A Hamm HP gumihengerei
2021. szeptember 22.
A Hamm HP szériájának gumihengerei már hónapok óta jelen vannak a világ különböző piacain, és a gépek egyre népszerűbbekké válnak. Az új modellek egyik fontos ismertetőjegye a nagyméretű, áttervezett víztartály, amely az üzemanyagtankhoz hasonlóan azért lett nagy méretű, hogy a gépek egy teljes munkanapot végigdolgozhassanak megállás és utántöltés nélkül. Ez nyilvánvalóan növeli a gépek teljesítőképességét.
A HP sorozat számára a Hamm egységes platformot fejlesztett, hogy erre épülhessen az összes modellváltozat a világ minden piacán. Természetesen a cég továbbra is többféle alapmodellt kínál a gumihengerekből: egyfelől a 8 és 18 tonna közti üzemi tömegű HP 180 vagy HP 180i modellt, másfelől pedig a HP 280 vagy HP 280i verziót, melynek üzemi tömege 10 és 28 tonna között változhat. Ennek köszönhetően a Hamm az egyes piacokon a helyi viszonyokhoz igazodó tömegű és kiépítésű gépeket kínálhat. Míg az Easy Drive üzemeltetési koncepció köré épülő HP 180i és HP 280i modellek teljesítik az EPA Tier 4 és EU Stage V előírásokat, a HP 180 és HP 280 változatokat azokra a piacokra tervezték, ahol elegendő a Tier 3 normának megfelelni.
Hamm HP 180i, - a borítón a Hamm HP 280i látható
A HP széria hidrosztatikus hátsó hajtása és a precíz vezérlőrendszer együttesen teszik lehetővé a megfelelő sebesség beállítását minden helyzetben. A kívánt munkasebesség egy forgókapcsoló segítségével állítható be, ami igen fontos a kiegyensúlyozott tömörítési minőség eléréséhez. Ehhez jön hozzá a hajtásrendszer intelligens vezérlése, ami finom, egyenletes gyorsítással és lassítással gátolja meg a szabálytalan tömörítést.
A gyártó a rendelhető extrák széles skáláját kínálja a HP szériához, a hengerek felszereltsége pontosan az adott piachoz vagy munkához igazítható. A melegítőpaplanok például régóta népszerű kiegészítőnek számítanak gumihengereken, így az összes HP modellhez rendelhetők. Ezzel szemben a gázolajos gumifűtés teljesen új elem a HP 180i és HP 280i változatok extralistáján. Ennek legnagyobb előnye, hogy a beépített abroncsfűtés gáz helyett az üzemanyagtartályból adagolt gázolajjal működik, vagyis többé nincs szükség a gázpalackok költséges szállítására és időigényes cseréjére. Az új megoldással a Hamm egy veszélyforrást is kiiktatott, hisz nincs nyílt láng, azaz nem áll fenn tűzveszély olajjal, adalékszerekkel vagy más gyúlékony anyaggal való érintkezés esetén. Fontos jellemzője az új extrának az is, hogy a hőmérséklet szabályozása automatikusan történik: a minimum és maximum értékek beállítását követően a rendszer beavatkozás nélkül tartja a kívánt tartományban a hőmérsékletet, míg a gépkezelő a kijelzőn ellenőrizheti a pillanatnyi hőfokot. Az abroncsfűtés nincs kihatással a gépek ballasztolására, vagyis ettől függetlenül elérhető a megengedett legnagyobb üzemi tömeg.
Nehezen bedolgozható, speciális aszfaltkeverékek terítésekor a gumiabroncsok adalékszeres permetezése elengedhetetlen a jó minőségű tömörítéshez. Az adalékszer-permetező rendszer teljes áttervezésével a Hamm megteremtette a könnyű kezelhetőség és a legjobb tömörítési minőség feltételeit. Az adalékszer-koncentrátum egyenesen a gépbe tölthető, amivel idő takarítható meg, hiszen nincs szükség előre bekeverésre. Ezt követően az adagolás a vezetőállásból szabályozható. A víz és az adalékszer keverése automatikusan történik, ami garantálja a folyamatosan megfelelő, egyenletes keverési arányt. Ha szükséges, a gépkezelő bármikor válthat víz és adalékszer permetezése között, a folyadékok szintjét a műszerfalon elhelyezett kijelzőn követheti nyomon.
Wirtgen Group, Maép
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?