A Wacker Neuson őszi újdonságai
2023. november 01.
TH412e: teleszkópos rakodó károsanyag-kibocsátás nélkül
Talán a legfontosabb újdonság, hogy a Wacker Neuson kínálatába 2023 őszén megérkezett az első tisztán elektromos üzemű teleszkópos rakodógép. A cég közlése szerint a 4,5 méteres emelési magasságú telehandler teljesítmény szempontjából felveszi a versenyt hagyományos dízelmotoros társaival, beépített 96 voltos lítium-ion akkumulátora pedig két teljesítményszinttel érhető el, vagyis a működési és töltési idők a vásárló igényeire szabhatók.
Kompakt kialakításával a gép jól passzol ahhoz a tényhez, hogy a hasonló modelleket gyakran zárt terekben alkalmazzák. A gyártó külön felhívta a figyelmet a fejlett akkumulátor-felügyeleti rendszerre, ami nem pusztán a hatékonyságot és a biztonságot fokozza, de meggátolja a lítium-ion akku esetleges mélykisütését is.
Új elektromos homlokrakodó: WL28e
A már kipróbált és bevált WL20e mellé nemrég egy nagyobb, erősebb elektromos modell is érkezett a Wacker Neuson homlokrakodó-kínálatába. Hasonlóan kisebb típustestvéréhez, a rakodáshoz és anyagmozgatáshoz használatos WL28e fülkével is rendelhető, ennél fogva egész évben, bármilyen időjárás esetén használható, de a fülkés verziót megvásárolva természetesen a kényelem és a hatékonyság is nő. Az opciók listájával kapcsolatban szintén meg kell említeni, hogy háromféle karbantartásmentes akkumulátor közül lehet választani, illeszkedve a felhasználási és töltési profilokhoz.
Csakúgy mint a TH412e esetében, az akkumulátor paramétereit itt is a cég akkufelügyeleti rendszere követi nyomon, és külön ECO üzemmód áll rendelkezésre arra az esetre, ha az üzemeltető ki kívánja tolni a két töltés közti időt. Többféle töltőcsatlakozó közül lehet választani az új teleszkópos rakodóhoz és homlokrakodóhoz is.
Négyütemű döngölők
A BS62-4 és BS68-4 típusjelű új négyütemű döngölők magasabb döngölési frekvenciával és nagyobb ütési energiával érik el a jobb tömörítési teljesítményt. A légszűrő a nagy szűrőfelületnek köszönhetően rendkívül megbízható szűrőhatást kínál nagy kapacitással, ezáltal pedig folyamatosan magas motorteljesítménnyel.
Ezen felül az új modellek átdolgozott vezetőkarral készülnek, ami munka közben segíti a kiegyensúlyozottságot és a kényelmesebb kezelhetőséget.
Új DV45 Dual View dömper
A Dual View dömperek újszerű koncepciója – melynek lényege, hogy a teljes kezelő- és üléskonzol 180 fokkal elforgatható – már jól szerepel a piacon. A pillanatnyi körülményektől függően a dömpereken a vezető helyet foglalhat a menetirányba vagy a puttony irányába nézve, a DV45 modellen az elektro-hidraulikus fülke egy gombnyomással fordítható el 180 fokkal. A Multi View elnevezésű üzemmódban a sofőr dolgozhat félig elfordított fülkével, vagyis oldalirányba nézve is, így pontosan láthatja, hova üríti a puttonyból az anyagot. A puttony egy gombnyomással, automatikusan állítható vissza a normál szállítási helyzetbe, miközbena sofőr a vezetésre koncentrálhat. A biztonságról a beépített visszagurulás-gátló és dőlésszög-figyelő gondoskodik, az öv bekötésére figyelmeztető jelzés pedig az indítást blokkoló funkcióval bővíthető.
Biztonságosabb új dömperek és Active Sense Control
Nemrég átfogó, a biztonságra kihegyezett modellfrissítést kaptak a DW20, DW30, DW40, DW60 és DW90 típusú gumikerekes dömperek, így a 2 és 9 tonna közti teherbírású járműveken immár olyan funkciók szolgálják a biztonságot, mint az első és hátsó kameramosó, a visszagurulás-gátló, vagy a dömpert bizonyos idő után leállító auto-stop. Az év végétől az „Active Sense Control” akadályérzékelő is felkerül a Wacker Neuson dömperek extralistájára: amint ütközés veszélyét érzékeli, a rendszer automatikusan csökkenti a sebességet, egyes helyzetekben pedig állóra is tudja fékezni a járműveket. Ehhez automatikusan számítja ki a dömper útvonalát, és amennyiben – figyelembe véve a sebességet is – úgy ítéli meg, hogy akadály felé halad, azonnal aktiválódik. Parkoláshoz, a dömper szállításához vagy pótkocsik használatához a rendszer elnémítható, kikapcsolható.
Forrás és fotók: Wacker Neuson SE; Borítókép: a Wacker Neuson a baumá-n.
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?