A Liebherr hidrogén fejlesztései

A Liebherr folytatja az építőipari munkaterületek, kavicsbányák és más létesítmények dekarbonizációját célzó megoldások fejlesztését.

2024. szeptember 02.

A fosszilis tüzelőanyagok kivezetésével párhuzamosan a Liebherr folytatja az építőipari munkaterületek, kavicsbányák és más létesítmények dekarbonizációját célzó megoldások fejlesztését. Ehhez kapcsolódóan az ausztriai Bischofshofenben található Liebherr-gyár nemrég két fontos mérföldkövet is megünnepelhetett: az első hidrogénmotorral szerelt, nagyméretű homlokrakodó bemutatását, valamint Salzburg tartomány első hidrogénkútjának megnyitását.

L 566 H prototípus: a világ első homlokrakodója hidrogénmotorral

A Liebherr L 566 H modellje a világ első olyan nagyméretű homlokrakodó-prototípusa, melyet hidrogénüzemű motorral szereltek. Kiterjedt kutatásokat követően a vállalat úgy találta, hogy e forradalmi technológia kínálja a legjobb módot azon nagyméretű járművek szén-dioxid-kibocsátástól mentes üzemeltetésére, melyek elektrifikációja nehézkes lenne.

A kisebb, 15 tonna alatti gépekhez gyakran megfelel az akkumulátoros-elektromos hajtás, azonban a jókora energiaigény következtében a helyzet már bonyolultabb a nagyobb, akár 40 tonnás üzemi tömegű járművek esetében. Itt jönnek a képbe a belső égésű hidrogénmotorok.

Liebherr L 566 H homlokrakodó és MAN T6X 28.520H2

A hidrogénmotorokat a Liebherr alkatrészgyártó részlege állítja elő a svájci Bulle-ben. Amellett, hogy egyáltalán nem bocsátanak ki üvegházhatású gázokat, és csupán csekély mennyiségű nitrogén-oxidot juttatnak a légkörbe, a szóban forgó motorok kiemelkedően hatékonyak is. További előnyük, hogy a segédberendezések és kihajtások – például a hűtés és mechanikus erőátvitel – hasonlóak a dízelmotoroknál megszokottakhoz. A hidrogénüzemű motorok megjelenése jelentős lépés a fenntarthatóan üzemeltető nagyméretű gépek felé vezető úton.

A hidrogénalapú technológia nem csupán homlokrakodókhoz alkalmas, hiszen már tehergépkocsikban is alkalmazzák. Ezt illusztrálandó, az eseményen ott volt a MAN egyik nyergesvontatója is, melyet szintén hidrogénmotorral szereltek.

Salzburg tartomány első hidrogénkútja

A hidrogénüzemű homlokrakodó fejlesztésének részeként a bischofshofeni Liebherr-üzem megnyitotta saját hidrogénkútját, mely egyben az első ilyen töltőállomás egész Salzburg tartományban. Kiemelt stratégiai partnerként a projektben komoly részt vállalt a Maximator Hydrogen nevű cég, mely nem pusztán a most beüzemelt hidrogénkút gyártója, de a Liebherr által végzett kutatásokban is közreműködik. A két vállalat közös munkája többek közt olyan mobil üzemanyagtöltő megoldásokra irányul, melyek révén a gépek közvetlenül a munkaterületen tankolhatók meg hidrogénnel. Ez különösen félreeső, távoli munkahelyszínek, illetve nehezen mozgatható gépek esetében fontos.

Hidrogén töltőállomás

A fejlesztésekben szintén fontos partner a zöldhidrogén-ellátásért felelős MPREIS. Ennek jelentősége abban áll, hogy a hidrogén csak úgy válhat fenntartható, klímabarát energiaforrássá, ha előállítása károsanyag-kibocsátásról mentes technológiák (pl. szél-, víz- vagy napenergia) segítségével történik.

Forrás és fotók: Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©