A Hyundai hidrogén cellás kotrója a Baumán
2025. január 30.
A Hyundai Construction Equipment hidrogén üzemanyagcellás, HW155H típusú gumikerekes kotrója a tervek szerint működés közben is megtekinthető lesz az idei Bauma dinamikus bemutatóterületén. Az előszériás gép a legutóbbi Bauma statikus kiállításán mutatkozott be 2022-ben.
A hidrogén üzemanyagcellás rendszer a járműbe tankolt hidrogén és a levegőben megtalálható oxigén kémiai reakciója útján állít elő elektromos áramot, miközben némi vízpárán kívül semmilyen anyagot nem bocsát a légkörbe. Az így megtermelt energiával igény szerint villanymotorokon vagy elektromos hidraulikaszivattyúkon keresztül hajtható meg a jármű.
A HW155H-hoz alkalmas üzemanyagcellák fejlesztésére irányuló projekt a Hyundai Construction Equipment és a Hyundai Motor Company együttműködésével folyt. Ennek során két üzemanyagcellát terveztek, melyek teljesítménye 30 illetve 50 kW, a kotró rendszerteljesítménye pedig több cella kombinálásával 70 és 100 kW között változhat. Azonban a szóban forgó cellák a 15 tonnás gumikerekes kotrón kívül több más eszközhöz is alkalmasak, például villástargoncákhoz vagy készenléti aggregátorokhoz.
Maga a HW155H egy 15 tonnás gumikerekes forgókotró, mely épített úton és terepen is megállja a helyét, így ideális választás volt a hidrogénhajtás teszteléséhez. A gépben az üzemanyagcellák egy villanymotor számára fejlesztenek energiát, a hidraulikaszivattyúkat pedig a motor hajtja. A fedélzeten tárolt hidrogén mennyisége elegendő nyolc órányi folyamatos munkához, míg a tankolás 10-20 percet vesz igénybe.
A hidrogén öngyulladási hőmérséklete magasabb, mint a benziné vagy a gázolajé, ennél fogva biztonságos tüzelőanyagnak számít. Mivel 14-szer könnyebb a levegőnél, a légkörbe kerülve bármilyen ártalmas hatás nélkül elillan. Ennél fogva a hidrogén a világ bármely pontján megfelelő tüzelőanyag lehet magasépítési, infrastruktúra-építési és mélyépítési munkákhoz.
A Hyundai nagy sűrűséget lehetővé tevő, ún. szilárd fázisú rendszerével a hagyományos hidrogéntartályokkal összevetve megduplázódik a fajlagos kapacitás, miközben a feltöltéshez jóval alacsonyabb nyomás szükséges. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy lehetőség nyílik a járművek által hordozott hidrogénmennyiség optimalizálására, csökken a tankoláshoz szükséges idő, és nő a biztonság.
Forrás és fotó: Hyundai