekes minikotró
DL80TL-7 kompakt homlokrakodó DL420CVT-7 homlokrakodó
DX10Z-7 / DX17Z-7 / DX27Z-7 / DX85R-7 minikotrók CONCEPT-X 2.0 távvezérelt dózer
DX20ZE / 14W-EREV / DL250-FCEV zéró emissziós gépek CONCEPT-X 2.0 távvezérelt kotró
DX230WMH-7 átrakó
DX530LC-7K lánctalpas kotró
DA30-7 csuklós dömper bemutató
A stand négy kiemelt téma köré épül (karboncsökkentés, zöld átállás, kompakt gépek, innováció), a legnagyobb hangsúlyt pedig azok az újító jellegű termékek és technológiák kapták, melyek a klímaváltozás elleni harc érdekében lehetővé teszik a karbonkibocsátás mérséklését és a fenntarthatóság térnyerését.
Karboncsökkentés
Az IINTERMAT-on debütáló DX20ZE az első nagy sorozatban gyártott elektromos kotró a Develon kínálatában. A 2 tonnás apróság az alacsony zajszintet és zéró károsanyag-kibocsátást olyan funkciókkal és jellemzőkkel egyesíti, melyek már ismerősek lehetnek az új generációs DX-7 minikotró-szériáról.
DX20ZE elektromos kotró
Mellette ott állt az egyelőre elektromos koncepciómodellként létező 14W-EREV gumikerekes kotró, amely többek közt regeneratív eDrive hajtásrendszere, a fejlett eSwing fordítómű és az elektromos munkaeszközök miatt nevezhető kategóriája előremutató képviselőjének.
A „Jövő energiái” kiállítást a tüzelőanyag-cellás DL250-FCEV teszi teljessé. Ennek különlegessége a sokoldalú, közös platformra épülő kialakításban rejlik, mely lehetővé teszi a hidrogén üzemanyagcellás rendszer beszerelését, ám egy akkucsomag beépítésével a jármű akkumulátoros elektromos üzemre is átállítható.
Alacsony károsanyag-kibocsátású technológiák
A Develon által bemutatandó alacsony károsanyag-kibocsátású megoldások két alappillérének a fogyasztáscsökkentés, illetve a HVO (hidrogénezett növényi olajok), a GTL (földgázból előállított gázolaj) és más bioüzemanyagok használata számít.
Ami a fogyasztáscsökkentést illeti, most először tette tiszteletét az INTERMAT dinamikus bemutatóterületén a Concept-X 2.0 DD100-CX távvezérelt dózer és a DX225-CX távvezérelt láncos kotró, de ide sorolhatjuk azt a 3D-s vezérlőrendszert is, ami a Concept-X 2.0 gépek mellett a DD130-7 dózer és a DX85R-7 minikotró üzemeltetését is hatékonyabbá teszi.
DD100-CX autonóm dózer és a DX225-CX autonóm lánctalpas kotró
Szintén figyelemre méltó üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé a DL420CVT-7 homlokrakodóban alkalmazott fokozatmentes CVT-váltó. Nem mellesleg a rakodógép a holttércsökkentő „átlátszó” kanállal felszerelve tartott bemutatókat az INTERMAT kültéri tesztpályáján.
Kedvező fogyasztás szempontjából ugyancsak fontos szerep hárul a Develon háza táján a Virtual Bleed Off (VBO) hidraulika-rendszerre (más néven D-ECOPOWER rendszerre), ami sok egyéb modell mellett a statikus kiállításon szereplő, 53 tonnás DX530LC-7K láncos kotrón is jó szolgálatot tesz.
Alapjában véve megegyezik a D-ECOPOWER / VBO rendszerrel a koreai gyártó által FEH (Full Electric Hydraulic) néven emlegetett technológia is, ám a vezérlés itt teljesen elektronikus. Ilyen megoldással üzemel például a kiállításon közszemlére tett Concept-X 2.0 kotró.
Zöld átállás
A Develon standját meghatározó zöld átállás témakörén keresztül a vállalat a vevők első számú környezetbarát partnereként kívánja magát pozicionálni az ágazatban. Ezt teszi hangsúlyosabbá egyebek mellett a gépeken bevezetett feliratozás (például HVO-kompatibilitásra utaló jelzések), mely az adott eszköz zöld jellegét domborítja ki, de ide tartoznak a csökkentett környezetterheléssel előállított gyári olajok is. A Develon figyelmet fordít arra is, hogy különféle munkagépeibe HVO és GTL üzemanyagokat is lehessen tankolni.
Kompakt gépek
A Develon a statikus kiállítóterület jelentős részét szenteli új kompakt eszközeinek, melyek legtöbbjével az INTERMAT-on találkozhattak először a látogatók. Itt érdemel említést a DTL35-7, amely a cég első kompakt lánctalpas rakodógépeként egy sor különleges funkcióval és jellemzővel emelkedik ki a mezőnyből. Mellette lesz szemügyre vehető a szintén vadonatúj DD130-7 dózer, mely elsősorban a lakások és kisebb kereskedelmi ingatlanok építéséhez nyújthat támogatást precíz földmunkákkal.
Az áprilisi rendezvényen debütált minikotróból rögtön négyet is találunk, hiszen az 1,16 tonnás DX10Z-7, az 1,85 tonnás DX17Z-7 és a 2,8 tonnás DX27Z-7 mellett a 8 tonnás DX85R-7 is ott volt Párizsban. Közös jellemzőjük, hogy a komolyabb teljesítmény és stabilitás mellett a tervezéskor nagy hangsúlyt kapott a sokoldalúság és a gépkezelők kényelme is, de a megbízhatóság, illetve a könnyű karbantartás sem szorult háttérbe.
Szintén kotró és szintén kompakt méretű, de gumikerekes modell a 10,7 tonnás DX100WR-7, amely tiltrotátorral dolgozva munka közben is tanulmányozható volt a bemutatótéren.
A Develon kompakt modelloffenzíváját a DL80TL-7 gumikerekes homlokrakodó teszi teljessé. Érdekesség, hogy a gép egy öt tagot számláló széria tagja, melynek minden modellje 3,5 és 5 tonna közé esik.
DL80TL-7 gumikerekes homlokrakodó
Innováció
Túl a DX20ZE, DL250-FCEV és 14W-EREV elektromos, illetve hidrogénhajtású típusokon, az innováció témaköre felöleli a már szintén említett „átlátszó” kanalat, de ide sorolhatjuk a különféle digitális technológiákat is: a Develon Smart Quarry, Develon DXP digitális platformokkal és a Develon flottakezelő rendszerével a standon lehetett megismerkedni. A Smart Quarry magába foglalja a külszíni bányák üzemeltetésével összefüggő valamennyi üzleti folyamatot a megrendelések leadásától az értékesítésig, így fejlett információs és kommunikációs technológiák segítségével minimális anyagi- és időráfordítással teszi hatékonyabbá a működést. A Develon saját flottakezelő szoftverét – melynek a legfrissebb verzióját mutatták be az INTERMAT-on – természetesen a cég saját munkagépeire szabták. Előnye, hogy kétféle módon (műholdon és mobilhálózaton keresztül) bocsátja rendelkezésre az eszközök teljesítményével és üzemeltetésével kapcsolatos információkat. A webes flottakezelési megoldás hatékonyság és vagyonbiztonság szempontjából is rendkívül hasznos, de a megelőző karbantartások ütemezését is nagyban megkönnyíti.
Forrás: Develon, fotók: INTERMAT, Develon
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?