A Hyundai hidrogén cellás kotrója a Baumán

Munka közben lesz látható a Hyundai Construction Equipment hidrogén üzemanyagcellás kotrója a Baumán.

2025. január 30.

A Hyundai Construction Equipment hidrogén üzemanyagcellás, HW155H típusú gumikerekes kotrója a tervek szerint működés közben is megtekinthető lesz az idei Bauma dinamikus bemutatóterületén. Az előszériás gép a legutóbbi Bauma statikus kiállításán mutatkozott be 2022-ben.

A hidrogén üzemanyagcellás rendszer a járműbe tankolt hidrogén és a levegőben megtalálható oxigén kémiai reakciója útján állít elő elektromos áramot, miközben némi vízpárán kívül semmilyen anyagot nem bocsát a légkörbe. Az így megtermelt energiával igény szerint villanymotorokon vagy elektromos hidraulikaszivattyúkon keresztül hajtható meg a jármű.

A HW155H-hoz alkalmas üzemanyagcellák fejlesztésére irányuló projekt a Hyundai Construction Equipment és a Hyundai Motor Company együttműködésével folyt. Ennek során két üzemanyagcellát terveztek, melyek teljesítménye 30 illetve 50 kW, a kotró rendszerteljesítménye pedig több cella kombinálásával 70 és 100 kW között változhat. Azonban a szóban forgó cellák a 15 tonnás gumikerekes kotrón kívül több más eszközhöz is alkalmasak, például villástargoncákhoz vagy készenléti aggregátorokhoz.

Maga a HW155H egy 15 tonnás gumikerekes forgókotró, mely épített úton és terepen is megállja a helyét, így ideális választás volt a hidrogénhajtás teszteléséhez. A gépben az üzemanyagcellák egy villanymotor számára fejlesztenek energiát, a hidraulikaszivattyúkat pedig a motor hajtja. A fedélzeten tárolt hidrogén mennyisége elegendő nyolc órányi folyamatos munkához, míg a tankolás 10-20 percet vesz igénybe.

A hidrogén öngyulladási hőmérséklete magasabb, mint a benziné vagy a gázolajé, ennél fogva biztonságos tüzelőanyagnak számít. Mivel 14-szer könnyebb a levegőnél, a légkörbe kerülve bármilyen ártalmas hatás nélkül elillan. Ennél fogva a hidrogén a világ bármely pontján megfelelő tüzelőanyag lehet magasépítési, infrastruktúra-építési és mélyépítési munkákhoz.

A Hyundai nagy sűrűséget lehetővé tevő, ún. szilárd fázisú rendszerével a hagyományos hidrogéntartályokkal összevetve megduplázódik a fajlagos kapacitás, miközben a feltöltéshez jóval alacsonyabb nyomás szükséges. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy lehetőség nyílik a járművek által hordozott hidrogénmennyiség optimalizálására, csökken a tankoláshoz szükséges idő, és nő a biztonság.

Forrás és fotó: Hyundai

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©