A Mátrai Erőmű bányagépei
2015. március 20.
Idén tízéves a Belga zenekar slágere a Szerelmes vagyok. Kevesen tudják, hogy a dalhoz készült klipet a Mátrai Erőműben és az erőmű visontai bányájában forgatták. Az évfordulót a zenekar nagyszabású koncerttel ünnepelte, mi pedig szakértő szemmel végigvesszük a klipben is felvillanó bányagépeket.
A Visontán lévő Mátrai Erőmű 1967 óta működik. A gyárban felhasznált kőszént két bányából szállítják az erőműbe. A létesítmény közvetlen közelében lévő visontai, és a tőle 55 kilométerre fekvő bükkábrányi bányából. Mindkét bányában külszíni fejtéssel termelik ki a föld alatt lévő lignitet.
Itt először eltávolítják a lignittelepek felett elhelyezkedő meddőrétegeket (agyag, iszap, homok stb.), majd a meddőanyagokat visszatöltik a nyitott bányatérségbe. Ahogy az egyik külfejtéssel végeztek, a meddőanyagot visszatöltik az előző terület gödrébe, így halad tovább a bánya. Az első gépek, melyek a bányászatban részt vesznek, meglepő módon a szivattyúk, ugyanis az egyes területek víztelenítése már a bánya "megérkezése" azaz a fejtés megkezdése előtt három évvel megkezdődik.
A kőzet kifejtését marótárcsás kotrógépekkel végzik a szakemberek. A hatalmas kotrógép egy Sandvik PE100 típusú munkagép, mely a munka dandárját végzi, de időnként besegítenek merítéklétrás és egykanalas kotrógépek is. A Sandvik kotrógép csak 2009-ben állt munkába, így a 2005-ös klipben még nem szerepelt. A kotrógép 1630 tonna nehéz, évente 12 millió köbméter föld kibányászára is képes. A gép egy marótárcsája 12 méter átmérőjű, amiből 16 darabbal rendelkezik. A kotró 4 méter széles lánctalpakon mozog.
A munka dandárját ő végzi
A munkagépek a kibányászott kőszenet a szállítószalagra adják fel, melyek viszont a klipben is láthatóak. A különböző szállítószalagok szalagrendszereket alkotnak, melyek többfajta hevederszélességű elemekből állnak. A bányák lejtenek, a szintkülönbségek áthidalására a magyar szakemberek egy saját fejlesztésű ún. rézsűhidakat építettek a szalagrendszerekbe, melyek akár 22-25 méteres magasságot is át tudnak hidalni. A meddőanyag elhelyezését hányórendező berendezések végzik.
A visontai bányákból szállítószalagon érkezik a lignit a törősorra, majd az erőműbe, a távolabbi bükkábrányi bányából pedig vasúton történik a szállítás. A törőmű után a tört lignit a széntérre kerül, ahonnan a szenet 55–60 tonnás vasúti kocsik viszik tovább a kazánokhoz. Az összesen hét blokkal rendelkező erőmű öt blokkjában égetik el a szenet, hogy elektromos áramot nyerjenek belőle.
A klip:
Fotó: Mert.hu Videó: 3G Records
Forrás: Mert.hu
Ha nem akar lemaradni a legfrissebb építőgépes, gazdasági vagy éppen beruházásokkal kapcsolatos hírekről, kövessen minket a Facebookon is!
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?