Ammann innováció: kormányozható gyaloghenger
2024. július 17.
Előre, hátra, jobbra, balra? Bármerre, hisz az Amman által gyártott ARW 65-S gyalogkíséretű henger bármely irányba terelhető. Legyen szó építési vállalkozókról vagy létesítmény-üzemeltetőkről, a henger a feladatok széles körében alkalmazható, ideértve az útalapok és aszfaltburkolatok kivitelezését, a javítási vagy alapozási munkákat, vagy a tereprendezési feladatokat.
Míg az elődmodell ARW 65 csak előre-hátra irányú mozgatásra volt alkalmas, az ARW 65-S újfajta első felfüggesztést kapott, mely bármilyen irányváltást lehetővé tesz a vezetőfogantyún elhelyezett nyomógombok segítségével. A gép mind előre- mind hátramenetben kormányozható, köszönhetően az első palástnál elhelyezett hidraulikus forgócsuklónak, mely jobbra és balra 15-15 fokban téríthető ki. Eme újítás révén a munka kevésbé lesz kimerítő a kezelő számára, és a tömörített felület károsodása is elkerülhető.
Az ARW 65-S kialakítása rendkívül kompakt, a fogantyú pedig rövidebb a más gyalogkíséretű hengereken megszokottnál, ami kezelhetőség és szállíthatóság szempontjából egyaránt előnyös. Emellett a vezetőfogantyú magasságban is állítható, ráadásul a csapágyazás szinte minden vibrációt kiolt. Utóbbi nagyban növeli a kényelmet, hiszen megvédi a kezelőt a nemkívánatos rezgésektől.
Csakúgy mint az elődmodell ARW 65, az új kormányozható modell is egyformán alkalmas talaj és aszfalt tömörítésére. Míg a nagyobb, 0,3 mm-es amplitúdó talajhoz és alaprétegekhez alkalmas, az alacsonyabb, 0,15 mm-es beállítás aszfalt és egyéb bitumenes anyagokhoz passzol. Aszfaltburkolatok tömörítéséhez a gépet felszerelték két-két lehúzóval a palástoknál, illetve egy korrózióálló 60 literes víztartállyal és a hozzá tartozó szórófejekkel.
Az új modell oldalsó szabad magasság tekintetében is hasonló az Amman többi hengeréhez, vagyis elegendő hely áll rendelkezésre a palástok két-két oldalánál, hogy tereptárgyak – például támfalak vagy szegélyek – mentén is könnyen elvégezhetők legyenek a tömörítési feladatok. Ebből kifolyólag sok idő takarítható meg szűk helyen végzett munkák esetén.
A hidraulikus hajtás nem csupán a sebesség fokozatmentes beállítását teszi lehetővé, de a finom indulást és lassítást is. Annak érdekében, hogy az ARW 65-S még a legnagyobb forróságban is hozza az elvárt teljesítményt, a hidraulikatartályra hűtőbordák kerültek, a kiemelkedő vonóerő és kapaszkodóképesség érdekében pedig a két palást külön-külön hajtómotort kapott. A magas szintű biztonságról többek közt az éberségi kapcsoló és a hátramenetben 2,5 km/h-ra korlátozott sebesség gondoskodik.
Az Ammann gyalogkíséretű hengerei két különböző dízelmotorral vásárolhatók meg, emellett egyedülálló módon az ARW 65-S benzinmotoros változatban is kapható. Valamennyi motorváltozatról elmondható, hogy komoly teljesítmény mellett az általános emissziós normáknak is megfelelnek. Az ARW hengerek karbantartása egyszerű, miután nem tartalmaznak bordásszíjakat vagy más gyorsan kopó, mechanikus alkatrészeket. Épp e kedvező tulajdonságok – a könnyű karbantartás és a széleskörű alkalmazhatóság – teszik a hengert különösen vonzóvá a gépkölcsönző cégek számára.
Természetesen az ARW 65-S felszerelhető a ServiceLink digitális adatkezelő eszközzel is, ami sok hasznos információval látja el a gépek tulajdonosait – ide tartozik például a földrajzi helyzet, az akkumulátor állapota, vagy az üzemóraszám. Az adatok továbbítása automatikus, és egy kattintással bárhonnan elérhetők.
Forrás és fotók: Ammann Compaction
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?