Bemutatkozott az új Doosan bontó kotró
2020. május 20.
A Doosan a közelmúltban rántotta le a leplet a DX235DM modellről, mely a cég vadonatúj, nagy kinyúlású bontókotró-családjának első fecskéje (a széria két másik tagja, a DX380DM és a DX530DM még idén bemutatkozik). Az új bontógépek egyik legszembetűnőbb jellemzőjeként a DX235DM kiváló kilátást biztosító, 30 fokban billenthető fülkével rendelkezik, ezzel ideális eszköz a nagy függőleges kinyúlást igénylő bontási feladatokhoz.
Azonban még ennél is fontosabb a moduláris gémkialakítás és a hidraulikus rögzítőrendszer, melyeket a DX235DM-hez hasonlóan a széria többi gépe is megkap majd. Ezeknek köszönhetően jutnak ugyanis a vevők igen sokoldalú, rugalmas eszközhöz, ami azt jelenti, hogy a kotrót nemcsak bontásra, de más feladatokra is bevethetik a munkaterületen.
Az innovatív dizájn eredményeképp a bontáshoz és a földmunkákhoz optimalizált gémek egyszerűen átszerelhetők, ha ugyanazon projekten más típusú munkát kell végezni a kotróval. A hidraulikus és mechanikus gyors csatolókkal gyerekjátékká váló gémcseréhez rendelkezésre áll egy speciális állvány is, mely még könnyebbé teszi a műveletet. A folyamat befejezéséhez a rögzítőcsapokat egy munkahengereken alapuló rendszer tolja a helyükre.
Többgémes kialakítás a rugalmasság érdekében
Ezen felül a többgémes kialakításnak hála az ásógém kétféle módon is felszerelhető, azaz a bontógémet is figyelembe véve ugyanazon alapgép összesen három konfigurációra építhető ki, még sokoldalúbbá téve az új kotrót.
A 18 méter hosszú bontógémmel szerelve a DX235DM meggyőző hatósugara lehetővé teszi, hogy a gép akár 16 méteres magasságba emelje a hordozott bontóeszközt. Ilyenkor a szerelék és a gyorscsatoló összesített tömege a gyártó ajánlása szerint legfeljebb 2,1 tonna lehet.
Az ásógémmel egyenes konfigurációban legfeljebb 9 méteres magasságban dolgozhat a DX235DM, ekkor pedig 3,3 tonnára növekszik a szerelék és a gyorscsatoló maximális együttes tömege.
Hajlított konfigurációban alkalmazva az ásógémet a függőleges kinyúlás 8 méterre csökken, míg a javasolt legnagyobb szereléksúly nem változik.
Hidraulikusan állítható járómű
A DX235DM hidraulikusan állítható járóművel rendelkezik, mely legfeljebb 3,74 méteres szélességig tolható ki, hogy optimális stabilitást biztosítson a bontási munkák során. Másik végletként a legkeskenyebb beállítással mindössze 2,54 méter a szélesség, amely főleg szállításnál jelent könnyebbséget.
A mozgatást egy belső munkahengeres, folyamatos kenéssel ellátott mechanizmus végzi, amely a szélesség változtatásakor fokozottan csökkenti a súrlódást, ezzel megóvja az alkatrészeket a károsodástól.
A Doosan DX235DM bontókotró főbb jellemzői
• Üzemi tömeg: 28,7 tonna
• Szerelék maximális tömege: 2,1 tonna
• Maximális eszközmagasság: 18 m
• Maximális eszközkinyúlás: 12,9 m
• Teljes szélesség (széles beállítás): 3740 mm
• Teljes szélesség (keskeny beállítás): 2540 mm
• Teljes menetkész magasság: 3070 mm
• Teljes menetkész hossz: 11460 mm
• Fordulósugár: 2755 mm
• Maximális kinyúlás ásáskor (ásógémmel): 9465 mm
• Maximális ásómélység (ásógémmel): 6080 mm
• Maximális ásómagasság (ásógémmel): 9450 mm
• Kanál ásóerő (ISO): 16,5 tonna
• Kanálszár ásóerő (ISO): 12,6 tonna
• Menetsebesség: alacsony tartomány – 3,0 km/h, magas tartomány – 5,5 km/h
• Motorteljesítmény: 124 kW 1800-as percenkénti fordulaton
Szöveg és fotók: Doosan Infracore Europe
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?