A JCB új elektromos gépei
2020. november 26.
Elektromos modell a dömperek között
A JCB E-Tech programja keretében új elektromos minidömper, gumikerekes dömper és rakodó érkezett. A sorozat tagjai közül korábban debütált a 19C-1E minikotró és a 30-19E Teletruk teleszkópos villástargonca is.
Most megérkezett a JCB kínálatába a cég történetének legelső elektromos gumikerekes dömpere: az egytonnás, magasürítésű járműben lítiumion-akkumulátor szolgál az energia tárolására. A beltéri vagy föld alatti használathoz, illetve emisszió szempontjából érzékeny területeken végzett munkákhoz tervezett 1TE tökéletes párost alkothat a JCB 19C-1E elektromos minikotrójával.
Az új dömper legfontosabb jellemzői:
- Zéró károsanyag-kibocsátás és alacsony zajszint
- Gyorstöltési lehetőség
- Általános felhasználás esetén egy teljes műszakra elegendő töltés
- Magasürítésű kialakítás, hogy a szállított anyag pl. konténerekbe is billenthető legyen
A gumikerekes 1T-E dömpert többek közt tiszta acél puttonya és ipari felhasználásra méretezett, csuklós váza teszi tartós, kompakt munkagéppé. Szemben a hidrosztatikus 1T-2 modellel, az új gép az állandó összkerékhajtást lehetővé tevő hagyományos tengelyeket és osztóművet kapott. A dömper mozgatásáról egy 7 kW teljesítményű hidraulikus motor gondoskodik, mialatt egy második hidraulikaszivattyú szolgálja ki a munkagép hidraulikarendszerét a kormányzáshoz és a puttony emeléséhez.
Ami az energia tárolását illeti, a gyártó két darab, egyenként 5 kWh kapacitású akkumulátorral szereli az új típust, melyekkel általános felhasználási körülmények esetén egy teljes műszak végigdolgozható. Töltéshez 110 és 230 voltos kábelek is rendelkezésre állnak, melyekkel az akkumulátor a munkaterületen fellelhető áramforrásról tölthető fel. Emellett extraként elérhető a JCB univerzális töltője is, ami lehetővé teszi az akkuk gyorstöltését.
Az elsősorban európai és észak-amerikai piacokra szánt 1TE nem bocsát ki káros anyagokat a felhasználás helyén, és alacsony zajszint mellett üzemeltethető, ezzel ideális beltéri vagy föld alatti használathoz, illetve emisszió szempontjából érzékeny területeken végzett munkákhoz. Alapáron jár a géphez a ROPS-bukókeret, csakúgy mint LED-es narancssárga villogó és a kétpontos biztonsági öv becsatolását jelző zöld fény, míg az erős LED-es munkalámpák kiváltképp rossz látási viszonyok esetén tesznek jó szolgálatot. Teljesítmény és termelékenység szempontjából az elektromos modell teljesen megegyezik dízelmotoros párjával, vagyis menetsebességben és ciklusidőkben sincs különbség. Az 1TE hasznos terhelhetősége 1000 kg, maximális billentési magassága pedig 2392 mm.
Minidömperrel bővül az E-Tech kínálat
A JCB az elmúlt hetekben mutatta be népszerű HTD-5 Dumpster lánctalpas minidömperének elektromos változatát, amely tovább gyarapítja a brit gyártó E-TECH modelljeinek sorát. Elektromos hajtásrendszerével a gép immár tökéletesen megfelel az alacsony zajszintet és zéró károsanyag-kibocsátást igénylő belvárosi vagy beltéri alkalmazásokhoz.
Szintén újdonság, hogy a sokoldalúság, illetve a magasabb szintű biztonság és kényelem érdekében a géphez mostantól rendelhető a SmartStep fellépő is. Ha mozgás közben a kezelő elhagyja a fellépőt, automatikusan megszakad a lánctalpak áramellátása, de a puttony és a hidraulikarendszer változatlanul működőképes marad. Viszont a SmartStep-et felhajtva minden hidraulikus funkció aktív marad, és a kezelő gyalog kísérheti a dömpert.
A gép főbb jellemzői:
- · Akár 3 km/h menetsebesség a 9 kW teljesítményű villanymotorral
- · Legfeljebb két óra töltési idő
- · Zéró károsanyag-kibocsátás a felhasználás helyén
- · 500 kg kapacitás és akár 1450 mm magasságba felemelhető puttony
- · Használat gyalogkíséretű módban vagy fellépőről
Az E-Dumpstert a gyártó egy 48 voltos lítiumion-akkumulátorral szállítja, amely legfeljebb két óra alatt feltölthető a hagyományos 240 vagy 110 voltos hálózatról. Mindez azt jelenti, hogy ha épp nem használják, a minidömpert nemcsak az éjszaka folyamán, de akár nap közben is fel lehet tölteni.
