A világ legnagyobb kotrógépe
2015. március 13.
Lassan negyven éves lesz az a Németországban dolgozó munkagép, amely a világ legnagyobb kotrógépének címét birtokolja. A több mint 13 ezer tonnát nyomó egy nap alatt egy futbálpályányi területnek megfelelő anyagot is ki tud bányászni 30 méter mélységben.
A német Rheinbraun energetikai és bányászati cégnek az 1970-es években egy minden korábbinál nagyobb gépre volt szüksége, hogy a külszíni bányászatban tartsa az iramot a megrendelői igényekkel, így megbízást adott a szintén német Krupp vállalatnak, hogy egy minden edigénél nagyobb kotrógépet építsen. Az Excavator 288 (másik nevén Bagger 288) 1978-ra készült el, és állt mukába a beruházó Hambach bányájában.
A gép adatai lenyűgözőek, 220 méteres hosszú, 46 méteres széless és 96 méteres magas magas, össztömege 13500 tonna. A monstrum működtetéséhez egyébként 16,56 megawattnyi villamos energia szükséges, amely a talaj domborzatától és mechanikájától függően percenkénti 2-10 méteres (0,1-0,6 km/ó) mozgást jelent. A gépezetet három sorba rendezett 4-4-4 hernyótalp mozgatja, ezek a szélessége egyenként 3,8 méteres. A konstrukciónak - a gigantikus méretei és a nagy kiterjedésű talpai ellenére - a talajra gyakorolt nyomása 17,1 N/négyzetcentiméter. A kotró feje 21,6 méter, amelyre 18 vödröt szereltek. Ezek a vödör-kotrólapátok egyenként 6,6 köbméternyi anyagot tudnak kiharapni a földből.
A gép munka közben, összehasonlításképpen balra egy homlokrakodó
A gép egyetlen nap alatt 240 ezer tonna szenet, és 240 ezer köbméter nyersanyagot képes megmozgatni. A kotró által egy nap alatt kitermelt barnaszén 2400 darab szenes kocsit tudja tölt fel, amelyet csak folyamatos, 24 órás munkaidőben tudnak a bányából elszállítani. Nem csoda, hogy a 1978-ban munkába állt gép 2001-re végzett a hambachi bányával, így átszállították a Tagebau Garzweilernél lévő külszíni fejtőbe.
A költözés igazi logisztikai kihívás volt a bányacég számára, nem kevésbé, hogy az új bánya mellett lévő falvak területét is ki kellett sajátítani ahhoz, hogy a mélyben lévő kőszénhez hozzájussanak, ami több ezer lakos áttelepítésével járt.
Fotó: Stoplusjednicka.cz
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?