A Soilmec legújabb cölöpözőgépei
2023. október 11.
SR-45 MP
A vadonatúj SR-45 MP a vállalat két jól ismert terméke, a CM-40 JM és az R-312/200 MP modellek hagyományait követi.
Nagy hengerűrtartalmú dízelmotorjával az SR-45 alapgép könnyedén képes kiszolgálni a fúrási funkciókat és a torony mozgatását. Utóbbi kialakítása egyébként korábbi modellekről már ismerős lehet, így változatlanul lehetőséget teremt kifejezetten hosszú cölöpök kivitelezésére és speciális technológiák alkalmazására is.
A szükséges erőről a Cummins B6.7 motor legújabb változata gondoskodik, mely 209 kW csúcsteljesítményt ad le, mialatt a Stage V károsanyag-kibocsátási normát is teljesíti. Újdonságként megkapta a „start and slow” rendszert, mely automatikusan az aktuális terheléshez igazítja a fordulatszámot, a tökéletesebb égés és a hatékonyabb hűtés érdekében pedig a hűtőrendszer is automatikus vezérlést kapott – e technológiáknak köszönhetően az üzemanyagfogyasztás és a zajszint is kedvezőbben alakul.
Eközben a Soilmec „H-Cab” elnevezésű fülkéje ergonomikus munkahelyet kínál, többek közt tolóajtóval, nagyméretű üvegfelületekkel, légkondicionálóval, személyautókból ismerős gerinctámaszos üléssel, külön képernyőre kötött kamerarendszerrel és állítható érintőképernyővel.
Az odabent elhelyezett kezelőszervekkel lehetséges a gép szerelése, a felsőváz forgatása, a menetelés és a cölöpök megfelelő pozícióba hozása, ám kétfajta rádiótávirányítás is rendelkezésre áll: ezek egyike a tehergépkocsikra rakodást és lerakodást segíti, míg a másik – külön monitorral – a fúrást, a toronytagok és a rotary fej szerelését hivatott megkönnyíteni.
A torony felfogatása a gyors szerelés mellett a cölöpök pozicionálását is megkönnyíti, függőleges mikrocölöpök és jet grouting technológiák alkalmazását is lehetővé teszi, melyhez rácsos toronytoldattal is kiegészíthető.
A fúrási teljesítményt egy HT-3700 típusú rotary fejre bízták, mely 3661 daNm nyomaték mellett 15 méteres löketet és percenkénti 122 fordulatot tud felmutatni. A csörlőrendszer kapacitása 237 kN, a hidraulikus szárfogó pedig két, akár 14 méter hosszú szárral is elboldogul.
A jet-grouting változat technológiai szempontból a maximális teljesítményt hozza ki a modellből, ami igen nagy mélységű furatok készítését teszi lehetővé egyetlen munkafázisban. Az SR-45 MP három lehetséges kiépítésben használható, és a rácsos oszloptoldattal 31,5-34,7 méter közti mélység érhető el, ám a két szár befogására alkalmas szárfogóval ez egészen 62,7 méterig növelhető.
SR-45 MP , Solimec-13e
Solimec-13e
Az SM-13e a Soilmec e-Tech elnevezésű elektromos gépcsaládjának legelső hírnöke.
Az SM-13e esetében a karbantartási költségek több mint 50 százalékkal csökkentek a belső égésű motoros változathoz képest. Azonban nem csupán egyszerű motorcseréről beszélhetünk, ahol a hagyományos dízelmotor helyét villanymotor veszi át, hanem a kezdetektől fogva elektromosnak tervezett gépről, ahol a hidromotorokat leváltó inverteres vezérlésű villanymotorokkal a fő fúrási funkciók elektrifikációja sem maradt el.
Az SM-13e összesen négy állandó mágneses szinkronmotorral készül, melyek közül kettő a rotary fejen található, egy a csörlőrendszer működtetésében jut szerephez, egy pedig az alapgépben kapott helyet, és a nem elektromos funkciókat kiszolgáló szivattyút működteti.
A gép energiaigénye többféle módon is kielégíthető, így létezik vezetékes (plug-in), akkumulátoros változat, illetve a kettő keveréke is. A vezetékes verzióhoz folyamatos áramellátás szükséges, ami a legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás, viszont korlátokat szab a mozgás és megtehető távolságok tekintetében. Ezzel szemben a tölthető lítium-ion-foszfát akkumulátorokkal az elektromos cölöpözőgép esetében is megmarad a mozgás szabadsága, ami a hagyományos dízel modelleket jellemzi.
Az akkupakk több mint négyórányi munkát tesz lehetővé komoly igénybevétel esetén is, majd külső gyorstöltővel 100 perc alatt tölthető fel. Az akkucsomag eltávolítása is könnyebbé vált, és külső eszközök nélkül végezhető el. Így a két akkumulátorral megvásárolt gépek folyamatos üzemet garantálnak fennakadások nélkül. Az akkucsomag cseréje (melyre a cég szabadalmat jelentett be) műszakváltás vagy akár ebédszünet alatt letudható.
Az SM-13e egy további kiegészítő akkumulátorral is rendelkezik, ami egyórányi üzemet tesz lehetővé, vagyis segítségével elvégezhető az akkucsere, illetve az akku lemerülése miatti üzemszüneteknek is elejét lehet venni.
Az állandó mágneses szinkronmotoroknak számos előnyük van, köztük a nagyobb hatékonyság és a magasabb teljesítmény – utóbbi annak köszönhető, hogy a maximális nyomaték folyamatosan rendelkezésre áll munka közben. További előny, hogy ha a gép dolgozik, de az adott motorhoz kapcsolódó funkció nem aktív, a motor leáll, ebből adódóan nem csupán az energiafogyasztás és a zajszint csökken, de a karbantartási periódus is kitolódik. Ezzel összhangban egyenként ellenőrizhető a motorok tényleges üzemideje, és ez alapján ütemezhetők a karbantartások.
Az SM-13e esetében három üzemmód közül választhat a kezelő: Normal, Eco (lassabban merülő akkumulátor), és Boost (extra teljesítmény). A „Normal” mód jól passzol az általános munkákhoz, míg az „Eco” mód energiát takarít meg, ha kisebb teljesítményre van szükség, vagyis az akkumulátorok lassabban merülnek le. Ezzel szemben „Boost” módban rövid ideig a lehető legnagyobb teljesítmény áll rendelkezésre.
A gépre a DMS vezérlőrendszer legújabb változatát telepíti a gyártó, melyet kifejezetten az e-Tech szériához fejlesztettek ki. A kijelzőre pillantva nem csupán az alapadatok (például nyomaték, fordulatszám, fúrási beállítások) olvashatók le , de megjeleníthetők a legfontosabb teljesítménymutatók is. Utóbbiak segítségével könnyebben nyomon követhető a gép teljesítménye és hatékonysága, mely alatt nem csak az energiafogyasztást kell érteni: kiszámítható a kiküszöbölt CO2-kibocsátás akár göngyölve, akár egy bizonyos időszakra – például az adott projektre vagy munkanapra – vetítve.
Forrás és fotók: Solimec Spa
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?