Az új elektromos dömpert kimondottan az építési vállalkozók és a gépbérlettel foglalkozó cégek igényeire szabták: azáltal, hogy a felhasználás helyén nem bocsát ki káros anyagokat, ideális beltéri használathoz, alagút építési feladatokhoz, vagy sűrűn beépített környezetben végzett munkákhoz. Belső égésű motor híján ráadásul a szerviz- és karbantartásigény is jelentősen csökkent, ami jótékony hatással van a rendelkezésre állásra.
Színre lép az elektromos loadall
Több mint 43 évvel azután, hogy a gyártó előrukkolt a teleszkópos rakodógépek akkoriban forradalminak számító koncepciójával, lehullt a lepel az 525-60E modellről, amely az első tisztán elektromos változatot képviseli a népszerű Loadall gépek sorában. Az új típus úgy kínál nulla károsanyag-kibocsátású rakodási megoldást ipari és mezőgazdasági alkalmazásokhoz, hogy a gép teljesítménye felveszi a versenyt a hagyományos dízelmotorral szerelt modellekkel.
Az elektromos Loadall főbb jellemzői:
- Külön villanymotorok a hajtáshoz és az emeléshez a hatékonyság érdekében
- Regeneratív fékezés útján is töltődő akkumulátor
- A regeneratív hidraulikarendszernek köszönhetően tovább nő a hatékonyság
- Egy teljes műszakhoz elegendő akkukapacitás
- Többféle töltési lehetőség, köztük beépített töltő és gyorstöltés
Az 525-60E-ben két, már bizonyított villanymotor kapott helyet. Közülük a gép mozgatásáról gondoskodó, 17 kW teljesítményű egység egy állandó négykerék hajtást biztosító osztóművön keresztül hajtja a már jól ismert JCB első-hátsó tengelyeket, míg a második, 22 kW teljesítményű motor a hidraulikarendszer 80 liter/perc maximális szállítási teljesítményű fogaskerék-szivattyúját szolgálja ki. A hidraulikus teljesítmény a joystick helyzetének függvényében változik, a végállást emeléskor egy elektrohidraulikus szelep szabályozza, míg a gém leengedésekor és visszahúzásakor működésbe lép a hidraulikarendszer regeneratív funkciója.
A villanymotorok hatékonysága 85 százalékos, amely kimondottan kedvező érték a dízelmotorok 45 százalék körüli hatékonyságát figyelembe véve. Miután a JCB LiveLink telemetria rendszere segítségével alaposan kielemezték a vevőknél tapasztalható felhasználási ciklusokat, illetve számos helyszíni felmérést és vizsgálatot is elvégeztek, a cég mérnökei pontosan úgy optimalizálták a gép akkumulátorát, hogy az leginkább megfeleljen az ügyféligényeknek. Mindez azt jelenti, hogy a 96V-os lítiumion-akkuval a Loadall egy teljes műszakot képes végigdolgozni.
Fontos tulajdonság, hogy a hagyományos fékek helyett regeneratív fékrendszert párosítottak a hajtómotorhoz, vagyis a fékezéskor visszanyert energia segítségével töltődik az akkumulátor. Hasonló elvet követve a hidraulikarendszer is visszatáplál a gém leengedésekor, ami ugyancsak növeli az üzemidőt. Az akkumulátor teljes töltöttsége esetén a regeneratív fékezés automatikusan lekapcsol.
A gépet ugyanazzal a fedélzeti töltővel látták el, mint a többi JCB E-TECH eszközt, ezzel az általános (240V, 16A) hálózatról 8 óra alatt tölthető fel teljesen az akku. Ezt kiegészítendő, a felár ellenében rendelhető univerzális JCB töltővel munkaszünetekben akár 35 perc alatt rátölthetünk az akkumulátorra.
Külső méretek tekintetében nem történt változás a dízel testvérmodellhez képest, és megmaradt a 3,7 méteres külső fordulási sugár is. Az 525-60E legnagyobb emelési kapacitása 2500 kg, amely a maximális, 6 méteres emelési magasságon is mindössze 2000 kg-ra csökken. Az elektromos gépet úgy tervezték, hogy hasonló ciklusidőkkel dolgozhasson, mint a dízelmotoros változat, miközben semmit sem veszít teljesítményéből. Villákon kívül természetesen használható többféle kanállal és számos más JCB Loadlall szerelékkel is.
JCB online sajtótájékoztató, november 18.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?