A Doosan ebben a hónapban dobta piacra a Stage V kibocsátási normával kompatibilis, 80 tonnás DX800LC-7 lánctalpas kotrót, amely a cég által valaha gyártott legnagyobb kotrómodell. Ezzel párhuzamosan a Doosan azt is bejelentette, hogy az új gép első Európában értékesített példánya egy finnországi ügyfélhez kerül.
Túl azon, hogy a 80 tonnás osztály legerősebb motorjával szerelik, a DX800LC-7 büszkélkedhet a legnagyobb teljesítményű hidraulikarendszerrel a hasonló méretű gépek között, ami magasabb termelékenység, alacsonyabb üzemanyagfogyasztás és finomabb irányítás mellett kategória első teljesítmény adatokat ígér.
A kategória legerősebb Stage V-besorolású motorja
A most bemutatkozott modellben a jól bevált Perkins 2506J dízelmotor új, immár Stage V-kompatibilis változata teljesít szolgálatot 548 lóerős (403 kW) teljesítménnyel, amivel a DX800LC-7 a méretosztály minden gépét lekörözi. A szigorú károsanyag-kibocsátási norma teljesítését kipufogógáz-visszavezetés, szelektív katalitikus redukció, oxidációs katalizátor és dízel részecskeszűrő segíti.
A részecskeszűrő 25 óránként automatikusan regenerálódik, de a kotró eközben is zavartalanul dolgozhat, a gépkezelő pedig a műszerfalon elhelyezett kijelzőn ellenőrizheti a részecskeszűrő állapotát.
A 80 tonnás osztály legjobb hidraulikus teljesítménye
A dízelmotor kimagasló teljesítményét remekül egészíti ki a D-ECOPOWER+ technológiát hasznosító hidraulikarendszer, melynek 1008 l/perc szállítási teljesítménye szintén egyedülálló a kategóriában, a 343 bar rendszernyomással együtt pedig komolyabb teljesítmény áll rendelkezésre, mint a 80 tonnás osztály bármely más kotrója esetében.
A Doosan D-ECOPOWER+ technológiája egy elektronikus vezérlésű szivattyút párosít a zárt központú hidraulikarendszerhez a termelékenység és az üzemanyagfogyasztás optimalizálása érdekében a kiválasztott üzemmóddal összhangban. A zárt központú vezérlőszelep a lehető legalacsonyabbra csökkenti a nyomásveszteséget, míg az elektronikus vezérlésű szivattyú hatékonyabb megoldást kínál a motorteljesítmény optimalizálására.
Ezzel párhuzamosan egy szoftver igen csekély energiaveszteség mellett elektronikusan szimulálja egy nyílt központú hidraulikarendszer minden előnyét. Sőt, a hidraulikarendszer és a motorteljesítmény tökéletes hangolása és szinkronizálása által még tovább csökken a rendszer vesztesége.
Mindeközben a gépkezelő a fülkében elhelyezett joysticken keresztül pontosabb visszajelzésekhez jut, ami jobb irányíthatóságot és kevésbé fárasztó munkakörülményeket jelent. A kotró által végzett különféle mozgások sebességének növekedése és csökkenése jóval finomabbá vált, így az ismétlődő ásó- és fordító mozgások kevesebb hirtelen mozdulatot igényelnek a kezelőtől.
Gémmozgásra és forgásra szabott üzemmódok
A lehető leghatékonyabb munka érdekében a DX800LC-7 kezelője szabadon választhat két üzemmódból, melyek közül az egyik a gém mozgatására, míg a másik a forgó mozgásra helyezi a hangsúlyt, így igazodva a lehető leghatékonyabban az adott feladathoz.
Ezen kívül a gyors munkavégzést a gém lefelé irányú mozgásán alapuló energia-regeneráló rendszer is támogatja, amelynek további előnye, hogy a fogyasztást is csökkenti. Ehhez hasonlóan a kanál munkahengerének kialakítása is gyorsítja a kanálmozgást és mérsékli a fogyasztást. A DX800LC-7 gém/kanálszár hengere alapáron tartalmaz egy nyomáshatároló szelepet a magasabb szintű biztonság érdekében, így előzve meg a hidraulikatömlők felszakadásából eredő baleseteket.
Megnövekedett kényelem és irányíthatóság
A DX800LC-7 helykínálat és ergonómia terén is kitűnő új fülkéjét úgy tervezték, hogy jelentősen növelje a kényelmet, és megkönnyítse a munkát. Ennek érdekében új, prémium minőségű ülést építettek be, ráadásul az alapkivitel is gazdagabb felszereltséget kínál, mint a piacon elérhető más kotrómodellek. Mindezek az adott feladattól függetlenül biztosítják a nagyfokú pontosságot és kiváló irányíthatóságot.
