Alternatív hajtástechnológiák az XCMG-től
2023. július 18.
A világ három legnagyobb építőgép-gyártója közt számontartott XCMG Machinery az elmúlt időszakban számos új termékkel rukkolt elő az alternatív meghajtások területén, a technológiai fejlesztések bemutatása és a márkaérték növelésének jegyében. A vállalat továbbra is jelentős erőfeszítéseket tesz a fosszilis tüzelőanyagok megújuló forrásokkal – például elektromos hajtás, hidrogénből nyert energia és napenergia – való leváltása érdekében a legkülönbözőbb építőgépeket érintően. Összeállításunk a homlokrakodók palettájáról válogat.
2010 novemberében a kínai építőgép-gyártó szállította le a világ első LNG-üzemű homlokrakodóját az 5 tonnás kategóriában, melynek első példánya Belső-Mongóliában talált gazdára. A tiszta üzemű, hatékony LNG-s munkagépekbe ismert gyártóktól származó speciális gáztartályok kerültek, melyek elejét veszik a túltöltésnek és az ebből adódó biztonsági kockázatoknak. A „COOL” turbófeltöltő-technológiának a turbónyomás hamarabb épül fel, mely garantálja a tartósan magas teljesítményt és rugalmasságot, mialatt a fogyasztás is kedvezőbben alakul, és a szén-dioxid-kibocsátás is mérséklődik. A jelenleg kapható főbb modellek LW500KV-LNG és LW600KV-LNG típusnevek alatt vásárolhatók meg.
LW500KV-LNG
XC968-EV típusú tisztán elektromos homlokrakodójuk, melyből napjainkig több szállítmány érkezett Törökországba, már bizonyított környezetbarát működésével, és teljesítményével. Az exportált gépeket egyedi igény szerint nagyobb, 3,5 köbméteres kanállal és 350 kWh kapacitású akkumulátorokkal adták át, igazodva a vásárló igényeihez. Az átalakítások eredményeként a károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelő rakodógépek nem lettek kevésbé hatékonyak. Az országban értékesített munkagépek révén az XCMG a következő években nagyban hozzájárulhat a török infrastruktúra-építési projektekhez és környezetbarát fejlesztésekhez.
Az XCMG egyedi, három elektromotort használó technológiájával a tisztán elektromos üzemből eredő zéró emisszión túl az előnyök sorát gyarapítja, hogy nincs légszűrő, üzemanyagszűrő és hagyományos értelemben vett váltó, vagyis csökkentek a karbantartási költségek. Mindeközben a rövid reakcióidők és a jó gyorsulás a hatékonyságra vannak kedvező hatással. Köszönhetően az időközben elért technológiai áttöréseknek, az XCMG a korábbi XC958-EV homlokrakodót a továbbfejlesztett XC968-EV verzióval váltotta le. Ezek Brazíliában álltak csatasorba, így a váltó nélküli elektromos rakodógépekkel itt is kezdetét vette az elektromos átállás.
XC968-EV
Másik alternatívaként a kínai gyártó több hidrogénüzemű építőgépet is bemutatott. Köztük van a világ első ilyen technológiával felszerelt homlokrakodója, a 6 tonnás XC968-FCEV, melyet cég harmadik generációs elektromos rakodógépe alapjain fejlesztettek ki. A modell első példányai a környezetbarát bányászatot erősítendő már szolgálatba is álltak Kínában a Sanhszi városa melletti szénbányákban.
Az XC968-FCEV az ágazat legfejlettebb hidrogén üzemanyagcellás rendszere mellett nagykapacitású akkumulátorokat használ, így alkalmas akár nehezebb anyagmozgatási feladatokra is, amilyen például a szén vagy az acél rakodása – mindezt úgy, hogy közben nem bocsát ki káros anyagokat. Összességében a gép több mint 1000 liternyi hidrogénnel tölthető fel, ami átlagos körülmények között akár 10 órányi üzemre is elegendő lehet.
Forrás és fotók: XCMG, borítókép: XC968-EV
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?