A Scania készítette év dízelmotorját
2023. augusztus 23.
A Scania név hallatán a legtöbb embernek a cég prémiumkategóriás teherautói, azon belül is különösen a nyergesvontatók ugranak be, melyek motorterében 9 vagy 13 literes motorokat, esetleg a híres, „örökéletű” 16 literes V8-ast találjuk. Azonban 2023-tól a márka griffmadaras logójáról már az ipari felhasználásra szánt motorok is eszünkbe juthatnak, miután a korábbi DC13-ból továbbfejlesztett Next Generation DC13 kiérdemelte az idén 18. alkalommal odaítélt az Év dízelmotorja elismerést.
A svéd gyártó idén először ért fel a csúcsra a szavazáson, ami már csak azért is nagy szó, mert a díjat eddig minden alkalommal új tervezésű blokkok kapták – ez egyben jól mutatja, hogy a közeljövőben sok múlik majd azon, miként apadnak el a belső égésű motorok fejlesztésére szánt források. Ezzel együtt az értékelésnél továbbra is az innováció nyomja a legtöbbet a latban, és a DC13 kétségkívül kiemelkedik ebből a szempontból. A södertälje-i székhelyű cég mérnökei tovább optimalizálták a 13 literes motor (furat x löket: 130 x 160 mm) hengereit és átdolgozták a blokkot, mellyel olyasmit értek el, ami ezidáig egyetlen versenytársuknak sem sikerült ipari motorok esetében: megvalósították az 50 százalékos hatékonyságot. Bár elsőként a Weichai érte el ezt a mérföldkövet, melyet később a Bosch segítségével még fokozni is tudtak, az általuk felállított rekord a nem közúti felhasználásra korlátozódott.
A Scania új motorja esetében a kedvező fogyasztáshoz a hatékonyabb gázcsere, az alacsonyabb súrlódás és a nagyobb hatásfokú turbófeltöltő is hozzájárul. A cég tényleges kereskedelmi útvonalakon tesztelte az új motorral szerelt teherautókat, ami nem csupán a marketinganyagok lapjain, de élesben is igazolta a tesztpadon mért eredményeket: a fogyasztáscsökkenés átlagosan 8 és 10 százalék közé tehető, ráadásul a motorfelújítások közti idő 25.000 órára növekedett. Változattól függően a 13 literes egység teljesítménye 368-tól 450 kW-ig terjed, így a teljesítmény 11 százalékkal, a nyomaték pedig 21 százalékkal nőtt az előző generációs DC13-ashoz viszonyítva.
Scania Next Generation DC13
És hogy érdemes-e dízelmotoroknak díjakat osztogatni, miközben a belső égés felett Damoklész kardjaként lebeg a teljes betiltás réme Európában? Minden bizonnyal érdemes! Ugyanis a politikusok által megálmodott irányvonalak nem mindig összeegyeztethetők az infrastruktúrával és a valósággal. A dízelmotor előtt még hosszú jövő áll, bár kétségtelen, hogy a hatékonyság fokozásáért kemény küzdelem folyik majd – a környezetvédelmi szempontok, illetve a gép- és járműgyártók pénzügyi elvárásai egyszerűen ezt igénylik, nem beszélve a végfelhasználókról. És ezen a ponton el is érkeztünk az idei díj odaítélése mögött álló okokhoz.
Mint említettük, az elismerés elsősorban a Scania által a fejlesztésre fordított hatalmas erőfeszítésnek szól. A gyártók bizonyosan nagyra értékelik majd a motor egyszerűségét, amellyel úgy lehetséges a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, hogy nincs szükség hatalmas infrastrukturális beruházásokra vagy az előírásokkal kapcsolatos trükközésre. Mindemellett a különféle mutatók is kiállják az összehasonlítás próbáját a versenytársakkal (ez már bebizonyosodott a 11 literes dízelmotorok összevetésekor is, és itt kell megemlíteni, hogy a Scania tervei között szerepel egy kisebb, moduláris öthengeres változat is). A motor felépítése, jellemzői és teljesítményadatai pedig alkalmassá teszik rá, hogy megfeleljen a hármas kihívásnak a belső égésű motorok túlélése érdekében: ide tartozik a jövőbeli Euro 7 és Stage VI szabványok teljesítése (ha lesznek ilyenek), hogy „megeszi” a HVO-t, a paraffinos- és biogén üzemanyagokat, valamint az elektrifikáció felkarolása.
Powertrain Diesel International sajtóközleménye alapján Maép
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?