Figyelemreméltó, hogy alapáras a teljes kamerarendszer, amely egy előre-, két oldalra-, illetve egy hátrafele néző kamerából áll. A kameraképet megjelenítő kijelző a műszerfaltól elkülönítve kapott helyet, és lehetővé teszi a kezelő számára, hogy tökéletesen átlássa a gép környezetét, melyhez akár felülnézeti kép is rendelkezésre áll.
Nem kell felárat fizetni a LED-es munkalámpákért sem, melyek akár 75 százalékkal hatékonyabban képesek bevilágítani a gép környezetét, ezzel különösen szürkületben vagy éjjel végzett munkák esetén nő a hatékonyság és csökken a balesetek kockázata.
A DX800LC-7 gyári kiépítésben tartalmazza a gyártó DoosanCONNECT elnevezésű, vezetéknélküli flottakezelő rendszerét is. A webes flottakezelési megoldás igen jól jön, ha a tulajdonos a gépek helyzetét és teljesítményét kívánja nyomon követni, de a megelőző karbantartások ütemezése terén is tartogat hasznos funkciókat.
Kézre eső karbantartás
Hűtőrendszer terén a DX800LC-7 nagyobb hűtési kapacitást ígér, ráadásul úgy, hogy csökkent a ventilátor sebessége és energiaigénye is. Az alapfelszerelés része a megfordítható hűtőventilátor, amellyel lefújható a vízhűtőre és az olajhűtőre rakódott por. Mindez természetesen időt és karbantartási munkát takarít meg, illetve gondoskodik róla, hogy az új kotró nehéz körülmények közt is megállja a helyét.
A kategóriaelső teljesítményt remekül egészítik ki a jól bevált, magas minőségű, tartós alkatrészek, melyekkel kimagasló rendelkezésre állás érhető el – itt említhetjük a Bosch Rexroth által szállított szelepeket és szivattyúkat, a Doosan Mottrol forgatómechanikát és a strapabíró Berco járószerkezetet.
Ami a DX800LC-7 gémkialakítását illeti, összesen ötféle kiépítés valósítható meg a rövid (6,6 méteres) vagy hosszú (7,7 méteres) gémek alkalmazásával. Fontos, hogy módosult az ellensúly kialakítása, és a vízszintes felfogatási rendszernek hála könnyebb lett az ellensúly fel- és leszerelése, valamint nőtt az élettartam.
A gazdag alapfelszerelésnek része egy elektromos üzemanyag-átfejtő szivattyú is, így a feltöltés megkezdéséhez elegendő egyetlen gombnyomás, ez pedig tovább egyszerűsíti az üzemeltetést. Hasonló célból 20 százalékkal, 520 mm szélesre nőttek a szerviz platformok, ami nemcsak könnyebb hozzáférést tesz lehetővé, de csökkenti a baleseti kockázatot is.
Gépet próbáló alkalmazások
A DX800LC-7 elsősorban bányaipari cégek érdeklődésére tarthat számot, mivel ideális például fedőrétegek eltávolítására vagy csuklósdömperek és merevvázas bányadömperek nagytömegű rakodására. Mindazonáltal a DX800LC-7 kitűnően megfelel nagyobb magasépítési- és infrastruktúra-építési projektekhez is, különösen ott, ahol jelentős mennyiségű anyagot kell kitermelni, depózni, vagy tehergépkocsikra rakni.
Kínálatának mostani bővítését követően a Doosan immár 1 és 80 tonna között kínál kotrókat, ezzel az ügyféligények igen széles skáláját fedi le az építőipar, a bányászat, a tereprendezés, a hulladékkezelés, az erdészet és a gépbérleti ágazat területén.
A Doosan DX800LC-7 kotró főbb adatai
• Üzemkész tömeg: 79,5 tonna
• Kanál kapacitása: 4,6 m3
• Max. kotrási mélység 7,7 méteres gémmel és 2,9 méteres kanálszárral: 7725 mm
• Maximális vízszintes kinyúlás: 12672 mm
• Maximális kanálfog-magasság: 11910 mm
• Teljes szélesség (600 mm széles lánctalpakkal): kitolt helyzetben 4000 mm
• Magasság: 4690 mm
• Teljes hossz menetkonfigurációban: 13370 mm
• Fordulósugár: 4010 mm
• Ásóerő - kanál (ISO): 37,6 tonna
• Ásóerő - gém (ISO): 33,5 tonna
• Menetsebesség: alacsony tartomány – 2,9 km/h; magas tartomány – 4,8 km/h
• Motor (SAE J1995): Hathengeres Perkins 2506J Stage V, 403 kW (548 Le)1800-as percenkénti fordulaton
Doosan Bobcat gyári közlemény alapján.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?