Alagút-kotró a Develon-tól
2024. július 30.
Az új DX235RTF-7 a Develon jól bevált, DX235LCR-7 típusú farsöprés nélküli lánctalpas kotrójára épül, kellő erejéről pedig a 141 kW (189 Le) teljesítményű DL06V Stage V dízelmotor gondoskodik. A nem mindennapi kotró az alapmodell DX235LCR-7 kompakt kialakítását és kis fordulósugarát vitte tovább, leglényegesebb része viszont mégis az alagút építési munkákra optimalizált gémszerkezet, mely az újfajta gém- és kanálszár-kialakítás mellé speciális kinematikát és gémbillentés funkciót kapott.
DX235LCR-7
A DX235RTF-7 üzemi tömege mindösszesen 25.689 kg, melyhez 9260 mm-es maximális kinyúlás társul – ebből is látszik, hogy az alagút építésre megalkotott gémszerkezetnél a vízszintes kinyúlás és precizitás élvez elsőbbséget a függőleges mozgási tartománnyal szemben. A speciális kinematika lelke a gémbillentés funkció, mely 45-45 fokos kitérítést tesz lehetővé mindkét irányba a fülkében elhelyezett pedál segítéségével.
Mivel a gém-kanálszár konfigurációt kifejezetten szűk terekben végzett munkákra szabták, a mozgástartomány némileg csökkent az alapkivitelű DX235LCR-7 típushoz képest. Azonban azzal, hogy ritkábban szükséges elforgatni a felsővázat, az új "alagutas kotró" épp ideális a csupán korlátozott mozgásokat lehetővé tevő környezetekhez. Másként fogalmazva: a DX235RTF-7 hatékonyan dolgozhat a szűk alagútjáratokban, ugyanis úgy érheti el az alagúthomlokot és az oldalfalakat, hogy a kis helyen történő manőverezést megkönnyítendő viszonylag csekély befoglaló méretekkel rendelkezik.
Emellett a DX235RTF-7 modellt különféle védőelemekkel is felszerelték, melyek megóvják a lehulló törmeléktől, illetve a kanálszár alagútfalnak ütközés esetén. Ennek eredményeképp a kotró a leeső tárgyak elleni FOG2 védelemmel rendelkezik, amit több ipari szintű védőburkolat és a hidraulikavezetékeket védő elemek egészítenek ki.
Az említett védelem kiterjed a hidraulikatömlőket és a kanálszáron elhelyezett munkalámpákat védő burkolatokra is, de a kanálmozgató munkahenger is egy speciális zárt házban lakik, míg a kanálszárat mozgató munkahenger biztonságosabb helyre, a kanálszár alá került.
Ugyancsak különbség az alapkiépítésű DX235LCR-7 modellhez képest, hogy az alagút építésre szánt kotróváltozaton hat darab LED-es munkalámpa kapott helyet (négy elöl, kettő hátul), és a 360 fokos AVM kamerarendszer is az alapfelszereltség része. A további fontos felszereltségek közt említhetjük a 6,4 tonnás ellensúlyt, a 600 mm széles, háromkörmös láncpapucsokat, a központi zsírzási pontokat és az extraként rendelhető tolólapot.
Miután alagút építési munkák esetén gyakran nehezen megközelíthető helyekre kell szállítani a gépeket, a DX235RTF-7 emelése egyszerű, és a kotró könnyen a kívánt helyre manőverezhető.
A Develon DX235RTF-7 alagút építő kotró főbb adatai:
Üzemi tömeg 25.689 kg
Teljes hossz (szállítási pozícióban) 9750 mm
Teljes magasság (a gém legfelső pontjáig) 3840 mm
Teljes magasság (a fülketetőig) 3080 mm
Teljes magasság (a vázra szerelt védőkorlát legfelső pontjáig) 3390 mm
Teljes szélesség (szállítási pozícióban) 2990 mm
Farsöprés 1680 mm
Láncpapucsok szélessége 600 mm
Forrás és fotók: Develon
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?